سیاست‌های پولی نظام بانکی باید در جهت رونق تولید باشد

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک‌ها با پرداخت بهره‌هایی تا حدود ۳۰ درصد، نقدینگی مردم را به بازارهای نامتعارفی بردند که بسیاری از خط‌های تولید داخلی را به تعطیلی کشاند، در نتیجه مسکن، سکه و دلار گران و رکود بازار تولیدات داخلی هر روز عمیق‌تر شد.

رامین پراندوخ در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شعار اقتصادی سال ۹۸ اظهار کرد: سیاست‌های پولی نظام بانکی کشور باید در جهت رونق تولید باشد و در واقع این بانک‌ها هستند که به عنوان بازیگران اصلی اقتصاد ایران باید اجازه دهند تولید رونق پیدا کند.

این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: نقش اصلی بانک ها در هر نظام تولیدی، تامین نیازهای مالی برای واحدهای تولیدی و بازرگانی و جذب سرمایه‌های خرد مردم به بخش تولید است، بنابراین اقدامات بانک‌ها باید به عنوان تسهیلات در خدمت تولیدکنندگان و خط تولید قرار گیرد تا شاهد رونق تولید داخلی باشیم.

وی اضافه کرد: این بانک ها هستند که می توانند نقش واحدهای تولیدی در اقتصاد ملی را به خوبی برجسته کنند و اهمیت خط تولید یک کشور را بالا ببرند تا شاهد رونق تولیدات داخلی کشور باشیم، اما متاسفانه بانک‌های کشور نه تنها مخالف برجسته سازی نقش تولیدکنندگان در اقتصاد کشور هستند بلکه می خواهند ضعف تولید موجب باز شدن دست آنها در واردات شود.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: بانک ها باید نقش بازار پولی را برای نظام تولید کشور بازی کنند و نگهداری ارزش پول، تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی و صنعتی و رفع نیازهای خرد مردم از طریق ارائه تسهیلات خرد را انجام دهند تا مجموع این اقدامات در کنار یکدیگر و به صورت همزمان منجر به رونق تولید شود.

پراندوخ ادامه داد: ابزار های مختلفی برای برجسته سازی نقش بانک‌ها در نظام تولید کشور وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اوراق قرضه، سپرده، اوراق بهادار و اوراق مدت‌دار اشاره کرد.

رونق تولید با جذب نقدینگی مردم به بخش تولید

وی یادآور شد: فرهنگ سازی برای جذب نقدینگی مردم به بخش تولید یکی از مهم‌ترین عوامل رونق تولید است زیرا در شرایط اقتصادی کنونی مشارکت در تولید یا راه اندازی یک خط تولید توسط مردم حتی اقدامی نامعقول به نظر می‌آید.

این استاد دانشگاه با اشاره به رکود بازار تولیدات داخلی گفت: به دلیل این که اقتصاد کشورمان در شرایط مناسبی قرار ندارد؛ یعنی بازده تولید در بهترین شرایط حداکثر ۱۰ درصد است و نرخ تورم در سال‌های قبل خیلی بیشتر از ۱۰ درصد بوده است، بنابراین طبیعی است که پول‌های مردم به سمت و سوی دیگری همچون خرید سرمایه‌های دلاری می‌رود که نه تنها به جریان تولید لطمه می‌زند بلکه در بسیاری از موارد به نظام تولید کشور آسیب می‌رساند.

پراندوخ اضافه کرد: وارد نشدن سرمایه‌های جدید به بخش تولید و خروج پشت سر هم سرمایه ها از نظام تولید کشور باعث بلاتکلیفی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی شده است، در نتیجه یک بحران پولی- بانکی برای واحد های تولیدی به وجود آمده که از رونق تولید جلوگیری می‌کند.

کد خبر 371770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.