بازگشت مردم سعادت‌آباد سمیرم به محل سکونتشان/ خطر سیلاب برطرف شد

سمیرم-بخشدار وردشت سمیرم گفت: خوشبختانه این سیلاب با وجود حجم بالای آب و نزدیک شدن آن به خانه های روستایی طی روز جاری فروکش کرده و مردم به خانه های خود بازگشتند.

علیرضا فخری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم با اشاره به بارندگی های شدید دو سامانه بارشی در روزهای ابتدایی سال ۹۸ تصریح کرد: پس از بارش های روزهای اخیر بندهای بالا دست روستای سعادت آباد بخش وردشت شهرستان سمیرم پر از آب شدند.

وی با اشاره به پر بودن بندهای آبی موجود در مسیر رودخانه که بر اثر بارش های نخستین سامانه بارشی رخ داده بود خاطرنشان کرد: سیلاب جریان یافته در بخش وردشت شهرستان سمیرم که منجر به تخلیه اضطراری روستای سعادت آباد شد دلایلی از جمله تغییرات توسط انسان در طول مسیر رودخانه، سرریز شدن بندهای بالا دست روستا، ذوب شدن برف کوه های اطراف و حرکت آب آن همراه با بارش های اخیر داشت.

بخشدار وردشت سمیرم با اشاره به رفع خطر سیل گرفتگی سعادت آباد سمیرم افزود: خوشبختانه این سیلاب با وجود حجم بالای آب و نزدیک شدن آن به خانه های روستایی طی روز جاری فروکش کرده و مردم به خانه های خود بازگشتند.

وی با اشاره به بازدید میدانی خود از دو بند ابتدایی مسیر در شب حادثه گفت: در نخستین زمان مشاهده این موضوع و ورود آب برای بررسی به سمت بندهای بالا دستی روستا رفتیم و از سالم بودن آن ها مطمئن شدیم، اما در اثر بارندگی این دو بند پر از آب شده و با توجه به آب ورودی از بالا دست این دو بند، هر دو سر ریز کرده و آب به نزدیکی روستا رسیده بود.

فخری‌زاده با اشاره به موضوع ذوب شدن برف موجود در کوه ها که طی بارندگی های اخیر رخ داده بود افزود: خوشبتانه مسیر طولانی این منطقه با روستاهای این بخش که بیش از ۱۵ کیلومتر است موجب پراکندگی و کاهش نسبی آب جریان یافته شده که خطر را تا حدود زیادی کاهش داده است.

بخشدار وردشت سمیرم با اشاره به حجم بالای آب که در رودخانه های این منطقه جریان داشته، گفت: دهانه یکی از پل های قرار گرفته در مسیر رودخانه به علت حجم بالای آبرفت گرفته بود که خوشبختانه با اعزام به موقع و سریع یک دستگاه بیل میکانیکی به محل مسیر آب باز شد و از خسارات احتمالی پیشگیری شد.

وی تاکید کرد: خسارت به روستاهایی همچون مُوروک و حیدرآباد، جاده های روستایی و همچنین قطع کامل راه ارتباطی دو قسمت بخش وردشت از جمله آسیب هایی بود که اگر به موقع این موضوع مدیریت و رفع نمی شد به منطقه وارد می‌شد.

فخری‌زاده با اشاره به بارندگی های پیش رو که در هفته آینده صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به ورود این سامانه بارشی دو بند دِه‌نِسا و اسد آباد_سولَک برای کاهش خطرات احتمالی در حال تخلیه بوده که با توجه به بارندگی های آینده مجددا پر از آب خواهند شد.

بخشدار وردشت با اشاره به حجم بالای روان آب های ناشی از بارندگی افزود: اگر مدیریت بندهای سولَک و نرمه به درستی انجام نشده بود خسارات زیادی را در این بخش متحمل می شدیم که با انحراف مسیر آب ورودی به این بند از خطرات احتمالی پیشگیری کردیم.

فخری‌زاده از جمله خطرات احتمالی در این حوزه را تخریب کامل روستای اسد آباد و همچنین وارد آوردن خسارت به روستاهای پایین دست آن از جمله نور آباد قرمزی، دِه‌نِسای سفلی و اولیا عنوان کرد و افزود: با توجه به فاصله کم بند نرمه با روستای زیر دست آن اگر اقدامات لازم برای بازگشایی دریچه تخلیه آب آن انجام نمی شد و آسیبی به این بند وارد می آمد فرصت هیچ اقدامی نداشتیم، اما خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه ای که انجام گرفت خسارتی در این حوزه نداشتیم.

به گزارش ایمنا بخش وردشت سمیرم با بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری شمال سمیرم و ۱۴۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

کد خبر 371993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.