۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
گجت‌هایی که چاقتان می‌کند!

کامپیوتر، گوشی هوشمند، تبلت و ساعت هوشمند همگی وسایلی هستند که افراد کارهای بسیاری توسط آن‌ها انجام می‌دهند اما موضوع مهم اینکه استفاده از این گجت‌ها سلامت افراد را می‌تواند در معرض خطر قرار دهد و خطر ابتلا به چاقی را در پی داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان دانشگاه "Rice" در هیوستون تگزاس نشان می‌دهد افرادی که زمان زیادی از گجت‌ها و دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند و کارهای مختلفی با استفاده از آن‌ها انجام می‌دهند، بیشتر در معرض خطر عادت‌های غذایی نادرست قرار می‌گیرند و بیشتر از سایرین به چاقی مبتلا می‌شوند.

در واقع با ورود گجت‌های جدید به دنیای تکنولوژی افراد بیشتری برای استفاده از این دستگاه‌ها ترغیب می‌شوند و دستگاه‌های مختلفی در منزل و محل کار توجه آن‌ها را به سوی خود جلب می‌کند. مشکل بدتر اینکه برخی افراد حتی زمانی که در حال قهوه خوردن با یک دوست بر سر میز غذا هستند نیز به گوشی خود سرمی‌زنند تا پیام‌های شبکه های اجتماعی را بررسی کنند و یا از یک اپلیکیشن به سراغ اپلیکیشن دیگر می‌روند. به گفته محققان دانشگاه پژوهشی "Rice" چنین افرادی بیشتر دچار اضافه وزن می‌شوند و کنترل کمتری بر روی بدن خود دارند.

محققان طی دو بررسی ارتباط میان استفاده از رسانه‌های اجتماعی و چاقی را مورد بررسی قرار دادند. در تحقیق نخست ۱۳۲ نفر با سن ۱۸ تا ۲۳ سال مورد بررسی قرار گرفتند و از آن‌ها خواسته شد تا به پرسشنامه‌ای در مورد انجام کارهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی و از بین رفتن تمرکز آن‌ها برای گفت‌وگو با دیگران پاسخ دهند.

نتیجه بررسی‌های مطالعه نخست نشان داد شاخص توده بدنی افرادی که بیشتر در این شبکه‌ها مشغول هستند، بیشتر است و احتمال چاقی در آن‌ها بالاتر است. در تحقیق دوم، ۷۲ شرکت کننده حضور داشتند که تحت اسکن MRI قرار گرفتند تا فعالیت مغزی آن‌ها ثبت شود. سپس به این افراد تصاویری شامل اسلایدهای غذاهای ناسالم و وسوسه‌انگیز نشان داده شد. اسکن‌های مغزی شرکت کنندگان نشان داد در افرادی که زمان بیشتری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند فعالیت قشر "orbitofrontal" و  بخش "ventral striatum" که زیرقشری پیشامغز محسوب می شود و نقش مهمی در شکل گیری عادات غذایی ناسالم دارد افزایش می‌یابد.

همچنین یافته‌های جدید حاکی است که ارتباط متقابلی میان انجام وظایف چندگانه توسط دستگاه‌های دیجیتال و حواس پرتی و خطر افزایش چاقی در افراد وجود دارد.

کد خبر 372159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.