باور کردیم در خشکسالی رفته‌ایم و هیچ‌وقت از آن خارج نمی‌شویم

وزیر راه و شهرسازی گفت: متأسفانه باور کردیم که بستر طغیانی هیچ وقت دیگراتفاق نمی افتد. باور کردیم که در خشکسالی رفته ایم و هیچ وقت دیگر از خشکسالی خارج نمی شویم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی،  محمد اسلامی اظهار کرد: رودخانه سه اندازه دارد. یک اندازه اندازه بستر رودخانه است، دوم اندازه حریم رودخانه وسوم اندازه بستر طغیانی است. اما این سه مسیر به دلیل نبود کنترل، نظارت و پیشگیری در زمان خودش مشکلاتی را ایجاد کرد.تا جایی آمدیم مسیل ها را راه و خیابان ساختیم. ساخت و ساز در مسیر رودخانه باعث مشکلاتی می شود، به طور مثال همین اتفاقی که در شیراز رخ داد.

اسلامی اضافه کرد: آب در مسیر خودش آمده است ما مسیل ها را راه و خیابان کرده ایم. آب راه خودش را به سمت رودخانه می رفت ما مسیر آب را اشغال کرده ایم . از این پس کسی نباید به خود اجازه دهد و تغییر و تحول در مسیر دهد.

وی گفت: مطابق گزارش وزارت نیرو در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد مخازن سد ها پر شده اند. اکنون در تر سالی هستیم،بنابراین نباید سهل انگارانه با این موضوع برخورد کنیم. در شهرسازی به این نیازمند هستیم که باید کنترل کنیم. نمی شود شهرسازی در اختیار مدیریت شهرسازی باشد و آن ها کاربری ها را تغییر دهد. تغییر سرانه های بی رویه و غیر مجاز که اتفاق می افتد این روزها خودش را نشان می دهد. وزارت راه و وزارت کشور باید کنترل کنند.

مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد

وی بیان کرد: باید الزامات و دستورالعمل هایی را در شهرسازی در دستور کار قرار داد. مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد. به کمک هیئت دولت باید دستورالعمل ها و بخشنامه هایی را در راستای شهرسازی صحیح به کار بگیریم.

وزیر راه گفت: برای داشتن شهرسازی بهتر، باید معماری گذشته را رعایت کنیم. مانند ساخت و سازهایی که در شهرهای شمالی کشور بود. هیچگاه طبقه اول ساختمان طبقه سکوت نبود. همواره تمام خانه ها در سطحی بالاتر با داشتن چند پله بود. دو شبانه روز در لرستان بودم. مردم در درود می گفتند. پلی درجاده کمربندی این شهر بود که آب تا آن پل آمده بود. پل دیگری در راه آهن بود که بسیار بلند قامت بود. 

اسلامی افزود: زمانی که فردی می خواهد پلی را طراحی کند. باید حداکثر آبی که می تواند از مسیر عبور کند را ببیند و قامت پل را برای عبور و مرور حجم آب در نظر بگیرد. زمانی که راه آهن را طراحی می کنند، بر اساس خط پروژه ای که برای راه آهن در نظر می گیرند تراز آن ریل آنقدر بالا است که هیچ وقت آب نباید آن را بگیرد. برای جاده هم همین است. زمانی که آب بسیار زیاد است نباید جاده به زیر آب برود این اصول مهندسی راه سازی است. اما در شهر درود جایی که شهرارتفاع پایین تری نسبت به جاده دارد،باید پل بلند قامت تر می گذاشتند.

کد خبر 372096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.