بانک‌ها نقش تعیین کننده‌ای در رونق تولید کشور دارند

یک کارشناس اقتصادی گفت: نقش بانک‌ها در اقتصادهای بانک محوری همچون نظام مالی ایران غیر قابل انکار است و در صورتی که این نهادهای مالی عظیم توسعه اقتصادی کشور را در الویت قرار دهند، تولید و دیگر ارکان اقتصادی داخلی رونق پیدا می‌کند و در حقیقت بانک‌ها عامل اصلی رونق تولید در کشور هستند.

احمد نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: علم اقتصاد از ابعاد مختلفی، توسعه مالی و نقش بانک‌ها در این توسعه را مورد موشکافی قرار داده و در این راستا، آنچه در خصوص نظام‌های مالی بانک‌محور اهمیت پیدا می‌کند، توزیع تسهیلات اعطایی بین بخش‌های اقتصادی از سوی بانک‌های تخصصی است.

وی با اشاره به نقش اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها در نظام تولید هر کشور، افزود: در بازارهای غیررقابتی اطلاعات صحیحی از فعالیت های اقتصادی به‌ویژه در نظام تولید وجود ندارد و توزیع تسهیلات تنها به گونه ای صورت می گیرد که سود و منفعت حداکثری شامل حال بانک‌ها و ارائه‌کنندگان تسهیلات شود، این نوع تسهیلات نیز از رونق تولید در کشور جلوگیری می کند زیرا تولید کننده پس از دریافت تسهیلات هدفی به غیر از پرداخت آنها در مدت معین ندارد.

استاد اقتصاد دانشگاه پیام نور شیراز خاطر نشان کرد: ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها برای تولید کنندگان در کشور به گونه‌ای صورت می گیرد که تنها منافع مالی بانک مدنظر است و منافع اجتماعی آسیب می بیند، تبعات منفی این نوع از ارائه تسهیلات نیز نه تنها شامل تولید کننده و خط تولید، بلکه شامل همه افراد جامعه می شود.

نصیری افزود: نتایج تحقیقات یکی از دانشگاه‌های معروف انگلستان در این زمینه نشان می دهد؛ ارائه تسهیلات با در نظر گرفتن منافع اجتماعی از سوی بانک‌ها برای تولید کنندگان در درازمدت منجر به منفعت اقتصادی اجتماعی قابل توجه و معناداری شده است که نشان دهنده نقش تعیین کننده بانک‌ها در نظام اقتصادی هر کشور است.

وی اضافه کرد: به بیان دیگر، افزایش تسهیلات بانکی نسبت به GDP (تولید ناخالص داخلی) اثر کاملا مثبتی بر رشد اقتصادی دارد، اما هرچه گرایش این تسهیلات به سمت تقویت تولید باشد، رشد اقتصادی مثبت شده و تولید در کشور رونق پیدا می‌کند.

کد خبر 372183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.