سیل نشان داد باید به سدها و روش‌های انتقال آب فکر کرد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله آب در ایران یک مسئله ملی است و باید با نگاه منفعت ملی به این مسئله نگاه کرد.

به گزارش ایمنا، علی لاریجانی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی اظهار کرد: مزین شدن ابتدای سال ۹۸ با بارش رحمت الهی پس از چندین سال خشکسالی را باید به فال نیک گرفت و بر این رحمت شکرگزار بود. البته برخی استان‌های ما از جمله استان مرکزی درگیر سیل شدند و این مشکل در برخی استان‌ها مثل لرستان و خوزستان شدیدتر است و از ابتدای سال  مازندران و گلستان هم درگیر شدند و این پدیده نشان می‌دهد که ما در جاهایی نقایصی داریم که باید رفع شود وگرنه اصل بارندگی، رحمت است.

وی با بیان این‌که «بارندگی‌های امسال نسبت به بارندگی‌های متعارف قدری متفاوت بوده و حجم بارش در زمانی کوتاه زیاد و غیرمترقبه بوده است»، اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد که تمامی این حوادث صرفا حاصل نقایص و اشکالات موجود نیست.

وی عملکرد استان مرکزی را در ممانعت از بروز صدمه انسانی، مطلوب عنوان کرد و با بیان این‌که «صدمات مالی برخلاف صدمات جانی قابل جبران است و این عملکرد ستاد مدیریت بحران استان قابل تقدیر و خدمت به کشور و استان بود»، اظهار کرد: اقدامات انجام شده در استان مرکزی در این حوزه عالمانه بوده و تمامی جوانب این حوادث بررسی و از اقدامات عجولانه خودداری شده و در این راستا تدبیر مبتنی بر دانش در استان انجام شده که کار بسیار ارزشمندی است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مردم نیز در این شرایط مخصوصا در روستاها در کنار مسئولان بودند و گاهی که امدادرسانی سخت بود پای کار بودند و یک همدلی وسیع در کشور ایجاد شد مخصوصا وقتی مقام معظم رهبری در پیامی خواستار مشارکت همگانی شدند یک همت ملی در این رابطه در کشور ایجاد شد.

وی با بیان این‌که «در کشور سال‌های سال برای سدها هزینه شد تا ضمن تولید برق، آب ها نیز مهار شوند و از آن‌ها بدرستی استفاده شود» افزود: زمانی به ساخت سدها ایراد گرفته شد ولی حال می‌دانیم که ساخت سد کار درستی بوده است. در حال حاضر در خوزستان که بیشترین سدهای بزرگ را داراست، همه پر شده و مجبورند مدام خروجی آب داشته باشند که آن هم باید با مدیریت انجام شود که مشکلی ایجاد نشود.

لاریجانی افزود: گاه در این مسئله شبهه می کنند، اما این تجربه نشان داد که ممکن است بسیاری امور در خشکسالی‌ها به کار نیاید، اما در ترسالی‌ها کارآمد خواهند بود یا در زمینه آبخیزداری کارهای بسیاری انجام شده و ساختن سد و آب‌بند در حوزه آبخیزداری مصداق پیشگیری است تا باران تبدیل به سیل نشود. در سال‌های اخیر هر ساله با اذن رهبری علاوه بر بودجه دولت از صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری استفاده می شد، امسال هم این مهم که مصداق پیشگیری است مد نظر است و برای بیابان زدایی هم جداگانه فکر شده است.

وی با تاکید بر این‌که «اصل پیشگیری اصل درستی است» گفت: در سال‌های اخیر به دلیل کمبود بودجه شاید در حوزه سدها توجه کافی نشده ولی یکی از تجربیاتی که از این حوادث حاصل می‌شود استفاده بهینه از آب است، مخصوصا در حوزه آب‌های زیرزمینی که به دلیل استفاده زیاد در شرایط ویژه قرار گرفته‌اند و باید از همه طرق برای بیشتر شدن این آب ها استفاده شود.

