افزایش ۵ درصدی سفرهای نوروزی به اصفهان

شهرداری اصفهان نوروز امسال در بخش‌های مختلف تلاش کرد تا شرایط برای آرامش و آسایش هر چه بیشتر شهروندان و مسافران فراهم شود، اما امسال نوروزی متفاوت برای همه شهرها رقم خورد.

به گزارش ایمنا، کارکنان شهرداری در بخش‌های مختلف شهر تلاش‌های زیادی برای آماده‌سازی شهر برای استقبال از بهار و مسافران نوروزی انجام دادند که از جمله آنها می‌توان به گُل‌کاری، آماده‌سازی فضای سبز، زیباسازی میادین تمام محورهای ورودی و خروجی شهر اشاره کرد.

در روزهای پایانی سال گذشته در بخش فضای سبز و خدمات شهری چهار هزار و ۵۰۰ نفر در شهر اصفهان مشغول فعالیت بودند تا نصف جهان، زیباتر از همیشه برای مسافران جلوه‌گر باشد، اما در حالی که پیش‌بینی اسکان هر شب ۱۸۰ هزار نفر مسافر در ایام نوروز صورت گرفته بود به دلیل وضعیت جوی حاکم بر کشور آمار ورود مسافران به این شهر تا حدودی کاهش یافت.

به گفته معاون خدمات شهری شهردار اصفهان و جانشین رییس ستاد خدمات سفر شهر اصفهان "علی‌رغم این شرایط در نوروز امسال بیش از یک میلیون و ۲۵۸ هزار نفر مسافر وارد شهر اصفهان شدند که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش آمار را شاهد بودیم."

برای آگاهی از اقدامات انجام شده این ستاد، گفت و گویی با «حسین امیری» معاون خدمات شهری شهردار و جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه تحولاتی در شهر اصفهان در آستانه نوروز انجام شد؟

ستاد هماهنگی خدمات سفر شهر اصفهان از تاریخ ۱۵ آذرماه ۹۷ برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم برای استقبال از بهار و مسافران نوروزی را انجام داد و فعالیت‌های این ستاد در قالب ۱۰ کمیته مرکزی و ۱۵ کمیته ستادی در مناطق پانزده گانه شهرداری اصفهان آغاز شد.

برای تحول در سال جدید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار گُل در نقاط مختلف شهر کاشته شد و با استفاده از۲۵۰ تن رنگ بیش از ۲۰۰ کیلومتر از جداول شهر، نرده‌ها و ... رنگ‌آمیزی شد.

برای نوروز ۹۸ جهت فضاسازی هنر شهری در خصوص استفاده از نمادهای انتزاعی و مفهومی (نشاط‌آور) در مکان‌های مختلف شهر اصفهان برنامه‌ریزی لازم انجام شد به طوری که بیش از ۴۰۰ المان در همین ایام و هفته پایانی سال با موضوعات متفاوت در سطح شهر قرار گرفت همچنین بیش از ۱۲۰ سفره هفت سین در نقاط مختلف شهر نصب شد.

در آستانه نوروز بیش از دو هزار المان نوری در شهر اصفهان نصب شد که از جمله آنها می‌توان به المان‌های نوری در خیابان‌های کمال‌اسماعیل، مطهری، چهارباغ بالا و میدان آزادی اشاره کرد که همه این اقدامات تحولی در سیمای شهر اصفهان به وجود آورد.

تمهیدات در نظر گرفته شده برای اسکان مسافران چه بود؟

اصفهان به لحاظ داشتن آثار تاریخی و شهرت جهانی و به دلیل مراکز طبیعی گردشگری زمینه را برای جذب مسافر فراهم کرده است؛ در بخش اسکان مسافران نوروزی، اقدامات خوبی با همکاری سایر بخش‌ها انجام شد به طوری که پیش‌بینی اسکان هر شب ۱۸۰ هزار نفر مسافر صورت گرفت.

نقاط پیش‌بینی شده برای اسکان مسافران شامل۷۵۰۰ کلاس در مدارس، ۷۲ هتل، ۲۷ مهمانپذیر، بیش از ۵۰ سالن ورزشی و مجموعه باغ فدک و خوابگاه‌های چهار دانشگاه بود.

در هفته نخست تعطیلات نوروز شرایط خوبی به لحاظ آمار ورود مسافران به شهر اصفهان داشتیم و از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده به خوبی استفاده کردیم به طوری که در یکی از شب‌های نوروز، نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر مسافر را در شهر اصفهان اسکان دادیم و این آمار نشان داد که شهرداری اصفهان توانایی زیادی برای رفع مسائل مدیریت شهری دارد.

