فقر غذایی مهم‌ترین عامل مرگ افراد در سراسر جهان

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که فقر غذایی و خوردن غذاهای ناسالم نقش مهمی در افزایش مرگ‌های زودهنگام دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج یک تحقیق گسترده در سطح جهانی نشان می‌دهد که خوردن غذاهای ناسالم یک عامل خطرآفرین مهم برای افزایش مرگ و میرهای زودهنگام در سراسر جهان است. به گفته محققان فقر غذایی بیش از سیگار کشیدن افراد را به کام مرگ می‌کشاند.

در مطالعات جهانی مرتبط با بیماری‌ها رژیم غذایی افراد در ۱۹۵ کشور جهان در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ ارزیابی شد و  ۱۵ نوع غذا مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس یک مورد از پنج مورد مرگ و میر افراد و به عبارتی حدود ۱۱ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل فقر غذایی رخ داده است. همچنین از این میان حدود ۱۰ میلیون نفر دچار بیماری‌های قلبی عروقی شدند و بقیه مرگ‌ها ناشی از سرطان و دیابت نوع دوم بوده است. این یافته‌ها هم‌چنین نشان می‌دهد در کشور ازبکستان ۸۹۲ مورد از ۱۰۰ هزار مرگ و میر و در آمریکا ۱۷۱ مورد از ۱۰۰ هزار مورد به دلیل خوردن غذاهای ناسالم و فقر غذایی اتفاق افتاده است.

در بررسی که پیرامون رژیم غذایی افراد در سطح جهانی صورت گرفته است میزان مصرف ۱۵ ماده غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات، مغزجات و حبوبات، سبزی‌ها و گیاهان خوردنی، تمامی دانه‌ها ، فیبرها، کلسیم، شیر، اسیدهای چرب امگا ۳ غذاهای دریایی، چربی‌های اشباع نشده، چربی‌های ترانس، گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین و سدیم مورد توجه محققان قرار گرفت و نتایج نشان داد رژیم غذایی افراد در سال ۲۰۱۷ مقادیر مطلوب از غذاهای سالم را در بر نداشت و بیشترین نقصان در این رژیم شامل آجیل و مغزجات، دانه‌ها، شیر و تمامی غلات بود.

برای مثال میزان مصرف آجیل و دانه‌ها در میان افراد حدود سه گرم در روز (۱۲ درصد مصرف بهینه)، مصرف شیر ۱۶ درصد مصرف بهینه و مصرف غلات ۲۳ درصد میزان مطلوب بود. اما در مقابل مصرف نوشیدنی‌های شیرین، گوشت‌های فراوری شده و سدیم در آن‌ها بسیار بیشتر از حد مطلوب بود که این موضوع مرگ‌های زودهنگام را در افراد افزایش می‌دهد.

کد خبر 372262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.