امام(ره) بنیانگذار دموکراسی اسلامی بود

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان گفت: از نظر امام خمینی(ره) اسلام هیچ مغایرتی با دموکراسی ندارد و ایشان برای نخستین بار واژه «دموکراسی اسلامی» را پایه نهادند.

سید علی نکویی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سابقه تاریخی ایران اجرای جمهوری وجود نداشت و این واژه برای مردم نا آشنا و نوظهور بود.

وی تصریح کرد: در گذشته کشور حکومت‌های مشروطه به چشم می‌خورد و مردم اطلاعات دقیقی از کشورهای اروپایی که دارای رژیم‌های جمهوری بودند در اختیار نداشتند؛ زمانی که واژه جمهوری در راس کشور مطرح می‌شد مردم  ایران از  عملی شدن این واژه نا آشنا وحشت داشتند.

نکویی افزود: سرانجام در ۱۲ فروردین سال ۵۸  دو ماه بعد از پیروزی انقلاب رفراندوم رای به جمهوری اسلامی با مسئولیت وزارت کشور در سراسر کشور برگزار شد. پیش از انجام این انتخابات بعضی گروه‌های روشنفکری و سیاسی نظرات مختلفی پیرامون شکل حکومت از جمله «جمهوری دموکراتیک اسلامی» و یا«جمهوری خلق» مطرح کردند.

متأسفانه به اهمیت روز ۱۲ فروردین توجه نمی شود

وی خاطر نشان کرد: البته این پیشنهادات با مخالفت امام خمینی(ره) مواجه شد؛ ایشان فرمودند «جمهوری اسلامی ایران نه یک کلام بیشتر نه کمتر»، همه گروه های سیاسی نیز این فرمان امام را پذیرفتند.

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان ادامه داد: امام خمینی(ره) برای  نخستین بار  واژه جمهوری اسلامی را مطرح کردند؛ این در حالی بود که  از نظر بسیاری کارشناسان واژه اسلام با جمهوری سنخیتی نداشت. هنوز  هم برخی مخالفان انقلاب  این انتقادات را دنبال می‌کنند، اما امام فرمودند اسلام  هیچ مغایرتی با  دموکراسی ندارد و واژه «دموکراسی اسلامی» را پایه نهادند.

نکویی افزود: طی زمان رای گیری و رفراندوم ۱۲ فروردین گروه های سیاسی و روشنفکر  معتقد بودند می‌بایست امتیازی برای قشر تحصیل کرده جامعه در رای  گیری  طراحی شود که با مخالفت امام روبرو شد؛ زیرا ایشان معتقد بودند همه مردم ایران به یک میزان در سرنوشت این کشور موثر هستند و نباید تفاوتی بین رای کشاورزان با  مدرسان و افراد فرهیخته در کشور قائل شد. سرانجام مردم با رای بالایی جمهوری اسلامی را برگزیدند.

وی خاطرنشان کرد: به برکت  این پیروزی روز ۱۲ فروردین را روز جمهوری اسلامی نام نهادند، اما متاسفانه به دلیل  اینکه این روز قبل از روز طبیعت است، کمتر به اهمیت و تاثیر گذار ی آن در کشور  توجه می‌شود.

کد خبر 371860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.