ایجاد درآمد پایدار با اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: در صورتی که قانون مالیات بر ارزش افزوده به درستی اجرا شود مسیر شهرداری‌ها برای کسب درآمدهای پایدار هموارتر می شود و روزنه‌های امید برای این نهاد عمومی به منظور کسب درآمد پایدار به وجود می آید.

تیمور آقایی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه درآمد پایدار از مهم ترین ارکان ثبات اقتصادی در شهر است اظهار کرد: مهم‌ترین و اساسی‌ترین اهداف فعالیت‌های اقتصادی هر کشور شامل مواردی مانند تخصیص بهینه منابع و توزیع عادلانه درآمد، رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، ثبات اقتصادی، حفظ سطح عمومی قیمت‌ها، تجارت بین‌الملل و ‌تراز پرداخت‌هاست.

وی افزود: مجریان اقتصادی برای انجام این امور و رسیدن به اهداف والای اقتصادی در هر کشور باید هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخت کنند و برای تأمین مالی این مخارج لازم است تا منابع درآمدی مختلفی ایجاد شود.

این استان دانشگاه اضافه کرد: در حقیقت درآمد دولت‌ها به دو گروه درآمدهای مالیاتی و درآمدهای غیرمالیاتی تقسیم می‌شود. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نقش و جایگاه درآمدهای مالیاتی در مقایسه با درآمدهای غیرمالیاتی و سایر منابع درآمدی اهمیت بیشتری دارد.

آقایی با اشاره به نقش درآمد مالیات در نظام اداری – اقتصادی هر کشور خاطر نشان کرد: به عبارتی دیگر زمانی که ما این منبع مهم را با سایر منابع درآمدی مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که هر چه سهم مالیات‌ها در تأمین مخارج دولت بیشتر باشد آثار نامطلوب اقتصادی کمتر خواهد شد. مالیات بر ارزش افزوده از جمله مالیات‌های نوینی است که پس از جنگ جهانی دوم در کشورهای اروپایی وضع شد.

این کارشناس اقتصاد شهری ادامه داد: این نوع مالیات رایج‌ترین و پذیرفته‌ترین مالیاتی است که دولت و شهرداری‌ها برای تأمین هزینه‌های خود دریافت می‌کنند و نوعی مالیات بر مصرف است. قانون مالیات بر ارزش افزوده که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد گامی برای حرکت شهرداری‌ها به سوی درآمدهای مالی پایدار و همچنین شفاف‌سازی نظام اقتصادی کشور خواهد بود.

یکی از مهمترین معضلات شهرداری‌ها پایدار نبودن درآمدشان است

وی افزود: بی‌تردید کیفیت زندگی و چگونگی خدمات‌رسانی در شهر رابطه معناداری با پویایی اقتصادی آن دارد و این پویایی نیز در تعامل منابع مالی پایدار جریان می‌یابد. شهرداری‌ها در فرایند مدیریت توسعه شهری و ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان با معضلات متعددی در زمینه‌های مختلف روبه‌رو هستند و یکی از مهم‌ترین این معضلات پایدار نبودن منابع درآمدی می‌باشد.

این استاد اقتصاد شهری ادامه داد: این نوع مالیات در سده حاضر مورد استقبال بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است؛ به طوری که در حال حاضر اکثر کشورهای جهان به اجرای آن پرداخته‌اند و از مزایای این مالیات مدرن بهره می‌برند.

وی تصریح کرد: این مالیات از ارزش افزوده بنگاه‌ها در مراحل مختلف فرایند تولید تا توزیع اخذ می‌شود و از مزایای بسیاری همچون توان درآمدزایی بالا برای دولت و حکومت‌های محلی، پایه گسترده مالیاتی، سهولت اجرا و مشارکت مستقیم مردم در فرایند مالیات‌گیری برخوردار است.

آقایی اضافه کرد: مالیات بر ارزش افزوده و درآمدزایی حاصل از آن باعث شده که در بسیاری موارد، مورد توجه دولت باشد. ایجاد درآمد جدید، باثبات و قابل انعطاف به منظور پاسخگویی به هزینه‌های روزافزون دولت‌ها از جمله دلایل اصلی انتخاب مالیات بر ارزش افزوده در برخی کشورهاست.

این کارشناس اقتصاد شهری گفت: هر چند که مانند هر روش مالیاتی دیگر مالیات بر ارزش افزوده نیز مشکلات خاص خود را دارد؛ اما به نظر می‌رسد که با فراهم‌ آوردن اقدام‌هایی به منظور برطرف کردن این مشکلات، نارسایی‌های مالیات بر ارزش افزوده در مقایسه با سایر مالیات‌ها ناچیز باشد.

کد خبر 372058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.