خروج آب رودخانه ماربر از استان ظلمی بزرگ به مردم/ شرایط کشور بحرانی است

سمیرم- استاندار اصفهان گفت: وضعیت کنونی استان اصفهان از وضعیت کنونی آق قلا و پل‌دختر بدتر نبوده و اینک در این شرایط بحرانی باید تعصبات قومی، محلی، سازمانی و منطقه ای را واقعا کنار بگذاریم و تمامی مشکلات را به صورت دقیق بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، عباس رضایی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با اشاره به تخریب تعدادی از خانه های مسکونی شهرستان سمیرم تصریح کرد: در بحث اسکان مردم اسکان داده شده در مدارس شهر سمیرم با توجه به آغاز سال تحصیلی باید مدارس در روز ۱۷ فروردین تخلیه شود و برای برپایی کلاس ها آماده باشند.

وی با اشاره به وجود شرایط بحرانی در کشور از مسئولان امر درخواست کرد: تا مسئولان تمامی آمارها را به صورت دقیق اعلام کنند.

استاندار اصفهان افزود: وضعیت اکنون استان اصفهان از وضعیت کنونی آق قلا و پل‌دختر بدتر نبوده، اما وضعیت کنونی اصفهان بهتر است حال باتوجه به این شرایط باید تعصبات قومی، محلی، سازمانی و منطقه ای را واقعا کنار بگذاریم و تمامی مشکلات را به صورت دقیق بررسی کنیم.

وی با اشاره به بازرسی خود در اصفهان به صورت محسوس و نامحسوس در این رابطه خاطرنشان کرد: دولت در حال حاضر در شرایط خاصی قرار دارد و رییس جمهور کشور در تماس تلفنی با در رابطه با وضعیت میدانی استان اصفهان و سمیرم پیگیر موضوع شده است.

رضایی با اشاره به وجود هماهنگی و همدلی موجود در شهرستان سمیرم گفت: تعداد افراد ساکن در مدارس باید با هماهنگی مسئولان بنیاد مسکن استان اصفهان و دیگر مسئولان امر در منازل خالی موجود در سطح شهر اسکان داده شوند و هزینه این کار توسط امیر خانی تامین و به صورت ودیعه به موجر داده شده تا زمانی که این خانواده ها در مجتمع مسکونی محرومان اسکان داده شوند تا مدارس تخلیه شوند.

وی با اشاره به نیاز شهرستان برای حضور مسئولان استانی با توجه به شرایط موجود خاطرنشان کرد: هفته ای یک مرتبه باید مدیر عامل بنیاد مسکن استان در شهرستان حضور داشته باشند و از نزدیک و به صورت میدانی وضعیت اسکان را بررسی کنند و تسهیلات مد نظر دولت که برای سطح کشور دیده شده برای سمیرم هم اعمال شود.

استاندار اصفهان با اشاره به وجود افرادی که نیاز بیشتری در شهرستان دارند، گفت: افراد نیازمند شهرستان به صورت پس از بررسی وضعیت به استانداری معرفی شوند تا به صورت استثنایی مشکل موردهای خاص را برطرف کنیم.

وی خطاب به شهردار سمیرم گفت: باید این ارگان همت کنند و برای بافت فرسوده شهرستان گام اساسی بردارند.

رضایی اظهار کرد: بنیاد مسکن استان اصفهان برای روستاها ۱۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض و ۳۵۰ میلیون ریال تسهیلات چهار درصد ارایه خواهد داد که باز هم اگر به صورت موردی افراد تحت پوشش حضرت امام یا بهزیستی باشند در این زمینه کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در شهر ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلا عوض و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارایه خواهد شد که باز هم اگر مورد یا مواردی تحت پوشش کمیته حضرت امام یا بهزیستی بودند در صورت وجود مشکلی برای بازپرداخت به آن‌ها کمک خواهد شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برای تعمیرات خانه های آسیب دیده نیز تمهیداتی اندیشیده شده است، اضافه کرد: در حوزه تعمیرات ۵۰ میلیون ریال وام بلا عوض و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارایه خواهد شد.

وی با اشاره به خسارت های وارده به حوزه تجاری گفت: اگر در شهر سمیرم واحد تجاری آسیب دیده باشد یا لوازمش در آب تخریب شده باشد ارزیابی دقیق شده و بر مبنای قانون کشور مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی داده خواهد شد.

