وزارت نیرو مدعی تخصیص حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی نباشد

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه گفت: مسئولان ذی ربط نمی توانند مدعی تخصیص حقابه تالاب بین المللی گاوخونی در پی سیلاب اخیر باشند زیرا مردم منطقه ورزنه شاهدان عینی رسیدن مقدار کمی از سیلاب به بند "شاخه کنار" در ورودی تالاب بودند و آب سیلاب در مسیر رسیدن به تالاب متوقف شد.

رضا خلیلی ورزنه در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه سیلابی که تنها به ورودی تالاب بین المللی گاوخونی رسید حقابه نبوده است اظهار کرد: پس از حدود ۱۵ سال بارش های رحمت الهی کشورمان را فراگرفت، در اصفهان برای جلوگیری از طغیان رودخانه شور سیلاب را در مسیر رودخانه زاینده رود هدایت کردند و خواستند به اسم تامین حقابه زیست محیطی تمام کنند.

وی با اشاره به اینکه به تدریج از میزان سیلاب در مسیر حرکت به سمت تالاب گاوخونی کاسته شد ادامه داد: این میزان آب سیلاب حقابه نیست زیرا بر اساس قانون هیچ کسی حق برداشت از حقابه را ندارد، اما متاسفانه بر سیلاب رودخانه که به عنوان حقابه تالاب یاد می کنند هیچ نظارتی ندارند. سازمانهای متولی مسئولیت مدیریت این سیلاب برای رسیدن به تالاب گاوخونی را بر گردن یک دیگر می اندازند.

قانون شکنان مانع رسیدن آب به تالاب بین‌المللی گاوخونی

خلیلی ورزنه با اشاره به برداشت ها ازسیلاب اخیر در مسیر رودخانه اظهار کرد: علت اصلی نرسیدن آب به تالاب قانون شکنی در محل آب بند جندیج واقع در روستاهای شریف آباد و فیض آباد بود که دهانه ورودی مادی اژیه و مادی سیان را باز کردند و پس از پیگیری دوستداران محیط زیست و انتقال کفی حامل لودر شرکت آب منطقه ای متاسفانه تعدادی متجاوز به حقوق مردم و محیط زیست با تجمع از بستن حقابه زیست محیطی تالاب جلوگیری می کنند که موجب قطع و کاهش جریان ورودی آب به تالاب شده است.

وی ادامه داد: در پیروی از چنین حرکت قانون شکنانه که در بخش جلگه اتفاق افتاد با قانون شکنان برخورد قانونی نشد و روز گذشته نیز درمحل آب بند شانزده ده "فارفان"  مادی به صورت غیر قانونی باز شد و همچنان قانون شکنی ها ادامه دارد و در ورزنه هم برخی مدعی شدند که می خواهند در مسیر گاوخونی صیفی جات بکارند. 

این دوستدار محیط زیست گفت: حتی صنف کشاورزان نیز نتوانست از قانون شکنی متخلفان جلوگیری کند زیرا برخی از آنها به توصیه صنف خود نیز اهمیتی ندادند و به سیلابی که قرار بود به تالاب برسد دست اندازی کردند.

خلیلی ورزنه افزود: این چه حقابه زیست محیطی است که حاکمیت قدرت اجرایی نداشته است که با متجاوز برخورد قانونی کند؟ اگر حقابه محیط زیست و تالاب بین المللی گاوخونی است هیچ کسی حق دست اندازی بر آن را ندارد.

قانون وجود دارد اما در اجرای قانون مشکل داریم

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت حقابه محیط زیست بعد از تامین آب شرب، اولویت دوم در مصارف آب در حوضه های آبریز کشور است تصریح کرد: با وجود مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب، دولت در اجرای قوانین و مصوبات خود مشکل دارد.

وی ادامه داد: مسئولان ذی ربط نمی توانند مدعی تخصیص حقابه تالاب بین المللی گاوخونی در پی سیلاب اخیر باشند زیرا مردم منطقه ورزنه شاهد عینی رسیدن مقدار کمی از سیلاب حدود ۱۰ متر مکعب بر ثانیه به ایستگاه "بند شاخه کنار" در ورودی تالاب گاوخونی بوده‌اند. حتی این میزان آب به "کوه سیاه" نرسید و به دلیل برداشت ها در مسیر متوقف شد.