لاریجانی با اشاره به بازدید از مناطق گرفتار سیل و تماس‌هایی که با استانداران داشته است، توصیه کرد که در استان آسیب شناسی در حوزه عملکرد و شرایط انجام و نقاط قوت و ضعف شناسایی شود و افزود: این آسیب شناسی مهم است بویژه این‌که در فروردین و اردیبشهت باز هم بارش خواهیم داشت و آب شدن برف ها مزید بر علت خواهد شد و امکان دارد باز هم با چنین بحران‌هایی مواجه شویم. خوب است که ستادهای بحران فعال باشند و احساس نشود که کار تمام شده است.  

وی بر ضرورت لایروبی رودخانه تاکید کرد و گفت: بررسی حوادث اخیر نشان می دهد که اکثر جاهایی که لایروبی رودخانه ها درست انجام نشده مشکلات زیادی پیش آمده است و اگر در استان مرکزی نیز چنین مواردی هست به سرعت تدبیر شده و لایروبی انجام شود.

وی تجاوز به حریم رودخانه‌ها را نیز از مواردی دانست که در حوادث اخیر مشکلات بسیاری را ایجاد کرد و گفت: وقتی سیل جاری می شود موانع موجود در حریم رودخانه ها همچون ساختمان های ساخته شده در این مناطق مشکلات را دو چندان می کنند. در این موارد جدای از این‌که با متخلف باید برخورد کرد باید فعلا مسیر رودخانه ها و حریم رودخانه‌ها امن و متخلفان و موانع از این حریم خارج شوند تا حادثه برای عموم مردم رخ ندهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «مردم در مورد خسارت‌ها خیلی نباید مضطرب باشند»، گفت: در خصوص خسارات این حادثه که حتی باعث از بین رفتن منازل، مزارع و کسب و کار و کشاورزی مردم شده حتما باید بعد از ارزیابی توسط استانداران گزارش‌ها ارسال و تامین اعتبار شود. در این خصوص با دولت هم صحبت شده و به مقام معظم رهبری هم  گزارش داده شده تا به حدی که نیاز این افراد مرتفع شود، به آن‌ها کمک شود.

وی افزود: مردم مضطرب نباشند هم کمک بلاعوض و هم تسهیلات ارزان قیمت تامین خواهد شد و ظرف روزهای آینده این مهم را به نتیجه می رسانیم . مقداری کمک‌های اولیه را دولت انجام داد و باقی کمک‌ها براساس ارزیابی تامین خواهد شد که این ارزیابی ها باید مبتنی بر سیل و به درستی و امانتدارانه و با محوریت رفع مشکل مردم انجام و ارسال شود تا تامین شود. در مواردی نیز مثل لایروبی که برای پیشگیری از مشکلات اعتبار نیاز است بررسی ها لحاظ و جمع بندی نیاز مالی استان صورت گرفته و به مرکز اعلام شود.

وی با بیان این‌که «در این شرایط برخی امور در حوزه کارهای فوری و برخی در حوزه اقدامات درازمدت تعریف می شود» گفت: در حوزه اقدامات فوری استراتژی باید این‌گونه باشد که از نزولات آسمانی بیشترین استفاده صورت گرفته و هدررفت این منابع صورت نگیرد و نزولات آسمانی به جای این‌که به دریا بریزند به سدها یا به دشت ها هدایت شوند تا سدها پر شده و سفره های زیر زمینی پر شوند.

لاریجانی در خصوص اقدامات درازمدت نیز با اشاره به کشمکش هایی که درخصوص انتقال آب در کشور وجود دارد گفت: اگر گاهی امکان هایی برای انتقال آب فراهم می شود بدین معنا نیست که در هر شرایطی باید از آن‌ها استفاده کرد. ممکن است امکان انتقالی را بوجود بیاوریم و در شرایطی که آب زیاد شد از آن استفاده کنیم. باید سندی نوشته شود که در شرایط خشکسالی از اینگونه امکانات استفاده نشود، اما اگر در مواردی همچون شرایط امروز امکانی وجود داشته باشد که آب با سرعت منتقل شود مصداق پیشرفت است.

