۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
آینده شهرها در دست روبات‌ها

دولت‌های جهان با استفاده از علم رباتیک در حال رقابت بر سر تثبیت موقعیت سیاسی و اقتصادی خود هستند و اتوماسیون یا خودکارسازی را کلید اصلی برای داشتن آینده شهری روشن‌تر می‌دانند. 

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماشین‌ها، دستگاه‌های اتوماتیک، آدمک‌ها و ربات‌هایی که از دیرباز میهمان داستان‌های علمی-تخیلی و آزمایشگاه‌ها بوده‌اند نقش مفیدی در تصویرسازی‌های ذهنی درباره پیشرفت علم رباتیک ایفا می‌کنند، ولی علی‌رغم نفوذ گسترده تمایل کاربرد آن‌ها در سراسر جهان، ربات‌ها به طرز عجیب و مأیوس کننده‌ای در دنیای واقعی ناکارآمد هستند.
چهارمین دوره انقلاب صنعتی که توسط ربات‌ها هدایت می شود با ظهور فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی، رباتیک، زنجیره بلوکی، زیست فناوری، نانوتکنولوژی و خودروهای اتوماتیک پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند چرا که در حال حاضر شهرها بزرگ‌تر از آن هستند که انسان به تنهایی توانایی مدیریت آن‌ها را داشته باشد.

 ورود این انقلاب صنعتی به هر کشوری منجر به تحول در نظام تولید و صنعت آن شده‌ است؛ فضاها و زندگی‌های شهری نیز به دنبال این تحول و با تاثیر از فرصت‌ها و چالش‌های موجود در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بهداشتی شکل داده می‌شوند. مدیران شهری لایق، امور شهری، شهروندان، جریان داده‌ها، خدمات عمومی، ترافیک و سیستم حمل و نقل را در مسیر کارآمد در کنار هم قرار می دهند.

برای مثال صفوف طولانی در بیمارستان‌ها و بانک‌ها بیانگر ضعف مدیریت و تراکم ترافیک حاکی از وضعیت نامناسب جاده‌ها، سیستم‌های ترافیکی و برنامه‌ریزی شهری هستند. خدمات دیجیتالی ضعیف و سرعت پایین اینترنت نیز سبب می‌شود که از سرعت و کیفیت ارائه سفارشات اینترنتی کاسته شود. بنابراین زندگی شهری که با مفاهیمی چون آلودگی محیط زیست، تراکم ترافیک، ضعف زیرساخت‌ها، افزایش تقاضای مصرف و البته شهروندان گره خورده، قطعا به راه‌حل‌های رباتیک نیاز دارد.

بر همین مبنا، دولت‌ها به اتوماسیون یا خودکارسازی به عنوان کلیدی برای داشتن آینده شهری بهتر نگاه می‌کنند و بسیاری شهرها به بستر آزمایش برای سنجیدن عملکرد ربات‌ها در فضاهای اجتماعی تبدیل شده‌اند. در این فضاها، کاربرد ربات‌ها دارای هدف عملی به منظور تسهیل زندگی روزمره است و نقشی کاملا نمادین برای نشان دادن شیوه مناسب حکومت شهری دارد.

از جمله این شهرها می‌توان به شهرهای بزرگی چون سئول، توکیو، شنزن، سنگاپور، دبی، لندن و سانفرانسیسکو اشاره کرد که به منظور توسعه خودروهای بدون راننده به عنوان بستری آزمایشی برای آزمودن خودروهای مستقل در مسابقات رقابتی مورد آزمون قرار گرفته‌اند.

در این شهرها بندرها و انبارها نیز در حال خودکارسازی و رباتیک شدن هستند و آزمایشات ربات‌های تحویلدار و هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع‌آوری و نظم دهی سریع محتویات انبارها در دست انجام است. سیستم‌های کنترل خودکار نیز وظیفه نظارت، تنظیم و بهینه‌سازی جریان‌های ترافیکی را برعهده دارند و در سراسر جهان وظیفه تولید مواد غذایی گیاهی در مناطق شهری غیرزراعی بر عهده "زمین‌های کشاورزی عمودی خودکار" است.

 به علاوه فناوری‌های جدید تلفن همراه، وعده ارائه خدمات بهداشتی را فراتر از مرزهای بیمارستان می‌دهند و قرار است در فضاهای عمومی و تجاری شهری، ربات‌ها در اشکال مختلف در جایگاه افسران پلیس تا پیشخدمت رستوران‌ها مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین استفاده از خودروهای اتوماتیک، داروسازی خودکار، ربات‌های ارائه دهنده خدمات در فروشگاه‌های محلی و یا هواپیماهای پستی بدون سرنشین آمازون، همگی بیانگر این امر هستند که شهرها با سرعت متوازن به سوی خودکارسازی در حرکت هستند هر چند این شهرها هنوز نتوانسته‌اند پیشرفت‌های متنوع و به هم پیوسته لازم در این زمینه را مورد توجه قرار دهند باز هم خودکارسازی شهری درحال انجام است.

کد خبر 372288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.