هزینه‌ سفر به شهر اصفهان برای مسافران چگونه بود؟

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان گفت: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از مسافران نوروزی ۵۱ درصد آن‌ها معتقد بودند هزینه‌های شهر اصفهان نسبت به شهرهای دیگر تفاوتی ندارد، ۳۷ درصد هزینه‌های سفر به اصفهان نسبت به شهرهای دیگر را بیشتر و ۱۱ درصد کمتر عنوان کردند.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای کسب نظرات مسافران نوروزی ۹۰ فرم نظرسنجی در باغ فدک و ۴۵۳ فرم در مراکز خرید، تفریحی، تاریخی و گردشگری شهر اصفهان توزیع شده که ۵۳ درصد مسافران مرد و ۴۷ درصد زن هستند.

وی افزود: بیشترین تعداد مسافر شهر اصفهان از استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، مازندران، آذربایجان غربی، خوزستان و کرمانشاه بوده است.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان با اشاره به میانگین اقامت هر خانوار در شهر اصفهان گفت: میانگین اقامت هر خانوار چهار شب بوده است که از این میان ۲۹ درصد آنها در خانه‌های اقوام، ۲۳ درصد در مدارس، ۱۶ درصد در منازل استیجاری، ۱۲ درصد در هتل‌ها، ۴.۷ درصد در مهمانسرای ادارات، ۴.۴ درصد مهمانپذیرها و ۱.۳ درصد خوابگاه‌های دانشجویی سکونت داشته‌اند در حالی که باغ فدک تنها ۲.۷ درصد از اقامت نوروزی را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از مسافران نوروزی آشنایی قبلی نسبت به مکان سفر خود داشته‌اند و مابقی از طریق ستادهای هدایت اسکان و جستجوی اینترنتی نسبت به مکان سفر خود اطلاعات دریافت کرده‌اند.

ابراهیمی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از مکان‌های گردشگری شهر اصفهان افزود: کاخ موزه چهل‌ستون بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را با ۱۱.۶ درصد داشته و پس از آن به ترتیب منارجنبان ۱۰.۵، کوه صفه ۹.۱، باغ پرندگان ناژوان ۷.۹، آکواریوم ۷.۵ بیشترین آمار ورود و بازدید گردشگران را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: ۶۰ درصد از مسافران برنامه قبلی برای سفر داشته، اما۴۰ درصد از آن‌ها برنامه مشخص قبلی برای سفر به شهر اصفهان نداشته‌اند که این آمار بهبود وضعیت برنامه‌ریزی برای سفر را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به رضایت کلی از ارایه خدمات ستاد خدمات سفر شهر اصفهان افزود: میزان رضایت از خدمات ۸۲.۵ درصد بوده است که از این بین شاخص نظافت و پاکیزگی ۹۷ درصد، امنیت و نظم عمومی ۹۷، زیباسازی شهر ۹۵ درصد، حُسن برخورد شهروندان با مسافران ۹۳ درصد را به خود اختصاص داده است.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان تصریح کرد: در خصوص مسیریابی ترافیکی ۶۲ درصد مسافران از طریق نرم‌افزار تلفن همراه، ۱۴ درصد نقشه، ۱۱ درصد آدرس‌گیری از افراد، ۹ درصد تابلوهای ترافیکی و بقیه سایر موارد بوده است.

وی ادامه داد: مسافران در مدت اقامت خود برای مسیریابی ۴۸ درصد از طریق جستجو در اینترنت و ۱۴.۶ از نقشه استفاده کردند.

رضایت ۸۹ درصدی مسافران استفاده کننده از مترو

ابراهیمی با اشاره به میزان استفاده مسافران نوروزی از خط یک مترو اظهار کرد: تنها هفت درصد مسافران از خط یک مترو استفاده کردند که تعدادی از آنها از امکانات ارایه شده به وسیله مترو اطلاع داشتند که در مجموع استفاده‌کنندگان از مترو رضایت ۸۹ درصدی خود را از آن عنوان کردند.

وی گفت: ۷۳ درصد مسافران نوروزی از ساعت ۱۳ تا ۲۴ یعنی در بازه زمانی بعدازظهر تا شب وارد شهر شدند که از این بین ۵۹ درصد از سمت شمال شهر، ۱۸ درصد از سمت جنوب شهر و مابقی از سمت شرق و مبادی ورودی دیگر وارد اصفهان شده‌اند.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان اظهار کرد: ۵۰ درصد مسافران اصفهان را به عنوان مقصد نهایی خود و ۵۰ درصد دیگر اصفهان را به عنوان مقصد میانی در نظر گرفتند.

ابراهیمی با اشاره به میزان تمایل مسافران به اقامت در شهر اصفهان گفت: ۹۵ درصد مسافران عنوان کردند که تحت تاثیر تغییر شرایط جوی، شهر را پیش از موعد ترک نمی‌کنند و پنج درصد از آن‌ها شهر اصفهان را بیش از موعد ترک خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: میانگین همراهان سفر برای هر خانوار شش نفر و میانگین خانواده‌های همراه دو خانواده بوده همچنین هزینه سفر برای هرخانوار از ۵۰۰ هزارتومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان در نوسان بوده است.

مسئول مطالعات و نظر سنجی ستاد اجرایی سفرهای نوروزی افزود: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از مسافران نوروزی ۵۱ درصد مسافران نوروزی معتقد بودند هزینه‌های شهر اصفهان نسبت به شهرهای دیگر تفاوتی ندارد، ۳۷ درصد هزینه‌های سفر به اصفهان نسبت به شهرهای دیگر را بیشتر و ۱۱ درصد کمتر عنوان کردند.

وی تأکید کرد: بیشترین هزینه‌های سفر مربوط به اقامت، غذا و هزینه‌های مربوط به خرید در رتبه بعدی قرار دارد.

ابراهیمی با اشاره به آمارهای ارائه شده از باغ فدک نیز افزود: ۵۲ درصد مسافران مستقر در باغ فدک مرد و ۴۸ درصد زن بودند همچنین ۲۳ درصد مسافران مجرد و ۷۷ درصد متأهل بودند.

وی با بیان اینکه هزینه پایین امکان استفاده از چادر در فضای باز از جمله مهم ترین دلایل مسافران نوروزی برای استفاده از باغ فدک است، خاطرنشان کرد: میزان رضایت مسافران مستقر در باغ فدک از خدمات ارایه شده ۷۸ درصد بوده است.

مسئول مطالعات و نظر سنجی ستاد اجرایی سفرهای نوروزی ادامه داد: در باغ فدک، نظم و انضباط عمومی ۸۹ درصد، احساس امنیت ۸۹ درصد، ظرفیت پارکینگ‌ها ۸۷ درصد و پس از آن نظافت معابر با ۸۶ درصد بیشترین آمار رضایت مسافران را به خود اختصاص داده و رویدادهای فرهنگی، دسترسی به خدمات درمانی، رستوران‌ها، تعداد آبخوری‌ها، ظرفشویی‌ها به دلیل کمبود کمترین میزان رضایت را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به انجام نظرسنجی انجام شده در ورزشگاه‌ها تصریح کرد: میانگین رضایت مسافران از خدمات ارایه شده در ورزشگاه‌ها ۷۴ درصد در مجموع بوده است که به ترتیب بالاترین رضایتمندی از برخورد ارایه‌کنندگان خدمات و انتظامات ۱۰۰ درصد، احساس امنیت ۱۰۰ درصد، نظم و انضباط ۹۷ درصد و ظرفیت پارکینگ و گرمایش ۹۱ درصد بوده است.

کد خبر 372312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.