رونق تولید / مهمان ناخوانده نوروز امسال

در نخستین روز کاری مطبوعات کشور، توفیق الهی و فرصت‌ها در سال ۹۸ ، سیل سین هشتم، مهمان ناخوانده نوروز ، حامی بی رمق برجام و سکانس آخر کمال‌الملک از مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه - ۱۷ فروردین- است.

 به گزارش ایمنا، در حالی که مردم اقصی نقاط کشورمان در نوروز امسال درانتظار اتفاقات خوب و شاد بودند، روان شدن سیل در برخی استان‌های کشور شیرینی سال نو را تلخ کرد؛ سیل از استان‌های شمالی آغاز شد و استان‌های مرکزی و غربی هم بی‌نصیب نماندند. در روزهای نخست فروردین شمار زیادی از روستاها در شهرستان‌های آق‌قلا، بندرترکمن و گُمیشان خالی از سکنه شد و در مناطق شهری هم عده‌ای خانه‌های خود را تخلیه یا اقدام به جابه‌جایی اثاث کردند. هزاران هکتار زمین کشاورزی از بین رفت و زیرساخت‌های شهری و روستایی هم آسیب دید. رئیس‌جمهوری هم در تماس با وزیر کشور و مسئولان استان گلستان، دستورات تکمیلی را برای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم این مناطق صادر کرد.

دو روز پس از زلزله گلستان بود که سیل روانه شیراز شد. بیست دقیقه کافی بود تا دروازه قرآن و مسافرانی که از این مسیر وارد شیراز شده یا در حال خروج از این شهر بودند را آب ببرد، دقایقی که یک فاجعه رقم خورد، فاجعه‌ای که بیش از ۱۱ کشته و ده‌ها مصدوم برجای گذاشت. پل دختر و دشت آزادگان از شرایط لازم برای مقابله با سیل برخوردار نبودند، بنابراین دستور تخلیه خانه‌ها صادر شد. با گسترش دامنه بارش‌ها انتظار می‌رفت که کار برای نیروهای امداد و نجات سخت‌تر شود، اما به همان نسبت سیل کمک‌ها از سراسر کشور به راه افتاد و اگر چه به اوج نرسیده اما از نشانه‌های اولیه و تاکیدات مستقیم رهبرمعظم انقلاب و رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس پیداست که به اوج خواهد رسید. هر یک از مسئولان به بیانی سعی کردند که از بار سنگین مشکل پدید آمده برای سیل‌زده‌ها بکاهند. در این راستا نیروهای امدادی از بخش‌های مختلف نداجا و هوانیروز ارتش در کنار نیروهای یاری رسان از دیگر نهادها، با خلوصی که از یک سرباز انتظار می‌رود، به سرعت وارد کارزار شدند. در حالی که استان‌های لرستان و خوزستان زیر سخت‌ترین فشار ناشی از سیل قرار گرفته‌اند، آنهم بعد از آنکه فشار اوج گرفته در سیل گلستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد فروکش کرد، استان‌های همجوار با تمام توان به کمک آمدند و همراهی مردم و نیروهای امدادی و بخش‌های مختلف دولتی، تا حدی از تلخی حادثه کاست و جلوه‌ای از همدلی و همراهی ملی را رقم زد.

روزنامه آرمان امروز  صفحه نخست امروز خود را به حواشی و نیاز های پیش روی سیل زدگان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «سیل امداد ملی» این روزنامه در ادامه  افزود: تاسف بیشتر آنجا بود که برخی حتی «سیل» را ابزار تخریب و یا تبلیغ زودهنگام انتخاباتی تصور کردند چنانکه در روزهای نخست سرازیر شدن سیل در کشور چنین القا کردند که رئیس‌جمهور در قشم به تفریح مشغول و بی‌خیال وضعیت مردم سیل زده است که ادعایی کذب بود. ۸ فروردین نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: «جوسازی علیه رئیس‌جمهور در فضای مجازی درست نیست. آیت‌ا... طبرسی با بیان این‌که سیل اخیر در مازندران کم‌سابقه بود، افزود: مردم مازندران متین هستند و رئیس‌جمهور نیز پس از حضور در مناطق سیل‌زده مازندران، بسیار مناسب برخورد کردند.» یا برخی مخالفان دولت چنین عنوان کردند که نهادهای غیردولتی نقش بیشتری در رسیدگی به مکان‌های سیل زده دارند که صحت ندارد و با مرور این نتیجه حاصل خواهد شد که وزرا، معاونان و استانداران و... تعطیلات نوروزی را فراموش کرده و در سفر به استان‌های زلزله زده و اتخاذ تصمیمات برای بازسازی بودند.