وی اظهار کرد: در روزهای اخیر حجم آبی که از سدهای کرخه، کارون و دز خارج می شود بسیار بالاست و اگر به درستی می توانستیم آن را هدایت کنیم بسیار عالی و مایه آبادی بود. استان‌ها از این بابت در خصوص اقداماتی همچون ایجاد تونل های انتقال آب ناراحتند که فکر می کنند از چنین تونلی در شرایط سخت نیز استفاده خواهد شد و حقابه اصلی آن‌ها از بین خواهد رفت، در حالی که باید به آن‌ها اطمینان داده شود که حقابه‌ها در شرایط عادی سرجای خود هستند و در شرایط ترسالی با نگاه ملی می‌توان از این امکانات استفاده کرد. مسئله آب در ایران ملی است و باید با نگاه منفعت ملی به این مسئله نگاه کرد.

وی افزود: در درازمدت باید در مورد سدها و روش های انتقال آب فکر کرد و توجه خاص در این زمینه توسط مجلس و دولت لازم است. در مجلس باید جلسات کاملی با حضور وزرا گذاشته شود و برای خسارت ها تصمیم گیری شود.  

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان رهبری در ابتدای سال جاری در مورد رونق تولید و با اشاره به تاکیدات ایشان در سال های اخیر در این خصوص گفت: استان صنعتی مرکزی در این حوزه بار سنگین تری بر دوش دارد و هم در حفظ این صنایع بویژه با توجه به تحریم ها باید اقدام شود و در در واقع نباید بگذارید کارخانجات بخوابند . امسال اگر بخواهیم تولید رونق یابد سرمایه های موجود نباید معطل بمانند. بخشی از بار مدیریت این امور در استان بر دوش استانداران و مسئولان استان است و بخشی نیز در سطح ملی باید مدیریت و تصمیم گیری شود تا فشار بیش از حد در شرایط موجود بر تولید وارد نشود.

وی با اشاره به صنایع خرد گفت: سهم اشتغال صنایع خرد بسیار زیاد است و در کنار صنایع بزرگ و مادر باید به زنجیره های تولید در حوزه صنایع خرد نیز توجه ویژه شود و ما نیز تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به لزوم اصلاحات نظام بودجه ریزی براساس تاکیدات رهبری افزود: اینکار جزو اولویت‌های ابتدای کار ما در سال جاری است و نظرات استان‌ها می تواند برای سران قوا در این حوزه مفید باشد.

لاریجانی گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود اینست که تصمیم‌گیری در کشور ما بیش از حد متمرکز است و شاید جنس قانون اساسی ما این‌گونه است که وزرا مسئولند و در مقابل مجلس و رییس جمهور پاسخگو هستند و بر این اساس مجلس نمی‌تواند قانونی را در این خصوص بگذارند که اختیارات به استانداران داده شود ولی در دولت وزرا می توانند به تفویض اختیار بپردازند. مخصوصا در شرایط فعلی که در استان ها راحت تر می توان تصمیم گرفت، این موضوع  باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه فضای تحرک را در کشور بیشتر خواهد کرد. مجلس قانونی را در این خصوص گذرانده و مابقی را دولت باید تصمیم بگیرد.

وی افزود: پایان سال گذشته تصمیمی در مجلس گرفته شد که براساس آن سطحی برای معوقات افراد در بانکها مشخص شد که در سطح خاصی و تا زمان خاصی جرایم وام گیرندگان بخشوده شود که در نهایت رای کافی نیاورد ولی این مسئله از موضوعات مهم است و در شرایط امسال که سال رونق تولید است باید زمینه را برای سرمایه گذاری راحت تر کنیم.  

وی خاطرنشان کرد: بررسی هایی که برای ما انجام شد نشان می‌داد که حدود ۹۵ درصد کسانی که معوقه بانکی دارند زیر ۴ میلیارد و بیشتر صنایع خرد هستند و آن‌ها که بالای ۴ میلیارد هستند حدود ۱۵ هزار نفرند. باید برای دسته اول تسهیلات ایجاد شود و برای آنها فکری کرد تا زمینه تسهیل کار آن‌ها فراهم شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 371977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.