سیل؛ مهمان ناخوانده کشور/ فرصتی که تهدید شد!

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود و از مهمترین آنها جاری شدن سیل و پیامدهای اقتصادی آن بود که از روزهای نخستین سال‌جاری در بسیاری استان ها رقم خورد و هنوز نیز کشور با مسائل و مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بارش باران‌های بی سابقه و شدید در برخی استان‌های کشور منجر به جاری شدن سیل شد که خسارات جانی و مالی فراوانی را به بار آورد و هنوز نیز با ادامه بارندگی ها به تبعات ناشی از آن دامن زده می‌شود تا جایی که بسیاری روستاها و حتی یک شهر در لرستان به زیر آب رفت.

در این بین بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که اگر زیرساخت‌های لازم، مهندسی رودخانه، سد و سیل‌بندهای مناسب به میزان کافی و درست در کشور موجود بود، بارندگی‌های اخیر نه تنها یک فرصت طلایی برای کشور چندین سال گرفتار در خشکسالی ما بود بلکه اینطور به تهدیدی جانی و مالی تبدیل نمی شد. زیرا غالب این بارندگی ها همچنان که به دریا ریخت یا توسط برخی رودها از کشور خارج شد، در بسیاری از مناطق با شستن خاک به ویژه خاک‌های زراعی بسیاری از منابع کشاورزی کشور را جا به جا کرد یا با خود برد.

نکته قابل توجه این است که سیل در حالی در کشور رقم خورد که نه تنها زیرساخت های لازم ایجاد نشده بود بلکه بسیاری از زیرساخت‌های موجود طبیعی و مصنوعی قبلی نیز با برخی اقدامات نادرست از بین رفته بود.

همچنان که در سخنان اخیر وزیر راه و شهرسازی نیز می‌خوانیم: " متأسفانه باور کردیم که بستر طغیانی هیچ وقت دیگراتفاق نمی افتد. باور کردیم که در خشکسالی رفته ایم و هیچ وقت دیگر از خشکسالی خارج نمی شویم."

محمد اسلامی با بیان اینکه مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: "رودخانه سه اندازه دارد. یک اندازه اندازه بستر رودخانه است، دوم اندازه حریم رودخانه وسوم اندازه بستر طغیانی است. اما این سه مسیر به دلیل نبود کنترل، نظارت و پیشگیری در زمان خودش مشکلاتی را ایجاد کرد.تا جایی آمدیم مسیل ها را راه و خیابان ساختیم. ساخت و ساز در مسیر رودخانه باعث مشکلاتی می شود، به طور مثال همین اتفاقی که در شیراز رخ داد. آب در مسیر خودش آمده است ما مسیل ها را راه و خیابان کرده ایم. آب راه خودش را به سمت رودخانه می رفت ما مسیر آب را اشغال کرده ایم. از این پس کسی نباید به خود اجازه دهد و تغییر و تحول در مسیر دهد."

وی در بخشی دیگر به آمار و گزارش وزارت نیرو پرداخت و گفت: "در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد مخازن سد ها پر شده اند. اکنون در تر سالی هستیم،بنابراین نباید سهل انگارانه با این موضوع برخورد کنیم. در شهرسازی به این نیازمند هستیم که باید کنترل کنیم. نمی شود شهرسازی در اختیار مدیریت شهرسازی باشد و آن ها کاربری ها را تغییر دهد. تغییر سرانه های بی رویه و غیر مجاز که اتفاق می افتد این روزها خودش را نشان می دهد. وزارت راه و وزارت کشور باید کنترل کنند."

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان طی گزارش اولیه از وضعیت سدهای این استان، اعلام کرد که "طی فقط ۷۲ ساعت بیش از سه میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای خوزستان شده است که با ورود سیلاب‌های اخیر ظرفیت مخازن سدهای استان تقریبا کامل شده است. بارش‌های کم سابقه سال آبی جاری باعث شده است که نزدیک به ۲۴ میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای استان خوزستان شود که این رقم حدود ۳۰ درصد آب‌های سطحی کشور است."

بهارلویی ادامه داد: "با توجه به پیش‌ بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی‌های شدید در روزهای یکشنبه تا دوشنبه هفته آینده و وقوع بارش‌های شدید در استان خوزستان نیاز است تا برای کنترل مخازن سدها و جلوگیری از بروز سیلاب‌های بسیار بزرگ‌تر بخشی از آب سدها را خالی کنیم. لذا آب رودخانه‌های استان بالا آمده و متاسفانه برخی از روستاها آسیب دیده‌اند."

