نور آبی، سلاح جدید برای مبارزه با ابر میکروب‌ها

محققان به تازگی روش جدیدی برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم، کشف کرده‌اند که می‌تواند زمینه نابودی آن‌ها را به راحتی فراهم کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان همواره به دنبال یافتن شیوه‌های نوآورانه برای مبارزه با "سوپرباگ ها" یا ابر میکروب‌ها بوده‌اند. خبر خوش اینکه آن‌ها به تازگی دریافته‌اند که نور آبی می‌تواند این عوامل بیماری‌زا را تضعیف کند و زمینه نابودی آن‌ها را توسط داروهای ضد عفونی کننده فراهم کند.

این روزها مقاومت باکتریایی در سطح جهانی به سرعت در حال گسترش است، بدین معنا که آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است در آینده تاثیری بر روی بدن افراد نداشته باشد.

پژوهشگران همواره به دنبال یافتن پاسخی برای رفع این نگرانی فزاینده بوده‌اند. برخی از آن‌ها آنتی بیوتیک‌های موجود را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند تا ببینند که آیا داروی جدید، تاثیر بیشتری در مقابله با سوپر باگ ها خواهد داشت یا خیر. برخی دیگر نیز از تکنولوژی‌های جدید برای نابودی این عوامل بیماری‌زای مهلک استفاده کرده‌اند.

اما محققان دانشگاه‌های پردو و بوستون به تازگی قدرت نور آبی را برای مبارزه این مشکل مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها آزمایشات خود را بر روی مجموعه‌ای از شناخته شده‌ترین باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها با نام "MRSA" انجام دادند.

اگرچه پزشکان می‌توانند بیشتر عفونت‌ها را به طور موفقیت‌آمیزی درمان کنند، اما متاسفانه عفونت‌های شدید MRSA اغلب به قطع‌ عضوی از بدن‌  افراد می‌انجامد.

به گفته محققان، باکتری "Staphylococcus aureus" از این مجموعه، شامل یک عامل بیماری‌زای زرد رنگ موسوم به "staphyloxanthin " است که از باکتری در برابر نوعی سلول خونی که نقش مهمی در مبارزه در برابر عوامل بیماری‌زا دارد، محافظت می‌کند.

 این رنگدانه‌ها، غشای سلول را ضعیف و آسیب‌های باکتریایی را محدود می‌کند. پیش از این، محققان شیوه‌های مختلفی را برای از بین بردن این ماده زرد رنگ آزموده‌اند، اما در روش جدید بدون استفاده از دارو می‌توان این عومل بیماری زا را به آسانی نابود کرد.

پژوهشگران دانشگاه‌های پردو و بوستون به این نتیجه رسیدند که چنانچه باکتری‌های MRSA را در معرض نور آبی قرار دهند، می‌توانند رنگدانه‌های staphyloxanthin را در هم بشکنند. بنابراین باکتری نسبت به داروهای ضد عفونی کننده خفیف نیز حساس می‌شود.

به گفته محققان با استفاده از این شیوه جدید، هرگونه عفونت MRSA ناشی از جراحت‌های سطحی که درمان آن بسیار دشوار است، به راحتی مداوا می‌شود.

کد خبر 372153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.