محکومیت اقدام آمریکا در جلوگیری از ارسال کمک‌های صلیب سرخ به سیل‌زدگان ایران

روسای مجالس ایران و لبنان اقدام آمریکا در جلوگیری از ارسال کمک‌های صلیب سرخ و انسان دوستانه به سیل زدگان ایران را محکوم و خواستار اقدامات عملی کشورهای عربی در برابر اقدام ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل ازخانه ملت، علی لاریجانی در حاشیه اجلاس بین‌المجالس جهانی (IPU) با نبی بری، رئیس پارلمان کشور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی با اشاره به بارش‌های اخیر کشور که منجر به وقوع سیل در ایران شد، عنوان کرد: اصل این بارش‌ها که پس از سال‌ها در ایران رخ داد یک نعمت بزرگ الهی بود و تقریبا بر اثر این بارش‌ها بیش از ۱۰۰ سد در کشور ما پر شد. برای مثال طی روزهای گذشته من در استان خوزستان بودم و شاهد بودم که برخی سدها مانند سد کرخه که شش میلیارد مترمکعب گنجایش آب داشت پر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه اگر چنین سدهایی در کشور ما به ویژه در استان خوزستان نبودند، یک فاجعه رخ می‌داد، افزود: متأسفانه در برخی دیگر از استان‌ها نیز این بارش‌ها منجر به وقوع سیل شده و خساراتی به جاده‌ها و زیرساخت‌های کشور وارد کرده است و برای مردم گرفتاری‌های بسیاری را پدید آورده است.

وی ادامه داد: متأسفانه آمریکایی‌ها طی روزهای گذشته اجازه ارسال کمک به داخل ایران را ندادند و حتی مانع کمک‌های صلیب سرخ به ایران شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی سفر اخیر رئیس مجلس لبنان به  کشور عراق را سفری موفقیت‌آمیز ارزیابی و عنوان کرد: با توجه به نقش جناب نبی بری در تشکیل دولت عراق، حضور شما در کشور عراق بسیار مغتنم بوده است به ویژه اینکه دیدار مهمی با آیت‌الله سیستانی داشته‌اید.

لاریجانی ضمن محکومیت اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل خواستار اقدام عملی کشورهای عربی در این موضوع شد.

کشورهای عربی فقط حرف می‌زنند و هیچ اقدام عملی صورت نداده‌اند

در ادامه این دیدار نبیه بری، رئیس پارلمان کشور لبنان مراتب تسلیت خود را به ملت و مسئولان کشور ایران ابراز داشت و عنوان کرد: به واسطه سفری که طی شش روز اخیر به کشور عراق داشتم، از وضعیت بارش‌ها و خساراتی که به کشور ایران وارد شده است اطلاعات دقیقی نداشتم، اما این بارش‌ها در منطقه ما طی روزهای اخیر شدت یافته است به طوری که در لبنان نیز بارش‌هایی اتفاق افتاده که طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و ارتفاع برف امروز در برخی کوهستان‌های کشور لبنان به بیش از سه متر رسیده است اما خساراتی که ایران بر اثر بارش‌ها دیده است از سایر کشورهای منطقه بیشتر بوده است.

نبیه بری با اشاره به سفر خود به کشور عراق یادآور شد: دیدارهای گسترده‌ای در این سفر داشتم که با نخست وزیر عراق و گروه‌های مختلف سیاسی و همچنین تمامی مراجع نجف از جمله آیت‌الله سیستانی دیدار کردم و متوجه شدم که آیت‌الله سیستانی از وضعیت امروز عراق ناراضی بوده و عنوان کردند تا زمانی که این وضعیت تغییر نکند هیچ یک از مقامات و مسئولان عراقی را به حضورشان نخواهند پذیرفت.

رئیس پارلمان مجلس لبنان اظهار کرد: در حال حاضر برخی وزارتخانه‌های عراق از جمله وزارتخانه‌های کشور و دفاع و همچنین وزارتخانه دادگستری و آموزش و پرورش بدون وزیر هستند و این وضعیت نابسامانی را در کشور عراق به وجود آورده است.

وی تأکید کرد: اهمیت دو وزارتخانه دفاع و کشور بر کسی پوشیده نیست اما امروز به دلیل اینکه داعش بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی را در عراق نابود کرده است ضرورت دارد هر چه سریعتر وزارتخانه آموزش و پرورش نیز کار خود را آغاز کند و زیرساخت‌های فرهنگی که از بین رفته است را احیاء کند.

رئیس پارلمان لبنان با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المجالس عربی در اردن عنوان کرد: یکی از شروط حضور ما در این اجلاس، حضور رئیس پارلمان سوریه بود که پس از سال‌ها این موضوع محقق شد و اجلاس بین‌المجالس پارلمان‌های عربی با حضور ۱۶ رئیس مجلس برگزار شد.

وی ضمن محکومیت اقدام اخیر ترامپ در اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: متأسفانه در این شرایط به جای اینکه شاهد اقدام کشورهای عربی در برابر اسرائیل و آمریکا باشیم، شاهد اقدام آنها علیه کشور قطر هستیم به طوری که چهار کشور عربی امروز در اجلاس بین‌المجالس جهانی حاضر نشده‌اند و در موضوع فلسطین این کشورها فقط حرف می‌زنند و هیچ اقدام عملی صورت نداده‌اند.

کد خبر 372280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.