تشریح آخرین خسارات سیل شب گذشته در همه استان‌های کشور

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور آخرین وضعیت شهرها و روستاهای کشور را با توجه به بارش‌های شب گذشته تا کنون تشریح کرد.

مهدی جمالی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آخرین وضعیت استان‌های کشور با توجه به بارش‌های روز گذشته تا کنون اظهار کرد: بارندگی به صورت شدید در تمامی شهرهای استان لرستان ادامه دارد که در نتیجه آن آب گرفتگی معابر در بسیاری شهرها به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه لایروبی مسیل‌ها قبل از سیل و بارندگی‌های اخیر انجام شده است اضافه کرد: در حال حاضر جاده خرم آباد به پل دختر قطع شده که ترمیم آن با ادامه این بارش‌ها بسیار سخت و زمان بر خواهد بود، زیرا این جاده در ۱۸ نقطه آسیب دیده است و امکان ایجاد واریانت نیز وجود ندارد، اما قطعاً باید همان مسیر ترمیم شود.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه در بارش‌های اخیر سد مروک در شهر درود سرزیر شده است افزود: به دلیل احتمال خطر و هشدار سیل، ۸۰ درصد ساکنین در معرض سیل در شهر درود و روستاهای پایین دست تخلیه شده‌اند.

معرفی مراکز در معرض خطر اهواز

وی در خصوص مناطق در معرض خطر شهر اهواز نیز اظهار کرد: پارک شهروند، پل‌های سوم کیانپارس، پل سیاه راه آهن، پل نادری و پل پنجم دوطرف رودخانه، پل سفید معلق ساحل غربی، پل فولاد ساحل شرقی، بلوار ساحلی شرقی حوالی پارک قوری، بلوار ساحلی شرقی پارک مالیات، انتهای بلوار ساحلی شرقی به سمت کوت عبدالله و کوی سید خلف احتمال آب‌گرفتگی و ایجاد سیل وجود دارد.

جمالی‌نژاد در خصوص آخرین وضعیت اعلام شده در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار کرد: به دلیل سیل و بارش‌های توفانی راه ارتباطی حدود ۳۰۰ روستا قطع شد که عملیات بازسازی آغاز شده است؛ همچنین آب شرب حدود ۱۹۰ روستا به دلیل اینکه تلمبه و موتور پمپاژ آب و یا لوله‌های انتقال یا تیرهای برق را سیل برده است دچار مشکل شده که تلاش می‌شود آب و برق وصل شود.

وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد رانش زمین و ریزش کوه منجر به از بین رفتن تعدادی پل و وارد شدن خسارت به دیوارهای حائل و سیل‌گیر بخش‌ هایی از این استان شده است، افزود: همچنین در بخش منازل مسکونی خسارات زیادی به شهرها و روستاها وارد شده که تیم‌های امداد و نجات دستگاه‌های خدمات رسان مرتب بر اساس پیگیری و درخواست‌های مردمی اعلامی از طرف اداره کل مدیریت بحران، خدمات را به شهروندان این مناطق ارائه می‌دهند.

افزایش حجم آب در رود دره‌های تهران

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور در خصوص آخرین وضعیت استان تهران در بارش‌های اخیر نیز اظهار کرد: در رود دره‌های دارآباد، اوین درکه ، دره طبیعت و فرحزاد شدت آب افزایش پیدا کرده ولی نگران کننده نیست؛ رانش جزئی در این مسیر هم بود که خطری دربرنداشت.

 وی همچنین با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت اخیر در استان چهارمحال و بختیاری حدود ۱۰۰ میلی‌متر بارش گزارش شده است، ادامه داد: دراین استان نیز رانش زمین در سه نقطه گزارش شده است، برق در برخی مناطق این استان تا ساعت پنج صبح  قطع شد و حجم سد زاینده رود نیز به ۲۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

جمالی نژاد در خصوص آخرین وضعیت خسارات سیل در استان مرکزی نیز گفت: سیلاب در اراک، شازند، خنداب، کمیجان و خمین گزارش شده است که خسارات مالی در برخی شهرها جزئی و در بعضی شهرها شدید گزارش شده است .

وی تصریح کرد: جلسه ستاد مدیریت بحران در این استان تشکیل و برنامه‌ریزی برای منحرف کردن مسیر سیلاب‌ها در دستور کار است ضمن اینکه بارش باران و برف همچنان در این استان ادامه دارد.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور در خصوص وضعیت بارش در آذریابجان شرقی نیز گفت: در این استان خسارت خاصی گزارش نشده است، تنها در ملکان و مراغه گزارش بارش داریم که دو پل در جنوب این استان که قبلا نیز آسیب دیده بودند دچار مشکلات بیشتری شده‌اند.