 روزنامه ابتکار  در صفحه نخست امروز خود به  بخشی از گفت و گوی وزیر امور خارجه ایران  با دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری پرداخت و در تیتر یک خود نوشت؛«حامی بی‌رمق برجام» محمد جواد ظریف از تلاش‌های ناکافی اروپا برای حفظ برجام سخن گفت و اعلام کرد که در بعضی موارد این تلاش‌ها نشان‌دهنده عدم آمادگی آنها برای هزینه کردن در قبال برجام است. ظریف با بیان اینکه در بعد دیپلماتیک کار را با اروپا ادامه داده اما هیچ‌گاه به آنها امید نمی‌بندیم، تصریح کرد: اروپایی‌ها را برای اجرای تعهدات‌شان تحت فشار قرار خواهیم داد. آنها باید بدانند که نمی‌توانند فقط با چند اظهارنظر و یا چند طرح اجرا نشده از زیر بار مسئولیت‌های‌شان شانه خالی کنند. لذا وظیفه‌ ما به‌عنوان دستگاه دیپلماسی این است که کار اروپایی‌ها را پیگیری کنیم، به آن‌ها تذکر بدهیم، فشار بیاوریم که شما موظفید تعهدات‌تان را انجام بدهید؛ اما هیچ‌گاه به آن‌ها چشم امید نباید داشته باشیم.

 روزنامه ایران نیز صفحه نخست امروز خود به گزارش هایی پیرامون ویرانی های سیل و همدلی ملی در مناطق سیل زد اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «سیلاب ز سر گذشت…» این روزنامه در ادامه افزود:هفت سین نوروز ایرانی‌ها امسال با یک سین پرفاجعه همراه بود. «سین سیل» به اجبار در سفره نوروزی مردم نشست تا در یک سال نیامده با پر از علامت سؤال، «یک سین» همه معادلات را تغییر دهد. سیل گلستان و مازندران، دو روز مانده به سال جدید، یک سال غریب را برای اهالی شمال کشور به ارمغان آورد و کمی بعدتر، سیلاب غافلگیرکننده فارس، لرستان و خوزستان، نوید یک سال نه چندان خوش قدم برای مردم داشت. اما امسال اگرچه در ظاهر با خبرهای نه چندان خوشایند تلفات و جان باختگان سیل آغاز شد، در باطن، یک سال ترسالی امیدوارکننده هم به مردم وعده داد تا اگر شروع سالشان غمگین بود، در ادامه با بحران تلخ خشکسالی دست و پنجه نرم نکنند. در روزهای اخیر هم هشت شهر و صدها روستای لرستان طعمه سیل شدند. پنج روز از سیل دوم لرستان می‌گذرد. کشکان بیش از هر رودخانه دیگر داغ بر دل لرها گذاشته است. آسیب‌دیدگان زیادی می‌گویند کشکان جانمان را نگرفت، اما حاصل یک عمرزندگی مان را برد و خاکسترنشین‌مان کرد. صدای سیل‌زدگان معمولان و پلدختر بیشتر به گوش می‌رسد، اما سیل به نورآباد، دلفان، چگنی، دورود و خرم‌آباد هم زخم کاری زده است. این حادثه نوروزی لرستان را به سوگ ۱۵ شهروندش نشاند، خانه‌های بسیاری را با خاک یکسان کرد و زمین‌های کشاورزی زیادی را از روی نقشه جغرافیایی غرب کشور پاک کرد.  گستردگی حادثه آنقدر زیاد است که محمدولی بیرانوند یکی از مسئولان هلال احمر به «ایران» می‌گوید: نیروهای هلال‌احمر را یکراست از گلستان به لرستان آورده‌ایم. خلبان‌های هلیکوپترهای هلال‌احمر می‌گویند روزانه ۱۷ ساعت پرواز می‌کنند.

