عابدی: بخش قابل توجهی از گاوخونی آبگیری نشده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: بارندگی‌های روزهای اخیر حجم آبی زاینده رود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و سر ریز این آب وارد تالاب گاوخونی شده است اما کماکان وسعت قابل ملاحظه‌ای از تالاب آبگیری نشده است.

به گزارش ایمنا، حیدرعلی عابدی در رابطه با وضعیت آبی استان اصفهان پس از بارندگی‌های اخیر اظهار کرد: متاسفانه ذخیره سازی آب در سد زاینده رود با وجود بارندگی‌های بسیار خوبی که روزهای اخیر داشته‌ایم به اندازه کافی نبوده و تنها ۳۰ درصد از ظرفیت این سد آبگیری شده است.

تاسیسات ذخیره و انحراف آب در بالادست مانع رسیدن آب به سد

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به اینکه با وجود بارش‌های زیاد، حجم سد زاینده رود آن طور که باید افزایش نیافت، تصریح کرد: این موضوع دو دلیل بسیار مهم دارد، ابتدا اینکه بارش‌های خوبی که در منطقه کوهرنگ و فریدون شهر صورت گرفت به صورت برف است و با افزایش دما به مرور به روان آب تبدیل و به مخزن سد وارد می‌شود. دلیل دوم اینکه اجرای تاسیسات ذخیره و انحراف آب در بالادست سد زاینده رود است که با عناوین مختلف از جمله آبخیزداری باعث کاهش ورودی روان آب‌ها به سد شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به وضعیت آب کشاورزان این استان در سال ۹۸ اظهار کرد: قرار بر این بوده است که از ۱۵ فروردین تا ۱۵ خرداد سهمیه آب به کشاورزان شرق، غرب و جنوب اصفهان که دارای حقآبه هستند داده شود که خوشبختانه حقابه کشاورزان مطابق با سهمیه‌های تعیین شده در مزارعشان جاری شد.

وزارت نیرو بر ذخیره سدها نظارت دقیقی داشته باشد

وی در ادامه با اشاره به گستردگی مکانی بارش‌ها در استان و شرق اصفهان، تصریح کرد:  بارندگی‌های روزهای اخیر حجم آب رودخانه زاینده رود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و سر ریز این آب وارد تالاب گاوخونی شده است اما کماکان وسعت قابل ملاحظه‌ای از تالاب آبگیری نشده است.

عابدی با تاکید بر مدیریت آب‌های ذخیره شده ادامه داد: اگر انتظارات مورد نظر که در ستاد احیای زاینده‌رود نیز مطرح کردیم حاصل نشود، آب  ذخیره شده بدون آنکه مشکلی را حل کند هدر خواهد رفت. امیدواریم وزارت نیرو نظارت دقیقی بر آب‌های موجود در سدها داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید انضباط مدیریتی در برداشت آب صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: در صورتی که انضباط مدیریتی وجود داشته باشد می‌توانیم به استمرار حقابه کشاورزان امیدوار باشیم در غیر این صورت با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهیم شد.

منبع: خانه ملت

کد خبر 372292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    0 0
    در بالادست سد که زیر برف هست نه ابی جایی مصرف شده نه جایی انحراف پیدا کرده هر چی هست به سمت اصفهان می رود که آب یزد و کاشان و اصفهان و کارخانجات فولادی در کویر را تامین میکند