سطح آب رود کارون به صورت شبانه روزی رصد می شود

مدیر پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر گفت: سطح دبی آب کارون به صورت شبانه روزی در حال رصد است و از طریق ارتباط مستقیمی که با سازمان آب استان خوزستان  برقرار شده، آمار روزانه و اطلاعات لازم دریافت و تمهیدات مورد نیاز به منظور پیشگیری از وارد آمدن آسیب به سازه های آبی شوشتر پیش بینی می شود.

به گزارش ایمنا، ارسطوزاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و مدیر پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر با بیان این مطلب گفت: از ابتدای آغاز هشدارها و پیش بینی هایی که در خصوص سیلاب های امسال صورت گرفته بود و از آنجایی که بارش با نوروز و تعطیلات این ایام و حضور گردشگران مصادف شده بود، همه همکاران ما در حالت آماده باش بودند و علاوه بر این که مقدمات حضور گردشگران را فراهم می کردند، بازدید میراث جهانی شوشتر و پایش آثار هم مد نظر بود.

او افزود: طی سال های گذشته مرمت ها و استحکام بخشی هایی که در زمان های مختلف رصد شده و نیاز بود در قالب پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر انجام شده بود که اگر این اقدامات انجام نمی شد پس از بارش های اخیر به شدت دچار مشکلات بسیاری می شدیم.

ارسطو زاده ادامه داد: خوشبختانه پایگاه های جهانی ساختاری دارند که در قالب آن ها می توان شرایط را کنترل و از بروز حوادث پیشگیری کرد.

او یادآور شد: نیروهای مجربی که طی سالیان قبل در این سایت های تاریخی فعالیت می کردند، در مواقع بحرانی و خطر و در شرایط ویژه با تخصص و آگاهی های کامل وارد عمل می شوند.

مدیر پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر به تشکیلات و ساختار سایت های جهانی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سازه های آبی شوشتر با تجاربی که در زمینه مدیریت و کنترل به دست آمده بود و اشرافی که استادکاران کسب کرده اند سبب شد تا قبل از بارندگی آنچه که لازم و ضروری است صورت گیرد.

ارسطو زاده ادامه داد: این اقدامات شامل لایروبی دریچه ها و برطرف کردن انسداد های مجاری آب بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار داشت: بیشترین مشکل ما پس از بارش ها و جاری شدن سیلاب کمبود تجهیزات بود. چرا که لایروبی در سایت های جهانی مانند سازه های آبی شوشتر به تجهیزات ویژه ای نیاز دارد و نمی توان با تجهیزات موجود به درستی اقدام به لایروبی کرد.

او اضافه کرد: این موضوع را به سازمان اعلام کردیم که پس از آن معاون میراث فرهنگی کشور در این خصوص قول مساعد دادند.

ارسطوزاده در ادامه بیان کرد: با وجود این مشکلات، همکاران ما با تلاشی مضاعف، با مدیریت مجاری آب و کنترل دریچه ها توانستند خطرات را به حداقل برسانند.

او با بیان اینکه بارش های اخیر سیلاب های عظیمی را ایجاد کرد، گفت: بند و میزان که مقسم آب رود کارون بوده و هدایت آب کارون به سمت شرق و غرب شوشتر را بر عهده دارد به زیر آب رفته است.

ارسطو زاده خاطر نشان کرد: سیلاب ها آورده هایی دارند که باعث می شود کنده های درخت و جزایری که در کارون قرار دارند شسته شود و در سازه‌های آبی شوشتر رسوب کند.

مدیر پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر افزود: در حال حاضر هم مشغول کنترل دریچه ها و در کنار آن هدایت گردشگران و نصب تابلوهای هشدار و کنترل هستیم. در این راستا با هماهنگی هایی که با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، ستاد خدمات سفر در شهرستان شوشتر و استان خوزستان و ستاد بحران استان و شهرستان انجام شده و پایگاه‌های میراث جهانی استان و شوشتر خوشبختانه تا امروز آسیب جانی در مجموعه نداشتیم.

او در ادامه اظهار داشت: هم اکنون به صورت شبانه روزی سطح دبی آب کارون در حال رصد است و با ارتباط مستقیمی که با سازمان آب استان برقرار شده، آمار روزانه  و اطلاعات را دریافت می کنیم و پیش‌بینی و تمهیدات لازم را در نظر می گیریم.

ارسطو زاده به حداقل رسیدن آسیب ها را نتیجه هماهنگی بین ستاد بحران و دستگاه های مربوط به گردشگری دانست و گفت: این در حالی است که بخش عمده این بناها و سازه های آبی به زیر آب رفته و تا بازگشت به حالت طبیعی نمی‌توانیم آمار درستی از آسیب ها ارائه کنیم.

او به آسیب هایی که سیلاب به صنعت گردشگری استان خوزستان وارد کرد اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه آسیب‌های منظری به مجموعه وارد شده که باید به زودی ساماندهی شود سیلاب ها موجب شد بر خلاف هفته اول تعطیلات نوروز، در هفته دوم شاهد ریزش ورود گردشگران به خوزستان باشیم که در این زمینه بسیاری از فعالان بخش خصوص صنعت گردشگری متضرر و دچار مشکل شدند.

کد خبر 372107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.