روزنامه کیهان نیز در صفحه نخست امروز خود به بیانات راهبردی رهبر انقلاب در ابتدای سال جدید پرداخت در تیتر یک خود به نقل از مقام معظم رهبری  نوشت:«سال ۹۸ به توفیق الهی سال فرصت‌ها و گشایش خواهد بود» روزنامه کیهان در ادامه افزود:حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تبریک میلاد مبارک پیشوای عدالت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به‌عنوان نوروز حقیقی و تبریک حلول سال نو و عید نوروز، ایام اعتکاف را به دل‌های نورانی معتکفین تحیت گفتند و ابراز امیدواری کردند که رحمت و تفضل الهی شامل  همه آحاد ملت ایران شود. رهبر انقلاب اسلامی، سخنان خود در این مراسم را به چهار موضوعِ «مسائل مربوط به سال ۹۸»، «مسائل جمهوری اسلامی با دولت‌های غربی»، «مسئله اقتصاد و شعار رونق تولید» و «سخنی با جوانان عزیز درباره کشور و انقلاب و آینده» اختصاص دادند.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به حواشی سیل اخیر در کشور  اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «سیلی سیل» روزنامه همدلی در ادامه افزود: سامانه بارشی که از غرب کشور وارد کشور شده بود، ابتدا بار خود را در استان‌های شمالی کشور به ویژه استان گلستان بر زمین گذاشت، سیل و رانش زمین خساراتی به منازل مسکونی، راه، تاسیسات زیربنایی و مزارع و باغات در شهرهای گمیشان، آق قلا، گنبد، آزادشهر، سوادکوه، بندرترکمن و ده‌ها روستا وارد کرد و پای شماری از مسئولان کشوری را به استان گلستان بازکرد. سیل استان گلستان آن قدر خرابی به بار آورد که اکنون بعد از گذشت قریب به سه هفته از آن سیل ویرانگر، هنوز ساکنان آن مناطق از مخاطرات آن حادثه رها نشده‌اند و زندگی‌شان متاثر از بارش سیل آسای باران است سیل فقط خانه‌ها را با خود نبرد و زندگی‌ها را به گل ننشاند، بلکه جان بسیاری از هموطنان را گرفت.

سرویس فرهنگ و هنر روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به یکی دیگر از  اتفاقات ناگوار فروردین ۹۸ اختصاص داد در تیتر نوشت:«وداع با کمال‌الملک سینمای ایران» روزنامه مردم سالاری در ادامه افزود: جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت و صاحب برخی از ماندگارترین نقش‌های تاریخ سینمای ایران، ساعت ۲۱ روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین در هشتاد و چهار سالگی بدرود حیات گفت و بدین شکل خزان عمر این هنرمند برجسته در بهار هزار و سیصد و نود و هشت فرارسید؛ اتفاقی تلخ که جامعه سینمای ایران را عزادار و سیاه پوش کرد. مراسم تشییع پیکر استاد جمشید مشایخی، ساعت ۹.۳۰ روز شنبه ۱۷ فروردین ۹۸ از محوطه تالار وحدت انجام خواهد شد.

 روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود به وضعیت استان های گرفتار در سیل پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «درس‌های شوک بارشی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: به‌دنبال وقوع این سیل ویرانگر شهرهای گمیشان، آق‌قلا، شیراز و پلدختر و معمولان در استان لرستان با بیشترین آسیب روبه‌رو شده‌اند. همچنین حدود ۱۹۰۰ شهر و روستا از ابتدای نوروز امسال گرفتار سیل و خسارات ناشی از آن شده‌اند. از سوی دیگر در پی شدت بارندگی‌ها در استان خوزستان و افزایش کم‌سابقه آورد سدهای کرخه و دز موجب افزایش خروجی این ۲ سد و در نهایت طغیان این ۲ رودخانه و آبگرفتگی مناطق حاشیه‌ای شده و در این استان وضعیت اضطراری اعلام شده است. بارش شدید باران از ۲۶ اسفندماه سال ۹۷ در مازندران شروع شد و طغیان رودخانه‌ها در مناطق مرکزی و شرقی استان به ۹ نقطه شهری و بیش از ۱۷۰ روستا در بخش‌های مختلف خسارت‌های جدی وارد کرد و هنوز تصاویر زیرآب رفتن شهر آق‌قلا از خاطره‌ها پاک نشده بود که روز ۵ فروردین جاری شدن سیلاب در دروازه قرآن شیراز و برخورد خودروها با یکدیگر در محور ورودی شمالی این شهر تصاویری عجیب در دنیای مجازی ثبت کرد.

