۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۱
بررسی وضعیت سمیرم پس از سیل

سمیرم- سال‌ها از نبودنش رنج کشیدیم و سوختیم تا دل آسمان به حالمان سوخت و گریست، اما گریه آسمان بر سفره‌های نانی بود که قوت روزانه را از آن می‌گرفتیم، آب آمد و نان را برد و ما ماندیم و ویرانی ای که باید ساختنش را تدبیر می‌کردیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، روزها و ماه‌ها می‌گذشت و ما حسرت شامگاهان را به امید سپیده‌دمان پیوستیم و صبر کردیم تا شاید فرجی در کارمان شود. زمین سخت و آسمان بی‌مهر، هرچه کردیم گره از جبین ابرها باز نشد و دست خالی آمدند و رفتند. تیغ ناچاری بر پیکر درختان خشک گذاشتیم و به جای آنکه از زیباییشان لذت ببریم، تنور خانه را با الوارهایشان گرم کردیم.

ولی ناگهان ورق برگشت، انگار آسمان از ناخن‌خشکی خسته شده بود و می‌خواست بدی گذشته را جبران کند. ابر چشم پالود و آنقدر گریست تا آب از کوه و دشت روان شد، اما بضاعت اهل زمین کمتر از دهش رب‌الأرباب بود. آب روان، ویرانی آغاز کرد و خانمان و مزرعه را با خود برد و اینک ما ماندیم و ویرانی که باید ساختنش را دوباره تدبیر کنیم.

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی

«سیل بالغ بر ۲۳۸ میلیارد ریال به داشته های کشاورزان سمیرم خسارت وارد کرد» این گفته احمد تیموری،  مدیر جهاد کشاورزی  شهرستان است که  شش هزار و ۱۰۰ میلیون ریال از خسارت‌های وارده را مربوط به امور عشایر و ۱۵۰ میلیارد ریال را خسارت منابع طبیعی و آبخیزداری می داند و می گوید:  ۲۴۰ هکتار زمین دیم، ۷۰ هکتار باغ، ۶۱ هکتار کشت آبی، ۴۸ رأس دام سنگین و سبک و ۲۵ کیلومتر کانال انتقال آب کشاورزی در سیل سمیرم متحمل خسارت شده‌اند.

 مدیر جهاد کشاورزی سمیرم با اشاره به خسارت‌های وارد شده به حوزه پرورش ماهی، دامداری، قنوات، پمپاژ آب و مسیرهای کشاورزی خاطرنشان می‌کند: مزرعه پرورش ماهی، ۱۴۶ واحد دامداری، ۱۵ ایستگاه پمپاژ آب، ۱۰۰ رشته قنات کشاورزی و ۱۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع با توجه به سیلاب شدید تخریب و خسارت دیده‌اند.

تیموری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای باز سازی و کمک به خسارت دیدگان ناشی از سیلاب، می‌افزاید: در بخش مرکزی و وردشت با همکاری بخشداران و دهیاران لایروبی قنوات کشاورزی در حال انجام بوده و در شهر ونک این کار به پایان رسیده است.

مشکل پادنا

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم، با اشاره به عدم تامین بولدوزر برای مرمت کانال‌های آبرسانی بخش پادنای بزرگ اظهار می‌کند: برای لایروبی و مرمت کانال‌ها در این بخش به علت کوهستانی بودن و قرار گرفتن در حاشیه کوه دنا نیاز به بولدوزر داریم که هنوز تامین نشده است.

تیموری با اشاره به همکاری و هماهنگی مسئولان بخش پادنای سفلی و شهرداری کُمه، برای تامین ماشین‌آلات و بیل مکانیکی خاطرنشان می‌کند: مرمت جاده‌های بین مزارع و کانال‌های آب در دست انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم تأکید می‌کند: کشاورزان و باغدارانی که خسارت دیده‌اند برای دریافت غرامت خود باید در سامانه سجاد ثبت نام کرده باشند تا به محض تامین اعتبار، خسارت آن‌ها پرداخت شود.

پای درد و دل مردم!

محمد صادقی از افرادی که سیلاب اخیر به خانه او خسارت‌ زده است، می‌گوید: ما فکرش را هم نمی‌کردیم که تا این اندازه خسارت به خانه‌ها وارد شود، اما خدارا شکر زود خبر دادند و از خانه رفتیم و خسارت جانی ندیدیم.

این شهروند سمیرمی ادامه می‌دهد: خانه‌هایمان خراب شده، اما کمک کردند تا بتوانیم یک خانه اجاره کنیم و بی‌سرپناه نباشیم. روزهای اول در مدارس اسکان داشتیم و حتی فکر نمی‌کردیم که کمکی شود، اما خدا را شکر امروز وضعیتمان بد نیست و کمک هایی شد تا در آب و هوای سرد سمیرم آواره این خانه و آن خانه نشویم.

