۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
کشاورزی باغبهادران رو به موت‌ است

لنجان- رییس شورای اسلامی شهر باغبهادران گفت:چنانچه طی سال های آینده به موضوع کشاورزی در باغبهادران پرداخته نشود باید برای کشاورزی این بخش مراسم ترحیم برگزار کنیم چرا که درختان مثمر در این شهر با مشکلات متعدد مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الله امینی در نشست با سرپرست فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: پروژه شبکه گذاری فاضلاب شهر باغبهادران حدود ۳۰ سال پیش کلید خورد، اما همچنان به سرانجام نرسیده و علت اصلی این مسئله  توزیع نشدن صحیح کار بین پیمانکاران بوده است.

وی افزود: پیمانکارانی که برای این پروژه فرسایشی انتخاب شده اند قسمت های سهل الوصول را انجام داده و آنجایی که کار به سختی انجام می شده را رها کرده اند از جمله بافت قدیم شهر باغبهادران همچنان باقی مانده و هیچ یک از پیمانکاران حاضر نیستند قسمت های صعب العبور شهر از جمله اطراف برج و محلاتی که جزء بافت فرسوده به شمار می آیند را انجام دهد.

رییس شورای اسلامی شهر باغبهادران تصریح کرد: پس از بررسی راه حل های مختلف "مشارکت با صنعت" گزینه ای بود که برای انجام این پروژه مهم بر روی آن به اجماع رسیدیم چراکه در گذشته نیز این تجربه در شهرستان وجود داشت و با توافقی که با شرکت فولاد مبارکه صورت پذیرفته بود، طرح احداث شبکه فاضلاب شهرهای زرین شهر، ورنامخواست، سده و زاینده رود اجرایی شد و در مقابل پساب آن در کارخانه فولاد مبارکه مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در باغبهادران نیز نه تنها باعث خواهد شد آلودگی ناشی از ورود فاضلاب‌ به رودخانه زاینده رود بسیار کاهش یابد بلکه صرفه جویی بیشتر مصرف آب خام در صنعت را رقم خواهد زد از این رو با کارخانه ذوب آهن وارد مذاکره شدیم، اما پس از گذشت دو سال پاسخ صریحی از مسئولین این کارخانه دریافت نشد.

امینی اضافه کرد: با توجه به اهمیت اجرای پروژه فاضلاب در باغبهادران پیشنهادی به نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی دادیم که اتصال فاضلاب شهر باغبهادران به شهرهای زاینده رود، سده لنجان و ... امکان داشته و مسیر اجرای پروژه نیز حدود پنج کیلومتر و بدون آزادسازی است و مجتمع فولاد مبارکه با هزینه ای کمتر می تواند این پروژه را اجرایی کند.

وی عنوان کرد: جلسه ای با مجتمع فولاد مبارکه برگزار شد و مدیرعامل کارخانه این مسئله را پذیرفت که در این پروژه مشارکت داشته باشد، اما نیاز است برای تحقق این موضوع از مرکز شهرستان نیز برخی پیگیری های لازم انجام گیرد تا پس از سال ها پروژه ای که جزء مطالبات مردمی است به بهره برداری برسد.

رییس شورای اسلامی شهر باغبهادران خاطرنشان کرد: موضوع انتقال آب تصفیه به شهر باغبهادران نیز تبدیل به پروژه ای فرسایشی شده، اما کمتر از ۲۰۰ متر از این پروژه باقی مانده است و چنانچه عظم رفع چالش های پیش روی این پروژه به وجود بیاید قطعا طی ماه های آینده می توان به تکمیل این پروژه امیدوار بود.

وی یادآور شد: آب باغبهادران از لحاظ بهداشتی ایرادی ندارد، اما به دلیل اینکه تنها با کلر زنی آب آشامیدنی تحویل داده می شود برخی نگرانی ها در بین مردم وجود دارد که می توان با اجرای این پروژه کام مردم را شیرین کرد.

امینی افزود: بخش باغبهادران ۵۰ درصد از مساحت شهرستان لنجان را  به خود اختصاص داده است، اما نبود دسترسی آسان به خدمات مردم را با مشکلات متعدد مواجه کرده چراکه آنها برای استفاده از خدمات اداراتی چون جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان و مراکز درمانی باید به مرکز شهرستان مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که عمده روستاهای شهرستان لنجان در بخش باغبهادران واقع شده، اما شرکت آب و فاضلاب روستایی در مرکز شهرستان واقع شده و هیچ نمایندگی نداشته و خدمات خود را در مرکز شهرستان ارائه می دهد از سوی دیگر برخی ادارات قبلا در بخش باغبهادران وجود داشته که آنها را از دست داده ایم.

رییس شورای اسلامی شهر باغبهادران با اشاره به ظرفیت های بالای بخش خصوصی و عمومی در حوزه ورزش ادامه داد: اداره ورزش و جوانان در بخش باغبهادران سابقه ای ۵۰ ساله داشته، اما متاسفانه حدود پنج سال است که این اداره تعطیل شده، اما همچنان پس از پیگیری های متعدد و انجام مذاکرات لازم با مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان این مسئله همچنان مغفول مانده و ورزش در باغبهادران فاقد متولی است.

وی با اشاره به اهمیت حضور نمایندگی اداره جهاد کشاورزی در بخش باغبهادران گفت: خشکسالی­ های پی در پی سال­ های اخیر خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی و باغداری در باغبهادران وارد کرده، اما متاسفانه جهاد کشاورزی اقدام شایسته ای در راستای مبارزه با آفات باغات گردو باغبهادران نداشته و انتظار می رود این اداره نگاه ویژه ای به آفت زدایی باغات گردو داشته باشد.

امینی با بیان اینکه کشاورزی در باغبهادران به فراموشی سپرده شده است، اضافه کرد: در گذشته نمایندگی جهاد کشاورزی در شهر باغبهادران فعال بوده و ساختمان اداری آنها نیز همچنان در اختیار این اداره است و چنانچه طی سال های آینده به تقویت کشاورزی در باغبهادران پرداخته نشود باید برای کشاورزی مراسم ترحیم برگزار کنیم چراکه درختان مثمر با مشکلات متعدد مواجه شده اند.

وی با انتقاد از حضور نداشتن اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهر باغبهادران عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پذیرفته تا نمایندگی این اداره در باغبهادران تاسیس شود چرا که جدای از مسائل گردشگری برخی از تولیدات باغبهادران همچون پولکی، نبات و غذاهای سنتی در این شهر ارزش ثبت در میراث نامملوس را دارند و تحقق این مهم بر عهده این اداره است.

کد خبر 371929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.