** در همین راستا دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در مورد استفاده از سرریز سدهای خوزستان برای تامین ناکامی‌های آبی اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، تصریح کرد: "هم اکنون دبی خروجی سد دز ۱۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه است که به دریا می‌ریزد و در طول یک روز معادل حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب می‌شود در حالی‌که قرار است تونل بهشت آباد سالانه ۱۵۲ میلیون مترمکعب آب به حوضه زاینده‌رود بیاورد. پروژه بهشت آباد که مخالفت‌های زیادی با آن می شود، قرار است در طول سال معادل خروجی یک روز سد دز را با خود به حوضه زاینده‌رود بیاورد. این مهم نشانگر آن است که این مقاومت‌ها که عمدتا به دلیل ناآگاهی و مسائل سیاسی انجام می گیرد، کاملا غیر کارشناسی است."

اسفندیار امینی پیرامون افزایش ورودی دو تونل یک و دو کوهرنگ برای انتقال سرریز آب سدهای خوزستان، گفت: "اینکه این دو تونل آب بیشتری بیاورد یا کمتر به هرحال به ظرفیت آب آوری این دو تونل وابسته‌است که شاید اکنون نیز در حال انجام است، اما بهترین و عقلانی ترین کار این بود در شرایطی که سیلاب های سنگین، خوزستان را اذیت می‌کند و اکنون دبی خروجی سد دز ۱۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه شده، از امکانی همچون تونل یک و دو کوهرنگ استفاده کنند."

** بر اساس آمار اعلام شده توسط دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی؛ از ساعت ۶:۳۰ صبح روز ۲۷ اسفندماه تا ساعت ۶:۳۰ صبح روز جمعه دوم فروردین ۱۳۹۸مقدار بارش در ایستگاه توسکاچال مینودشت به ۳۵۴ میلی متر رسید که نسبت به میانگین سالانه این منطقه رقم بسیار بالایی است. این ایستگاه بیشترین مقدار بارش را داشته است. به گفته بیت‌اللهی، در حوضه تجمع آب سیلاب مقدار میانگین بارش ۱۷۸ میلی متر از ۲۷ اسفند تا دوم فروردین برای کل حوضه است، این عدد در مقایسه با میانگین ۵۰ ساله حدود ۶۷ درصد کل میانگین دراز مدت سالیانه است.

** دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی  در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت راه اندازی سامانه هشدار سریع سیل و لایروبی رودخانه‌های استان‌های مستعد سیل تاکید کرد و گفت: " اقدامات پیشگرانه کاهش ریسک سیل، شامل اقدامات سازه‌ای، آموزشی، آبخیزداری، حفظ پوشش گیاهی و توسعه دامداری صنعتی را باید به یک امر نهادینه، مستمر و جاری تبدیل کرد.

علی بیت‌اللهی با ارائه جزییاتی در مورد سیل استان گلستان، اظهار کرد که "مساحت تقریبی حوضه بارش و تجمع آب ۸۵۰۰ کیلومتر مربع بوده و مساحت مذکور حدود ۴۰ درصد مساحت استان گلستان را تشکیل می‌دهد. متوسط بلندمدت بارش سالیانه برای حوضه رود گرگان و قره سو در دوره ۵۰ ساله ۲۶۷ میلی‌متر در سال بود این درحالی است که میزان بارندگی سیل آسای اخیر استان گلستان ۱۲۲ برابر مقدار میانگین ۵۰ ساله این منطقه بوده است."

جدید ترین آمارها از میزان خسارات ناشی از سیل اخیر؛

** آذری جهرمی در بازدید از لرستان: " حجم و وسعت خسارات بسیار بالا و جنس خسارات نیز متفاوت و تکان دهنده است، کارهای اساسی بخش جاده ای زمان بر و در اولویت قرار دارد و اصلاح مسیر آبی پلدختر منوط به اجرای بخشی از جاده است."

** رییس سازمان امور عشایر ایران: " در مجموع حدود ۱۵ هزار راس دام عشایر در سیلاب های اخیر در سراسر کشور تلف شدند که عمده آن مربوط به استان گلستان است. حجم سیل و خسارت های آن در استان های لرستان، ایلام، خوزستان، گلستان و کرمانشاه بیشتر از مناطق دیگر است. سیل در لرستان خسارت های زیادی به زیرساخت های مناطق عشایری استان از جمله راه های عشایری وارد کرده است که عمده آن در مناطق عشایری شهرستان پلدختر است. در گلستان به دام، سرپناه و اتراقگاه ها و زیرساخت های مناطق عشایری خسارتی وارد شده بود که بخشی از آن غفلت خود مردم و بخشی نیز غفلت برخی از دستگاه ها است که تمهیدات لازم را انجام نداده بودند."

** مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی: " سیل اخیر تا تاریخ سیزدهم فروردین ماه بیش از ۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۶ استان کشور وارد کرده است. این خسارت ۷۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرارداده است. این خسارت ۳۴ درصد به استان گلستان،۱۳ درصد خوزستان،۱۲ درصد مازندران،۱۱ درصد لرستان،۶ درصد فارس و ۲۴ درصد باقیمانده به ۱۱ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد،چهارمهال و بختیاری، اصفهان، همدان، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان و تهران وارد شده است. خسارت سیل اخیر ۴۹ درصد به زیربخش زراعت،۲۲ درصد به زیربخش آب، خاک و امورزیربنایی، ۱۶ درصد به زیربخش باغبانی و ۱۳ درصد به زیربخش دام و طیور و آبزیان وارد شده است. ۲۸۰۰ رأس دام و ۵۰۰ هزار قطعه طیور تلف شده بر اثر سیل اخیر دفن بهداشتی شده است."

** معاون دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای: " تاکنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان به راه‌ها و پل‌های استان‌های سراسر کشور خسارت وارد شده و پیش‌بینی ما این است که با احتساب بارش‌های دو روز اخیر و روزهای باقیمانده از بارش، میزان خسارات به ۲۱۰۰ میلیاردتومان برسد. در کردستان مجموعا ۲۳ میلیاردتومان خسارت به ۹۹ کیلومتر راه و ۲۰۱ دستگاه پل، در کرمانشاه ۱۴۸ میلیاردتومان خسارت به ۳۶۷ کیلومتر راه و ۱۸۲ دستگاه پل وارد آمده است. همچنین در استان خراسان شمالی نیز مجموعا ۱۲۹ میلیاردتومان خسارت به ۱۳۵۳ کیلومتر راه و ۳۷۸ دستگاه پل و ابنیه فنی و در چهار محال و بختیاری نیز ۵۴ میلیاردتومان خسارت به ۲۳۳ کیلومتر راه و ۵۵ دستگاه پل وارد آمده است."

** وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی: پرداخت وام و کمک‌های مالی به آسیب دیدگان در مناطق سیل‌زده یکی از اقدامات حمایتی این وزراتخانه است، تخصیص ۲۸ هزار فقره تسهیلات از اقدامات حمایتی دستگاه‌های تابعه این وزراتخانه برای بازگرداندن حداقل امکانات مردم آسیب دیده از سیل است. بانک توسعه تعاون تاکنون پرداخت ۱۱ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه و جلاله تعمیرات مسکن را برای استان های سیل زده در دستور کار قرار داده و بانک رفاه نیز ۱۷ هزار تسهیلات را به سیل زدگان تخصیص داده است.

** معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به جاری شدن سیلاب اخیر در اصفهان، گفت: حجم بارش‌ها به نحوی بود که بالغ بر ۲۹۰ کیلومتر از راه‌های استان اصفهان (بر اساس آخرین اطلاعات گردآوری شده) دچار آسیب دیدگی شامل آب شستگی، تخریب شانه راه و آسیب به رویه راه‌ها شد. ۱۷۳ دستگاه پل آب‌رو شامل سه دستگاه پل بزرگ در شهرستان سمیرم و ۱۷۰ دستگاه آب‌روهای دهانه کوچک متحمل آسیب‌های جزئی شد، به ۳۵ درصد دستگاه‌ها در حین انجام عملیات خسارت وارد و می‌توان گفت در مجموع برآورد خسارات تا این لحظه ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شده است.

** سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان: وقوع بارش‌های شدید در شهرستان سمیرم و ریزش بهمن، تامین آب شرب ۲۱ روستا را دچار مشکل کرد. وقوع سیلاب ناشی از بارش‌های شدید نزولات آسمانی در ۶ و ۷ فروردین ماه، باعث کدورت آب چشمه‌ها به‌عنوان منابع تامین آب آشامیدنی روستاهای منطقه پادنای سمیرم شد و علاوه بر تخریب مسیرهای دسترسی میان چند روستا و قطع شدن خطوط انتقال آب آنها، بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال خسارت به خطوط و تاسیسات آبرسانی وارد کرد.