 خلیلی ورزنه خاطرنشان کرد: وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی با سایر تالابهای کشور فرق دارد زیرا در شرق اصفهان بسیاری از مردم، کشاورزی و زراعت خود را از دست داده اند از سوی دیگر هنوز برخی مردم گمان می کنند آبی که قرار است به تالاب برسد هرزآب است و اهمیتی ندارد که تالاب بین المللی گاوخونی پس از سالها کمی جان بگیرد.

 دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه اظهار کرد: کشاورزی که شغل و معیشتش  را بر اثر خشکسالی از دست داده است، تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی برایش اهمیت ندارد بر همین اساس به تبعات خشکی تالاب هرگز فکر نمی کند که برداشت از آب در مسیر تالاب هم به خود و هم به کشور در آینده ای نه چندان دور خسارات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. 

شرق اصفهان از سکنه خالی خواهد شد

خلیلی ورزنه گفت: در صورت ادامه بی مهری ها به تالاب بین المللی گاوخونی درآینده ای نه چندان دور شاهد آوارگی زیست محیطی و مهاجرت اقلیمی از منطقه شرق اصفهان به شهرهای دیگر خواهیم بودیم زیرا زیست بوم این خطه نابود شده و تنوع زیستی از بین رفته است. این ها بیانگر پیشروی زلزله خاموش و تبعات غول خفته ای است که پس از نابودی محیط زیست گریبان انسان ها را خواهد گرفت. اگر هشدار طبیعت را جدی نگیریم در آینده از دست انسان کاری ساخته نیست.

وی ادامه داد: طی سالها مسئولان بلند پایه و مقامات، وزیران، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، استانداران و فرمانداران مختلف به دیدن تالاب بین المللی گاخونی آمدند اما هیچکدام دردی از گاوخونی بحران زده دوا نکردند و تنها نظاره گر بودند.

گاوخونی دچار درد لاعلاج شده 

 دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه با بیان این مطلب تصریح کرد: قانون وجود دارد اما در اجرای قوانین مشکل داریم، بسیاری از عوامل دست به دست هم دادند و نمی گذارند آب به گاوخونی برسد، حتی مردم و ساکنان این خطه نیز گاوخونی را از یاد برده اند و نمی گذارند آبی به تالاب برسد.

خلیلی ورزنه با بیان اینکه تنها حامیان گاوخونی در پایاب زاینده رود هستند افزود: گاوخونی مانند یک موجود زنده است که دچار بیماری لاعلاج شده و در حال مرگ است، تبعات بیماری گاوخونی در حال پیشروی به سمت غرب اصفهان است.

وی ادامه داد: با خشکی تالاب گاوخونی کشاورزی شرق اصفهان از بین رفته و سفره های آب زیرزمینی خالی شده است، چرا که تالاب منابع زیرزمینی را تزریق و تامین و از شوری آب جلوگیری می کرد.

مصوبه روی کاغذ دردی از گاوخونی دوا نمی کند

خلیلی ورزنه افزود: در حال حاضر خاک منطقه در حال شور شدن و پوک شدن است. وقتی محیط زیست منطقه از بین رفته و جانداری نمی تواند زندگی کند پس از آن نوبت به ساکنان شرق اصفهان خواهد رسید و منطقه از سکنه خالی می شود.

 دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه اظهار کرد: وقتی کشاورزی منطقه از بین رفت، ارائه تسهیلات، ایجاد اشتغال و بومگردی برای مردم این منطقه فایده ای نخواهد داشت.

خلیلی ورزنه تاکید کرد: اجرای قانون مهم است. حرف زدن و مصوبه روی کاغذ دردی از تالاب بحران زده گاوخونی دوا نمی کند، در همه مصاحبه ها حفظ محیط زیست ادعا می شود ولی در عمل برای گاوخونی هیچ چیزی وجود ندارد.

کد خبر 371822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.