 روزنامه خراسان نیز  صفحه نخست امروز خود به اتحاد مردم ایران در مقابل سیل و کمک‌های مردمی به سیل زدگان اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«همبستگی ایران مقابل سیلی سیل» روزنامه خراسان در ادامه افزود: دو روز تا تحویل سال ۹۸ مانده بود ومردم کشورمان به رسم هرساله شان در مراحل آخر خانه تکانی بودند که  باران شدیدی در استان های شمالی کشورمان شروع به باریدن کرد. بارش باران حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید و طبق گزارش ها آن مقدار که باید در ۳۶۵ روز سال می بارید، در همین ۴۸ ساعت بر زمین ریخت و  سیل مهیب و کم سابقه ای چند شهر شمالی را در بر گرفت و گنبد، آق قلا و گمیشان غرق در سیل شدند. این بارش ها بعد از حدود سه هفته اکثر استان های کشوررا در نوردید و پس از فاجعه شیراز که به غافلگیری و جان باختن ۲۱ نفر از هموطنان مان در این شهر منجر شد، هم اکنون غرب و جنوب غرب کشور و به ویژه استان لرستان و شهرستان پلدختر و معمولان را به طور جدی درگیر کرده است اما مردم ایران  نیز که در زلزله کرمانشاه از آزمون نوع دوستی سربلند بیرون آمده بودند این بار هم باتمام توان به کمک هموطنان گرفتار در سیل شتافتند.در این خدمت رسانی ها اگرچه ضعف هایی دیده می شود اما همه به یاری رساندن به همنوعان خود فکر می کنند.

 روزنامه جمهوری اسلامی صفحه نخست امروز خود را به واکنش محمد جواد ظریف پیرامون اظهارات مداخله جویانه و عوام فریبانه وزیر خارجه آمریکا با سوءاستفاده از سیل در ایران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «درخشش مردم در کمک به سیل زدگان» محمد جواد ظریف  در صفحه توییتر خود نوشت:   آقای پمپئو و دیگر مقامات آمریکا که با تروریسم اقتصادی خود آحاد مردم ایران را هدف قرار داده و حتی تلاش می‌کنند مانع واریز شدن کمک‌های مالی هموطنان ما در خارج از کشور به حساب‌های هلال احمر ایران برای کمک به سیل زدگان شوند، بهتر است به جای سوءاستفاده غیرمعمول و سیاست زده از درد و رنج انسان‌ها در حوادث طبیعی، به وضعیت مصیبت زدگان داخل آمریکا که ماه‌هاست از حوادث طبیعی در آمریکا در رنج و عذاب هستند، رسیدگی کند.

 روزنامه صدای اصلاحات در صفحه نخست امروز خود به تولید بحران صدا و سیما در زمان بحران کشور پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «سیل فرهنگی در تلویزیون» روزنامه صدای اصلاحات در ادامه افزود: تلویزیون و برنامه های طنز انتقادی همیشه محلی برای بروز مخالفت ها و انتقادات و به خصوص  درباره مسئولان بوده است و انتقاد از عملکردها، اظهار نظر مسئولان و مواجهه با مشکلات همیشه جایگاه ویژه ای در برنامه های تلویزیونی و در میان مردم داشته است به طوری که این رده از برنامه ها همیشه  پر طرفدار و پر مخاطب  بوده اند تا جایی که این انتقادات  صدای اعتراض و حتی سانسور بسیاری از مدیران و مسئولان را بر انگیخته است.

کد خبر 372175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.