در راستای جبران خسارات و کمک به سیل‌زدگان اقدامات زیادی انجام گرفت که از جمله آن موارد زیر بود؛

** مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از تکمیل فرآیند اتصال گاز شهرهای دوره، چگنی و معمولان در لرستان خبر داد و گفت: به این ترتیب، اکنون به جز چند روستا که با آبگرفتگی شدید و تخریب روبه‌رو شده‌اند، گاز همه شهرها و روستاهای استان لرستان وصل شده است. پیش از این نیز گاز بخش شرقی پلدختر با گرفتن انشعابی از خط ششم سراسری گاز وصل و مشکل قطعی گاز چهار هزار مشترک این بخش برطرف شده بود، همچنین با تمرکز بر روستای سراب حمام به عنوان بزرگترین روستای استان لرستان با پنج هزار مشترک گاز، تاکنون گاز دو هزار مشترک وصل شده و گاز باقی مشترکان نیز تا وصل خواهد شد.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم گیری نحوه جبران خسارت واحدهای تولیدی سیل‌زده در جلسه آتی هیئت دولت خبر داد. رضا رحمانی اظهار کرد: برآورد خسارت‌های وارده به واحدهای تولیدی آسیب دیده از سیل انجام شده و تلاش می شود تا این واحدها سریعا وارد مدار تولید شود.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا پایان شب پنجشنبه همه سایت‌های اضطراری شهرستان پلدختر در مدار قرار می‌گیرد و تماس‌ها براحتی برقرار می شود، گفت: پست بانک امروز ارائه خدمات خود را از سر می گیرد. شهرستان پلدختر با فیبرنوری به خوزستان متصل شده و علاوه بر آن تجهیز بالن ارتباطی نیز از صبح امروز آغاز شده است.

وی با اشاره به اختصاص دفتر ویژه خبرنگاران در شهرستان پلدختر، افزود: خدمات بانکی برای تبادلات مالی باید انجام شود برای این منظور ۲۰ ارتباط ماهواره ای ایجاد شده و تا ساعت دیگر نیز پست بانک به شبکه متصل می شود و به چرخه فعالیت می‌آید که بدین ترتیب ۱۳ شبکه بانکی درمنطقه شرقی شهر می توانند خدمات ارائه کنند. به دلیل قطع پایانه های پرداخت فروشگاه ها، با هماهنگی انجام شده با بانک پارسیان روز پنجشنبه ۲۰۰ دستگاه بی سیم این درگاه ها، بین فروشگاه های شهر پخش می شود تا خدمات مالی و کسب و کار به شهر برگردانده شود و تلاش می کنیم مابقی درگاه های پرداخت را نیز از طریق سایر بانک ها تهیه و به فروشگاه ها و مراکز خرید برسانیم.

** مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان لرستان از اتصال آب شرب شهر معمولان تا ظهر روز پنج‌شنبه خبر داد. و اظهار کرد: خط موقت انتقال آب شرب شهر معمولان در حال تکمیل شدن است و تا ظهر روز پنج‌شنبه وصل می‌شود که در صورت وصل برق در مسیر چاه‌های این خط آب وارد شبکه شهر خواهد شد. در شهر پلدختر با توجه به تخریب ۱۰۰ درصدی جاده دسترسی به خط انتقال از یک محل سخت‌گذر در حال انتقال لوله‌های آب هستیم و تلاش می‌شود تا عصر جمعه این مشکل نیز برطرف و آب شهر وصل شود.

** سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفت: مناطق ۱۰گانه انتقال گاز از نخستین ساعات آغاز بارندگی و سیلاب، همه تاسیسات و ایستگاه‌های انتقال گاز را به صورت لحظه‌ای کنترل می‌کنند و تا کنون خطری متوجه این تأسیسات نبوده است.

شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی مجید بوجارزاده اظهار کرد: شرایط پایدار گاز در کل استان‌های کشور و به‌ویژه استان‌های درگیر با سیل از جمله استان لرستان، خوزستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، گلستان، مازندران و دیگر نقاط وجود دارد و هیچ مشکلی در تامین گاز هموطنان به وجود نیامده است.

** در پی اسکان تعدادی از سیل‌زدگان استان گلستان در سالن‌های نمایشگاهی این استان، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ادامه اسکان مردم تا رفع بحران و بازگشت وضعیت عادی را صادر کرد. رضا رحمانی تاکید کرد: سیل زدگان شهرهای مختلف که در سالن های نمایشگاهی متعلق به شرکت نمایشگاه های بین المللی کشور اسکان یافته اند، اطمینان داشته باشند که تا پایان بحران سیل دغدغه اسکان نخواهند داشت.

** قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی از پرداخت اولین مرحله غرامت در نخستین روز بازگشایی بانک‌ها در ۱۵ فروردین ۹۸ برای مزارع ارزیابی شده حبر داد و افزود: بلافاصله پس از رخداد سیل در استان‌های کشور، فرآیند فنی بررسی خسارات سیل در مزارع، باغ ها و واحدهای دام، طیور و آبزیان زیر پوشش بیمه، با حضور اکیپ های تخصصی بیمه کشاورزی در عرصه های خسارت دیده آغاز و تا ارزیابی کامل مزارع خسارت دیده با جدیت ادامه خواهد داشت.

** رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای استان گلستان دارای بیمه سیل و زلزله بوده‌اند، گفت: پس از ارزیابی میزان خسارت ها، برای ۱۰ هزار واحد مسکونی که بیمه داشتند، پرونده تشکیل شده و بیمه مرکزی نسبت به آن ها متعهد است.

** وزیر راه و شهرسازی از تداوم آماده باش این وزارتخانه برای کنترل بحران در استان خوزستان خبر داد و گفت: تنظیم دقیق خروجی آب پشت سدها برای کنترل سیلاب‌های آتی در دستور کار قرار گرفته است.

دیگر اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی در هفته ای که گذشت، به شرح زیر است:

** معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفت: حجم آب ورودی از دو تونل کوهرنگ ۷۰ تا ۷۵ مترمکعب بر ثانیه و حجم آب مخزن سد زاینده‌رود نیز ۳۳۰ میلیون مترمکعب و رو به افزایش است.

** بر اساس اعلام درگاه خبری مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج به دست آمده از متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در اسفند ماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت در این ماه نسبت به بهمن ماه، مربوط به اقلام «شکر» با ٣٨,٥ درصد افزایش، « قند» با ٢٥.٥ درصد افزایش ، « پیاز» با ٢٥.٤ درصد افزایش و « پرتغال محصول داخل» با ٢١.٦ درصد افزایش بوده است. همچنین بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (اسفند ١٣٩٦) مربوط به اقلام «رب گوجه فرنگی» با ٢٤٢,٠ درصد افزایش، « سیب درختی زرد » با ١٤٠.٦ درصد افزایش، « گوشت گوسفند »  با ١٣٥.٤ درصد افزایش، « گوشت گاو یا گوساله» با ١٢٤.٤ درصد افزایش، و« موز » با ١٢٣.٦ درصد افزایش است.

** سکه امامی (سکه تمام طرح جدید) با ١٩١درصد افزایش، با قیمت چهار میلیون و ٧٠٠هزار تومان سال گذشته را به پایان رساند. قیمت این سکه در اول فروردین سال ۱۳۹۷، یک میلیون و ٦١٤هزار تومان بوده است. سکه طرح امام در چهارم مهر ماه سال ۱۳۹۷ با قیمت پنج میلیون و ٥٣٠هزار تومان رکورد بالاترین قیمت را ثبت کرده است.

** رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال با باز کردن معبرهای مرزی، واردات نهاده‌های دامی، گوشت قرمز و همچنین اصلاح دستورالعمل‌ها و انعقاد قراردادهایی با کشورهای برزیل، ترکیه و سایر کشورها دیگر جای نگرانی برای تامین گوشت مورد نیاز کشور وجود ندارد.

** معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هدف این است که با نوآوری و خلاقیت در شهر و ساختمان‌سازی، شهرهای جدید را به شهرهای آمایشی تبدیل و با هویت‌بخشی، این شهرها را در کشور منحصر به فرد کنیم. احداث شهرهای جدید بدون نظام مالی مشخص درست نیست به همین دلیل مدل‌های گوناگون مانند مدیریت دارایی، انواع مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و ... باید در سال‌های آتی مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جمعیت پیش‌بینی شده بر اساس طرح‌های مصوب برای شهرهای فعال و جمعیت‌پذیر، بیش از چهار میلیون نفر در نظر گرفته شده است، گفت: تا پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۷ براساس آخرین برآوردها، بیش از یک میلیون نفر در این شهرها ساکن شده‌اند. در حال حاضر ۳۵ شهر و شهرک جدید فعال، در دست اقدام و یا مصوب در حال مطالعه وجود دارند، که شهرهای فعال و در دست برنامه، توسط ۱۷ شرکت فعال تابعه و پنج مجری مدیریت می‌شوند.

** بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ درخصوص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را برای اجرا ابلاغ کرد. براساس بند ”الف“ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور مقرر شده است: " به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۱‏/۱‏/۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ سیصدمیلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنجساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد."

** رییس دانشکده پست و مخابرات برگزاری دوره‌های مشترک با اتحادیه جهانی مخابرات(ITU)، ایجاد ساز و کارهای حمایت از استارتاپ‌های حوزه آموزشی، توسعه آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال، به‌روزرسانی محتوای آموزشی مهارتی را از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۳۹۸ این دانشکده عنوان کرد.

کد خبر 372122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.