همه اقدامات به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه حوادثی همچون سیل و سیلاب بر اثر بارندگی به خصوص در استان‌های گلستان، فارس و چند شهر دیگر اتفاق افتاد. با وقوع این حوادث، هشدارهای پی در پی صداو سیما و سازمان هواشناسی مبنی بر خودداری از سفرهای غیرضروری باعث شد که با سیر نزولی مسافران در شهر اصفهان رو به رو شویم، در حالی که در شهر اصفهان مشکلی نداشتیم و آماده مدیریت هر گونه بحران بودیم.

با توجه به اینکه بعد از سیل شیراز، موج آب از سمت رودخانه شور و شهرستان‌های شهرضا و دهاقان به سمت اصفهان حرکت کرد، ظرف یک ساعت با تشکیل ستاد مدیریت بحران در استان و شهرداری، توانستیم اقدامات پیشگیرانه خوبی انجام دهیم و بیش از ۴۰ هزار نفر از گردشگران و مسافرانی که در مجموعه ناژوان حضور داشتند را ظرف یک ساعت تخلیه کنیم.

در حاشیه رودخانه زاینده رود تمهیدات لازم به کار گرفته شد و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اقدامات خوبی انجام داد، تیم‌های غواصی و امکانات این سازمان در مسیرهای رودخانه مستقر شد. امکانات سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نیز در دو سمت رودخانه زاینده رود جانمایی شد، خوشبختانه با کمک نیروهای انتظامی و پلیس راهور ، اطلاع رسانی‌های خوبی صورت گرفت، همچنین توجه مردم به هشدارها، سیل هیچ مشکلی در شهر اصفهان ایجاد نکرد و بعد از حدود ۲۴ ساعت سیلاب فروکش کرد و شرایط به حالت عادی بازگشت.

مردم از نحوه عملکرد شهرداری اصفهان و اقدامات پیشگیرانه‌ای که برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی ناشی از سیل انجام شد، ابراز رضایتمندی کردند.

در اواسط نوروز امسال علی‌رغم بارندگی شدید، هیچ مشکلی در شهر اصفهان اتفاق نیفتاد، البته آب‌گرفتگی در بیش از ۱۰۰ نقطه به طور طبیعی داشتیم، اما کارکنان شهرداری در نخستین فرصت آب‌گرفتگی‌ها را برطرف کردند زیرا با توجه به آماده باش اعلام شده نیروهای ستاد بحران در مناطق ۱۵ گانه و مدیران مناطق در محل ماموریت خود مستقر بودند البته پس از بارندگی‌ها و شرایط بحران نیز تمام نیروها آماده باش بودند، اما شرایط در شهر اصفهان عادی بود و مشکلی وجود نداشت، اما به دلیل شرایط حاکم بر کشور آمار مسافران نوروزی کاهش پیدا کرد.

آیا آمار ورود مسافران به شهر اصفهان در نوروز امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشت؟

اصفهان ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد و شهرداری در نوروز امسال آماده پذیرش ۱۸۰ هزار نفر در شهر بود، اما شرایط خاص بارندگی‌ها و سیل در کشور شرایط گردشگری را تحت تاثیر قرار داد و نه تنها در شهر اصفهان بلکه در سایر کلانشهرها نیز باعث ریزش آمار سفرها شد.

اگر شرایط سیل به وجود نمی‌آمد، دو برابر سال گذشته مسافر وارد شهر اصفهان می‌شد، اما با این حال نوروز امسال بیش از یک میلیون و ۲۵۸ هزار نفر مسافر وارد شهر اصفهان شدند که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش آمار را شاهد بودیم.

نوروز سال ۹۷ با توجه به خشکی زاینده‌رود و برخی دیگر از موانع آمار مسافران چندان زیاد نبود، اما امسال با توجه به شرایط ایجاد شده به ویژه بازگشایی زاینده رود، پنج درصد افزایش سفر به اصفهان را شاهد بودیم؛ البته قطعا اگر شرایط بارندگی‌های شدید و خطرات سیل وجود نداشت حتی تا دو برابر ظرفیت نوروز سال گذشته در شهر اصفهان پذیرای گردشگران بودیم، چرا که در هشت روز اول فروردین ماه امسال با افزایش ۲۱ درصدی آمار ورود مسافر به شهر نسبت به مدت مشابه نوروز سال گذشته روبه رو شدیم.

آیا آماری از میزان بازدید مسافران از مراکز گردشگری شهر در ایام نوروز امسال دارید؟

بله، بر اساس آماری که از مجموع مراکز تفریحی و گردشگری شهرداری اصفهان طی ایام تعطیلات ۹۸ وجود دارد، افزون بر ۷۲۰ هزار نفر از مراکز گردشگری باغ گلها، باغ پرندگان، مجموعه صفه، باغ پروانه ها، باغ خزندگان، شهربازی ناژوان، تله سیژ ناژوان، آکواریوم، تله کابین و شهر رویاها بازدید کرده‌اند.

