آمارهای آسیب های ناشی از سیلاب ها در حال به روزرسانی است

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی گفت: آمارها و گزارش های رسیده از استان های مختلف در خصوص آسیب های ناشی از بارش ها و سیلاب های اخیر در سراسر کشور در حال به روز رسانی و جمع بندی است.

به گزارش ایمنا، سید هادی احمدی امروز چهارشنبه ۱۴ فروردین ۹۸ اظهار کرد: بارش ها خیلی بیشتر از پیش بینی ها و آنچه اتفاق افتاد بی‌سابقه بود.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در کشور چند گروه آثار تاریخی آسیب پذیر در مقابل باران و سیلاب داریم که تقریباً طیف متنوعی از این گروه‌های آسیب‌پذیر در غرب کشور و پل های تاریخی هستند.

اوبا بیان اینکه پل های تاریخی در صف اول خسارت‌ها قرار دارند خاطر نشان کرد: البته خیلی از این آثار مقاومت کردند که یکی از معروف ترین آنها پل گاومیشان است.

احمدی با اشاره به آسیب پذیری بافت های تاریخی گفت: همانطور که می دانید مصالح به کار رفته در ابنیه بافت های تاریخی خشت و گل است. این مصالح از مقاومت کمی برخوردار هستند. بنابراین بخش های دارای بافت های تاریخی نیز بیشتر از بقیه آثار آسیب دیدند.

او ادامه داد: از جمله بافت های تاریخی روستاهای تاریخی ثبت شده بودند که گزارش‌های مختلفی از آنها دریافت و مناطقی که امکانپذیر بود سرکشی و بازدید کردیم.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی تصریح کرد: علاوه بر اینها خسارت‌های ناچیز تا خسارت‌های عمده نیز به کاروانسراهای تاریخی وارد شده است.

احمدی به نشست تپه فلک الافلاک اشاره کرد و گفت: با توجه به دستی بودن خاک بستر قلعه فلک الافلاک، میزان بالای بارندگی و بالا آمدن سطح آب شاهد نشست خاک قسمتی از قلعه بودیم که خطری جدی محسوب می شود.

او ادامه داد: هر چند در حال ارزیابی و به روزرسانی گزارش ها و اطلاعاتمان هستیم اما می توان گفت جاهایی از محدوده های تاریخی و سایت‌های باستانی استان های گلستان، مازندران، لرستان و ایلام دچار آسیب شده و گزارش هایی را از خسارت های ناشی از بارندگی و سیلاب دریافت کردیم.

احمدی گفت: در بافت های تاریخی شوشتر و دزفول به قدری میزان بارندگی ها زیاد بود که به خانه‌ها آسیب وارد شد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی به تلاش ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های مختلف کشور به منظور حفظ آثار تاریخی اشاره کرد و یادآور شد: همکارانمان در استان های مختلف در حال رسیدگی به امور و پیشگیری از وارد آمدن آسیب های بیشتر به آثار تاریخی هستند. در این راستا آثار منقول از بخش های آسیب دیده خارج شده و برای ایمنی بازدید کننده ها تمهیداتی اندیشیده شده است.

کد خبر 372046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.