۳۵ درصد گمیشان هنوز زیر آب است

وی با بیان اینکه همچنان ۳۵ درصد شهر گمیشان زیر آب است ادامه داد: راه دسترسی گمیشان به بندر ترکمن موقتاً باز شده است. کانال داخل شهر گمیشان در حال لایروبی است و یک هزار و ۴۳۰ نفر که در موقعیت خطر بودند به مناطق امن منتقل شده اند.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه بارش‌ها و سرعت باد ۸۰ کیلومتری در آق قلا و گمیشان نگران کننده است افزود: آب در آق قلا در حال فروکش است، اگر بارندگی‌ها تمام شود تا پایان هفته وضعیت در این دو شهر نیز بهبود خواهد یافت.

وی اضافه کرد: ارتفاع آب در شهرهای شمالی از سه متر به ۱.۵ متر و ۰.۵ متر کاهش یافته است، ضمن اینکه ۱۲ روستا و شش محله شهر هنوز آب‌گرفتگی دارند.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور در خصوص وضعیت استان قم در زمان بارش‌ها نیز گفت: میانگین بارش‌های این استان حدود ۵۰ میلی‌متر گزارش شده است و آب در رودخانه بدون مشکل در جریان است.

هراز مسدود است

وی در خصوص آخرین وضعیت استان مازندران گفت: در این استان بارش‌های پراکنده داریم، بر اساس اعلام هواشناسی از امروز از رامسر تا نور بارش خواهیم داشت ضمن اینکه جاده هراز نیز به دلیل ریزش مسدود است.

آب‌گرفتگی در دو شهر کردستان

جمالی نژاد در خصوص آخرین حوادث سیلاب در استان کردستان نیز اضافه کرد: از یکشنبه بارندگی شدید در این استان گزارش شده است، در حال حاضر نیز بارش‌ها شدید است. دو ناحیه سنندج شامل شهرک کوثر و ناحیه منفصل نایسر دچار آب‌گرفتگی است. سطح آب در این مناطق ۴۰ سانتی‌متر بالا آمده است. برق در این نواحی قطع است.

وی افزود: همچنین بارش به صورت برف در سنندج وجود دارد. بانه بیشترین بارندگی را به میزان حدود ۸۰ میلی متر گزارش کرده است و در این استان ۱۷ روستا در شهرستان بیجار نیز دچار آب گرفتگی است.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور در خصوص وضعیت استان آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: در این استان تا ساعت ۱۲ شب گذشته بارش گزارش شده است و در حال حاضر بارندگی در این مناطق اعلام نشده است.

وی افزود: در استان اردبیل نیز تنها گزارش بارش برف داشتیم و همه جاده‌های استان باز است.

وقوع سیل در معلولان و نورآباد

جمالی‌نژاد در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها در استان لرستان نیز اظهار کرد: سیل ضلع غربی شهر معمولان را گرفته؛ درود هنوز مشکلی ندارد، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد شهر نورآباد را آب گرفته و بیل مکانیکی فرستاده‌اند تا رفع مشکل کنند.

وی افزود: به دلیل طغیان آب رودخانه مناطق عباسیه، باغ دختران، ساحلی علوی و آرش آرا دچار سیل شده و ارتفاع آب در این مناطق بیش از ۵۰ سانتی‌متر است که این آب در معابر و با شدت در جریان است.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه در استان‌های هرمزگان و بوشهر مشکل خاصی با توجه به بارندگیها گزارش نشده است، ادامه داد: در شهر همدان نیز از دیروز بارش شدید و آب گرفتگی در چند نقطه شهر گزارش شده که نگران کننده نبود، هیچ مشکلی نیست و همه نیروها در آماده باش کامل هستند.

وی با بیان اینکه کمپ‌های هلال احمر آماده پذیرایی و پذیرش افراد آسیب دیده هستند، اضافه کرد: اماکن ورزشی و آموزشی و حسینه ها و فرهنگسراها و سایر فضاهای عمومی آمادگی اسکان‌پذیری دارند.

جمالی‌نژاد همچنین گفت: جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان و شهرستان ها تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ شده است.

وی همچنین در زمینه نشست هماهنگی شورای مدیریت بحران استان لرستان که به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد گفت: در این جلسه تصمیمات خوبی در باره جبران خسارت ها، تعمیرات منازل آسیب دیده و ساخت منازل تخریب شده و اعطای وام به این منظور اتخاذ و مقرر شد در مرحله بعد خسارات وارد شده به نهادهای عمومی و زیرساختهای شهری و زیرساختهای استان لرستان برآورد، ارزیابی و پرداخت شود.

کد خبر 371874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.