همچنین در ایام نوروز امسال بیش از۳۰ هزار نفر از مسافران از آثار تاریخی که در اختیار شهرداری است از جمله حمام علی قلی آقا، عصارخانه شاهی، موزه هنرهای معاصر، خانه شفتی، گرمابه رهنان، مقبره بابارکن الدین و ... بازدید کردند.

آیا از مسافران نوروزی نظرسنجی انجام شده است؟

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، مسافران نوروزی در بخش خدمات شهری رضایتمندی خوبی از شرایط شهر اصفهان داشتند چراکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مسافران از زیباسازی شهر ۹۵ درصد، خدمات عمومی و نظافت ۹۶ درصد، سرویس‌های بهداشتی ۸۱ درصد، اطلاع‌رسانی در بخش کیوسک‌ها و تابلوهای راهنمای مسیر ۶۵ تا ۸۲ درصد، ایجاد نظم و امنیت برای گردشگران ۹۷ درصد، برخورد خوب شهروندان با مسافران ۹۶ درصد، رویدادهای فرهنگی ۷۵ درصد، ترافیک ۶۵ درصد، محل اقامت ۹۳ درصد، دسترسی‌ها به رستوران‌ها ۸۸ درصد، دسترسی به پارکینگ ها ۷۷ درصد، دسترسی‌ها به مراکز خدمات درمانی و فوریت‌های درمانی ۸۶ درصد و استفاده از خطوط حمل و نقل و تاکسی ۷۴ درصد رضایت داشتند.

امسال مترو برای نخستین بار در شهر اصفهان در ایام نوروز به شهروندان و مسافران نوروزی سرویس‌دهی کرد و بر اساس نظرسنجی های انجام شده ۶۷ درصد مسافران از فعالیت مترو ابراز رضایت کردند؛ البته تعدادی از مسافران با مسیرهای مترو آشنا نبودند.

در مجموع و به طور میانگین ۸۳ درصد رضایتمندی مسافران و گردشگران نوروزی در بخش‌های مختلف خدماتی نشان می‌دهد مدیریت شهری در بازخورد و بررسی نقاط ضعف و قوت نظرسنجی های انجام شده در نوروز سال گذشته توانسته عملکرد خوبی از خود بر جای گذارد. امروز می‌توانیم با افتخار بگوییم که در خصوص ایجاد شرایط خدمات برای مسافران و گردشگران، مجموعه مدیریت شهری نمره خوبی کسب کرده و این سند افتخاری برای شهر و مردم شهر اصفهان است.

در نظرسنجی‌های انجام شده هر چند در حد اندک، نارضایتی‌هایی نیز وجود داشته است؛ چقدر تلاش می‌شود تا در برنامه‌ریزی‌های سال آینده از این نظرسنجی استفاده کاربردی داشته باشید؟

قطعاً همانگونه که از نظرسنجی سال ۹۷ استفاده و مبنای برنامه‌ریزی نوروز سال ۹۸ شد، در نوروز سال آینده نواقص و نارضایتی های مسافران در نظرسنجی امسال را مورد توجه قرار خواهیم داد و برای رفع مشکلات تلاش خواهیم کرد.

با توجه به وقوع سیل در خرم آباد، تیمی از شهرداری اصفهان برای کمک به نقاط سیل زده و رفع مشکلات اعزام شدند، اقدامات این تیم چگونه بوده است؟

با توجه به شرایط خاصی که در استان لرستان و شهر خرم‌آباد پیش آمد و بنا بر تاکید مقامات دولت و دستور شهردار اصفهان، ستاد مدیریت بحران شهر اصفهان در ساعات اولیه برای کمک به مردم استان لرستان تشکیل و تیم مجرب و متخصصی از گروه‌های مختلف با امکانات و تجهیزات سبک و سنگین در بخش خدمات موتوری، آتش‌نشانی و خدمات شهری به خرم‌آباد اعزام شد.

۳۵ دستگاه پمپ‌های مختلف با قدرت مکش بالا و ۵۰ نفر نیروی زبده در بخش خدماتی، آتش‌نشانی و رفع موانع سیلابی اعزام شدند و شهردار اصفهان نیز در این استان طی دیدار با مقامات استان لرستان از نزدیک با مشکلات آشنا و دستورات لازم را به تیم اعزامی صادر کرد.

تیم اعزامی شهرداری اصفهان همچنان در استان لرستان مستقر بوده و بخشی از تیم اعزامی نیز به شهر پلدختر اعزام و در حال کمک رسانی هستند.

گفت و گو از راضیه کشاورز، خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 372177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.