رضایی در خصوص خسارت های وارد شده به اراضی زراعی در شهرستان متذکر شد: هر هکتار زمین در صورت خسارت دیدن با بررسی خسارت توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان ۲۰ میلیون ریال به ازای هر هکتار زمین زراعی و ۵۰ میلیون ریال به ازای هر هکتار زمین باری و همچنین درصورت آسیب دیدن دام های شهرستان بر اساس مصوبه موجود جبران خسارت خواهد شد.

وی عنوان کرد: هم مدیران استانی و هم مدیران شهرستانی منتظر ابلاغ اعتبار از ستاد بحران نباشند و با پیگیری از وزارت های مربوطه هزینه های لازم را برآورد کنند و حق و حقوق هزینه شده در این رابطه را به ارگان ها برخواهیم گرداند.

وی با بیان اینکه اگر زمان رسیدگی به مشکلات بیشتر شود خسارت های وارده نیز بیشتر خواهد شد، گفت: از امروز تمامی مسئولان در دستور کار خود موضوع بیمه شدن مزارع، مرغداری ها، دامداری ها و ... را در دستور کار داشته باشند تا در صورت بروز چنین حوادثی سازمان های بیمه ای مردم را در این زمینه حمایت کنند و دولت مجبور نباشد این حجم از خسارت را بپردازد.

رضایی پیشگیری را مهمتر از درمان دانسته و افزود: اگر شخصی در محلی حادثه خیر در حال ساخت خانه است ما باید جلوی این کار را بگیریم و اعلام حاکمیت کنیم تا از خسارت های ناشی از حوادث این چنینی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اقدامات هلال احمر استان اصفهان در این زمینه متذکر شد: رییس جمعیت هلال احمر استان اصفهان نسبت به ارایه فعالیت های امدادی و حمایتی از جمله مواد غذایی در مکان هایی که پیش بینی می شود اقدام کنند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در صورت امکان علاوه بر چادر برای اسکان اضطراری اقلام بیشتری از هلال احمر تهران تهیه شود.

رضایی با اشاره به فعایت خوب دو ارگان کمیته امداد حضرت امام و سازمان بهزیستی در شرایط موجود گفت: اعطای کمک های ویژه توسط این دو ارگان اگر وجود داشته باشد می‌تواند در زمینه بازسازی و پرداخت وام ها برخی مشکلات را از پیش رو برداریم.

وی با اشاره به هماهنگی های شده برای اسکان افراد در خانه های استجاری برای تخلیه مدارس گفت: در صورت اضطرار و نداشتن توان برای اسکان تعدادی از خانواده ها باقی ماندند باید با هماهنگی فرماندار شهرستان اقدامات مورد نیاز اندیشیده شود و کمک کنیم تا مشکلات را به خوبی برطرف کنیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت آب شرب مردم گفت:  با توجه به مشکل آب شرب ۲۱ روستا در شهرستان باید اقدامات لازم را انجام داده تا مشکلی پیش نیاید و همچنین شبکه های آسیب دیده نیز بازسازی شوند.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات انعکاس داده شده در جلسه امروز گفت: ادارت و ارگان ها این مشکلات را به وزارت های مربوط با خود در میان بگذارند که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

استاندار اصفهان در حوزه منابع طبیعی گفت: در صحبت هایی که با مدیرکل منابع طبیعی استان داشته ایم قول ۴۰ میلیارد ریالی در این حوزه داده اند که بتوانیم کاری در این حوزه انجام دهیم.

رضایی با اشاره به اقدامات مناسب اداره راه استان گفت: راه‌ها از اصلی ترین موضوعات بوده که باید به سرعت آن را تعمیر کنیم که در صورت بروز اتفاقی در روستاها مسیر ارتباطی آن‌ها با مشکل مواجه نباشد.

وی با اشاره به اهمیت بهداشت و سلامت مردم گفت: باید در حوزه بهداشت و همچنین کدورت سنجی آب برای سلامت مردم به صورت ویژه فعالیت داشته باشیم که مردم با مشکلی رو به رو نشوند.

 استاندار اصفهان با اشاره به حجم بالای آب موجود در شهرستان که از سمیرم خارج می شود، گفت: خروج آب رودخانه ماربر از استان یک ظلم بزرگ به مردم استان بوده که باید به صورت جدی در این حوزه گام برداریم و اقدام کنیم.

به گزارش ایمنا استاندار اصفهان با دعوت نماینده شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی برای بررسی خسارت های وارده در شهرستان سمیرم به این منطقه سفر کردند.

کد خبر 371911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.