جنگ ایران و کشورهای عربی در سال ۹۸ غیر ممکن است

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ممکن است احمق‌هایی مثل بن‌سلمان به فکر جنگ با ایران باشند، اما عقلای این کشور و جهان عرب جلوی کار او را می‌گیرند و به همین خاطر در سال جاری گزینه‌ای به نام جنگ بین ایران و کشورهای عربی غیرممکن است.

محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون تلاش‌های آشکار و پنهان ضدایرانی برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان اظهار کرد: دنیا وارد مرحله ای شده است که انجام جنگ را  برای کشور های ظالم  به گزینه ای ناممکن تبدیل کرده است.

وی افزود: واژه جنگ فقط تبدیل به یک شعار انتخاباتی شده است؛ یعنی عده ای با شعارهایی که  موضوع آن جنگ است و با استفاده از ناآگاهی برخی مردم خواسته های خود را عملی می‌کنند، زیرا در شرایط کنونی هیچ کشوری زیر بار سنگین جنگ نمی رود.

کوشکی تصریح کرد: در مقطع کنونی حتی آمریکا که روحیه ای جنگ طلب دارد استفاده از گزینه جنگ و ارائه طرح‌هایی که مبنی بر ورود به جنگ است را  در درون کنگره خود ممنوع کرده است؛ یعنی اگر زمانی رییس جمهور آمریکا نیز تصمیم به جنگ بگیرد، کنگره این کشور مخالفت می‌کند.

این استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد:  هدف سیاستمداران فرصت طلبی که مسائل مربوط به  جنگ را مطرح می‌کنند، چیزی جز ترساندن مردم و تبلیغات انتخابی نیست، زیرا  کاربرد گزینه جنگ در روابط بین الملل کنونی به حداقل ممکن رسیده است.

وی تأکید کرد: البته ممکن است احمق هایی مثل بن سلمان در مقاطعی بخواهند خلاف منافع ملی عربستان عمل کنند و به فکر جنگ با ایران باشند، اما عقلای این کشور و جهان عرب بی شک جلوی کار او را می‌گیرند  و به همین خاطر در سال جاری گزینه ای به نام جنگ بین ایران و کشورهای عربی غیر ممکن است.

کوشکی افزود: از منظر امکانات داخلی ایران به خاطر وجود توان بازدارندگی قوی، احتمال حمله به کشورمان بسیار کمتر شده است چون هر کس که بخواهد به ایران تجاوز کند می‌داند که عواقب  سختی متحمل خواهد شد و پاسخ های نظامی غافلگیر کننده بهترین سپر  برای ایران مقابل کشورهای متجاوز است.

کد خبر 372029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.