حاج‌علی مرادی، از دیگر خسارت‌دیدگان سیل سمیرم  می‌گوید: همان موقع که بارندگی شد بچه هایم من را پیش خودشان بردند و در خانه نماندم و الان کنار آنها زندگی میکنم، گفته اند خانه باید تعمیر شود، به دنبال گرفتن یک وام هستم. کاش این همه دوندگی و کاغذبازی از اداره‌های ما جمع می‌شد تا بتوانیم زودتر کار را جمع و جور کنیم و برویم سر خانه و زندگیمان.

او ادامه می دهد: مسئولا خیلی کمک کردند، ولی خداوکیلی یک فکری به حال محله قلعه و کوشک بکنید که اگر یک باران دیگه بیاد بازم همین آش و همین کاسه است؛ اینجا همه خونه‌ها قدیمی است. من که تا یاد دارم همین جور بوده. اینجا همه خانه‌ها خِشت و گلی است و با یک باران خراب می شود.

مسکن مهر در اختیار سیل‌زدگان

عزت الله مهدیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سمیرم می‌گوید: باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته در شهرستان‌ها به‌ویژه سمیرم مشخص شد که تعداد زیادی از خانواده‌های سیل‌زده زیر پوشش کمیته امداد هستند و می‌توانند تا سقف ۳۵ میلیون تومان از بیمه خسارت دریافت کنند.

وی ادامه داد: لازم است کمیته امداد محل‌ها و اماکن خود را برای اسکان موقت در اختیار خانواده‌های سیل‌زده قرار دهد.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید می‌کند: برای رفع مشکل خانواده‌های سیل‌زده می‌توان در قالب اجاره‌بها و نه پرداخت رهن اقدام کرد، زیرا رهن رقم بالایی است و تامین آن برای دولت سخت است، ولی اجاره بهای ماهانه سنگین نیست، زیرا رقم آن کم است و امکان تامین آن وجود دارد.

مهدیان با اشاره به پروژه مسکن مهر سمیرم، تصریح می‌کند: می توان با تکمیل منازل نیمه‌کاره آن برای اسکان مردم محروم و سیل‌زده سمیرم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر سمیرم به طور مشترک توسط اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن اجرا شده است، تاکید می‌کند: اسکان موقت و جایگزین کردن مردم محروم در این واحدها (۱۲۰ واحد)، به زودی در نشستی با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران بررسی می‌شود.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه بیشترین آمار خرابی و آسیب‌های سیل و آبگرفتگی در استان اصفهان مربوط به سمیرم است، می‌افزاید: چهار شهر سمیرم، حنا، ونک و کمه و تعدادی از روستاها و ابنیه راه و راهداری نیز آسیب جدی دیده یا به طور کامل از بین رفته است.

مهدیان می‌گوید: خانوارهای آسیب‌دیده از بارش‌ها به دستور استاندار در خانه‌های استیجاری اسکان موقت داده شدند.

آبگیری بندها

عزت‌الله مرادی، رییس منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم تصریح می‌کند: هفت بند آبخیزداری در سمیرم وجود دارد که طبق محاسبات انجام‌شده بالغ‌ بر ۱۳ میلیون مترمکعب آب توسط این بندها در بارندگی‌های اخیر آبگیری و ذخیره‌ شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: آب ذخیره‌ شده در بندهای خاکی از روان آب‌ها و سیلاب‌هایی است که از دره‌های بالادست این بندها جاری‌ شده است، اما پس از آبگیری جهت جلوگیری از خسارت، دریچه‌های خروجی به مقدار آبی که وارد بندها می‌شود باز شده است.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم می‌افزاید: با احداث این بندها در بارندگی‌های اخیر ۵۲ میلیون مترمکعب سیلاب و روان آب کنترل و از خسارت‌های زیادی جلوگیری شد، اما باتوجه به شیب زیاد و کوهستانی بودن شهرستان اجرای طرح‌های آبخیزداری در نقاط مختلف شهرستان نیاز است.

ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری

مرادی با تاکید بر اینکه تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از تخریب و فرسایش در دره‌ها و شیب‌های تند از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری و بندهای خاکی است، می گوید: سال گذشته در زمینه اجرای طرح‌های آبخیزداری در نقاط مختلف سمیرم ۲۰ میلیارد ریال هزینه شد، اما برای اجرای کامل طرح‌های مطالعه شده به ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی می‌گوید: مطالعات ۱۳ حوضه آبخیزداری در شهرستان انجام‌شده و ۴۰ نقطه مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری هم در شناسایی‌شده، ولی اجرایی شدن این طرح‌ها نیاز به اعتبار دارد.

کد خبر 372045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.