نظام منطقه‌ای نمی‌تواند ایران و ترکیه را نادیده بگیرد

رییس جمهوری عراق گفت که هیچ نظام جدید منطقه ای نمی تواند جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را نادیده بگیرد.

به گزارش ایمنا، «برهم صالح» در حاشیه نشست اتحادیه عرب در تونس در گفت وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» که امروز سه شنبه منتشر شده گفته است که نظام جدید منطقه ای نمی تواند جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را نادیده بگیرد همان طور که نمی توان عمق عربی عراق را نادیده گرفت.

وی اضافه کرد که منطقه خاورمیانه نیازمند بازنگری و شکل گیری یک نظام جدید بر اساس امنیت و اقتصاد و مقابله با چالش های خطرناکی مانند افراط گرایی، بیکاری، شکست اقتصادی است و عراق می تواند محور شکل گیری این نظام جدید باشد.

وی با رد اثرگذاری سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بر تصمیم گیری ها در عراق گفت که ایران یک همسایه مهم است که در غلبه بر رژیم استبدادی (رژیم صدام) و همچنین پیروزی بر داعش به ملت عراق کمک کرد.

وی ادامه داد که اینکه درباره اثرگذاری ایران بر عراق سخن گفته می شود درست است همان طور که عراق بر داخل ایران اثر می گذارد، این تاثیرات دو طرفه است، اما در نهایت تصمیم نهایی در عراق، خاص خود عراقی ها است که در پارلمان، دولت و دستگاه قضایی متجلی می یابد.

وی همچنین تاکید کرده است که عراق هرگز اجازه نمی دهد که پایگاهی برای آزار و اذیت همسایگانش باشد و هرگز به بخشی از طرح ها برای آزار همسایگانش تبدیل نمی شود زیرا این امر به مصلحت عراق نیست.

صالح در پاسخ این سوال که آیا عراق احساس می کند حلقه ضعیف مثلث عراق – ایران و ترکیه است گفت که هرگز چنین چیزی نیست گرچه عراق شرایط سختی را پشت سر گذاشته است، اما این کشور اکنون بعد از پیروزی بر داعش قوی و توانمند دوباره به منطقه بازگشته است.

وی ادامه داد که عراق بخشی از منطقه خاورمیانه و دارای همسایگانی از کشورهای اسلامی مانند ایران و ترکیه است و در عین حال عمق عربی جهان عرب را تشکیل می دهد.

رییس جمهور عراق در پاسخ این سوال که آیا حضور نظامی آمریکا عامل توازن در برابر ایران است گفت که حضور نظامی آمریکا در عراق به درخواست بغداد و برای مقابله با داعش بوده است.

وی اضافه کرد که عراق بر حاکمیت و اولویت منافع و رویکرد خود درباره مسائل امنیتی و نیازسنجی هایش تاکید دارد و در عین حال نمی خواهد پایگاه آمریکایی و نیروهای رزمی آمریکا در خاک عراق داشته باشد.

رییس جمهوری عراق درباره نقش آفرینی مجدد سوریه به در مسائل منطقه گفت که زمان آن رسیده است که به دولت و ملت سوریه کمک کنیم که تا راه حلی که خود می پذیرند بدون دخالت خارجی، برگزینند.

وی اضافه کرد که عراق برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تلاش کرد اما در این دوره از نشست اتحادیه عرب این امکان میسر نشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 371965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.