برترین کشورهای سازگار با محیط زیست معرفی شد

دنیای امروزی برای سازگار شدن با محیط زیست، خصوصا برای کشورهایی که به طور آگاهانه و محسوس این قابلیت را دارند و در تلاش برای گسترش اقتصاد خود نیز هستند، توصیه‌های کاربردی دارد که برخی کشورها آن‌ها را با موفقیت به کار بسته اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بعضی کشورهای جهان به منظور دست‌یابی به پیشرفت، دولت‌ها به طور مداوم در بخش‌های اقتصاد، صنعت، بهداشت، آموزش، انرژی و حمل و نقل تحولاتی اساسی را ایجاد کردند.

 اینگونه تحولات شرایط لازم برای داشتن اقتصاد و زندگی بهتر را در این کشورها فراهم آورد ولی، تمامی این پیشرفت‌ها بدون تأثیرگذاری منفی بر محیط زیست امکان‌پذیر نبودند. از جمله این تأثیرات منفی می‌توان به گرمایش جهانی و تخریب محیط زیست اشاره کرد.

با این حال، علی‌رغم افزایش تعداد صنایع تولیدی، گسترش حمل و نقل مدرن و افزایش تعداد منازل مسکونی و انرژی مصرفی آن‌ها، کشورهایی وجود دارند که با تلاش بسیار سعی کرده‌اند که با کاهش تأثیرات منفی حاصل از پیشرفت، با محیط اطراف خود سازگار بمانند و محیط زیستی سالم داشته باشند. به علاوه، عموم مردم به طور چشمگیری در حال پذیرفتن مفهوم سلامت فردی مرتبط با محیط اطراف هستند.

دانشگاه ییل مجموعه داده‌هایی را تهیه کرده است که تأثیر سیاست‌های دولتی بر سلامت حیات اکوسیستم را ارزیابی می‌کند. از میان این مجموعه‌ها می‌توان به شاخص عملکرد محیطی اشاره کرد. در این بررسی‌ها، انتخاب برترین کشورها در زمینه داشتن حیات سبز و زندگی سازگار با محیط زیست بر اساس یک نظرسنجی مبتنی بر درک جهانی صورت گرفته و کشورها بر اساس مجموعه‌ای از سه ویژگی مراقبت از محیط زیست، سلامت آگاهانه و نوآوری مورد بررسی واقع و رتبه‌بندی شده‌اند. در ادامه به بررسی پنج مورد از این کشورها می‌پردازیم.

ایسلند

ایسلند از جمله کشورهایی است که به محیط زیست خود بسیار اهمیت داده، برای حفظ پایداری آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام می‌دهد و بدین ترتیب به عنوان یکی از سبزترین و سازگارترین کشورهای جهان در زمینه محیط زیست به حساب می‌آید. علاوه بر این، با توجه به اجرای برنامه‌های مفید برای سازگاری با محیط زیست امتیازات بالایی را کسب کرده و شاخص حفاظت زیست محیطی ۹۳.۵ را به خود اختصاص داده است. یکی از این برنامه‌ها تمیز نگه داشتن آب‌ها و اعمال قوانین بهداشتی برای ماهیگیری است که از اولویت‌های حفاظت از محیط زیست به حساب می‌آیند. از طرفی این کشور برای تولید برق و گرما از انرژی زمین گرمایی استفاده می‌کند و جایگاه مهمی در مبارزه با آلودگی اقیانوس‌ها دارد.

سوئد

کشور سوئد با شاخص حفاظت زیست محیطی ۸۶ توانسته در طول دو سال متوالی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، جایگاه خود را در میان سبزترین و سازگارترین کشورهای جهان حفظ کند. بر طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، استفاده از سوخت‌های فسیلی در این کشور تا سال ۲۰۲۰ به صورت کامل قطع خواهد شد. این اقدام و همچنین جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های تجدید ناپذیر به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست طبیعی و حفظ و سازگاری با آن صورت میگیرد چرا که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به میزان چشمگیری از میزان کربن می‌کاهد و محیطی امن‌تر، تمیزتر و پاک‌تر فراهم می‌آورد.

 مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در راستای پایداری محیط زیست، پیمان همکاری میان سوئد و کشورهای همسایه آن به منظور حفاظت از دریای بالتیک و حفظ اکوسیستم منطقه است. سیاست‌های دولتی از جمله تشویق و دسترسی آسان به مراقبت‌های بهداشتی در این کشور، عموما به منظور حفظ شیوه‌های زندگی سالم انجام می‌گیرد. به علاوه مردم سوئد از مزایایی همچون وجود مناظر طبیعی برخوردار هستند که آن‌ها را به انجام فعالیت‌های جسمانی دعوت می‌کند و این امر منجر به داشتن یک زندگی سالم و کیفیت بالای زندگی در میان شهروندان این کشور اسکاندیناوی می‌شود. 

سوئیس

سوئیس با شاخص حفاظت زیست محیطی ۸۹.۱ نیز در میان سازگارترین کشورها با محیط زیست جای دارد و مردمان آن، چه زن و چه مرد، با متوسط طول عمر بیش از ۸۰ سال دارای یکی از بالاترین طول عمرها در جهان هستند. این کشور همچنین دارای سطح بالایی از کارآفرینی بوده و برای حفظ پایداری محیط خود دست به اقدامات مختلفی از جمله ایجاد پارک آلپ زده که تاکنون در برآورده ساختن این هدف عملکرد بسیار موفقیت آمیزی از خود نشان داده است. علاوه بر این کشور سوئیس با تمرکز بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید منابع، به رشد اقتصادی بالایی دست یافته و در طول سالیان طولانی با ایجاد قوانینی دقیق برای زمین‌های کشاورزی به آن‌ها امکان گسترش داده و از استفاده زیرساختی از آن‌ها جلوگیری به عمل آورده است. تمامی اقدامات دولتی صورت گرفته در این کشور در حفظ محیط زیست آن و برجسته‌سازی ویژگی‌های مثبت و قابل توجه هوای پاک، دریاچه‌های زیبا و کوه‌های طبیعی سوئیس نقش به سزایی داشته‌اند.

نروژ

نروژ یکی از کشورهای اروپایی با محیط زیستی قابل توجه و دارای شاخص حفاظت زیست محیطی ۸۱.۱ است. سیاست‌های دولت از جمله ممنوعیت جنگل زدایی در این کشور، نشان دهنده تعهد آن نسبت به محیط زیست و حفاظت از آن می‌شود. از طرفی در نروژ قوانینی وجود دارد که این اطمینان را فراهم می‌آورد که هیچ‌گونه گاز گلخانه‌ای از تأسیسات مسکونی و تجاری به محیط زیست منتشر نمی‌شود و با استفاده از انرژی‌های سازگار با محیط زیست و تجدیدپذیر از میزان آلودگی و تولید کربن کاسته می‌شود. ساکنان نروژ از کیفیت بالای زندگی بهره‌مند هستند و استراتژی‌های توسعه پایدار و قوانین زیست محیطی این کشور به گونه‌ای تدوین شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ آن را به کشوری کاملا بدون کربن تبدیل کند. یکی از نکات جالب توجه در این کشور وجود ارتباطات بالقوه با طبیعت است. نروژی‌ها برای حفظ محیط زیست خود و حفظ امنیت و پاکیزگی آن از دانش بوم شناختی استفاده می‌کنند و کودکان آن‌ها از زمان طفولیت در مورد نحوه زندگی با طبیعت و حفاظت از آن آموزش می‌بینند.

فنلاند

هرچند فنلاند در دهه ۸۰ رتبه بالایی در انتشار نیتروژن و دیگر فعالیت‌های نابودگر محیط زیست داشته ولی سال‌های طولانی برای بازگرداندن خود به حالت اولیه ، تلاش کرده و با شاخص حفاظت زیست محیطی ۷۸.۶۴ در لیست کشورهای دوستدار محیط زیست قرار دارد. دولت فنلاند شدیدا با تولید گازهای گلخانه‌ای مقابله می‌کند و به طور چشمگیری از اشکال مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر کمک می‌گیرد. رایج ترین انرژی مصرفی در میان ساکنان فنلاند، انرژی باد است و براساس شاخص سالانه عملکرد محیطی دانشگاه ییل، بیش از نیمی از برق آن از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود.

کد خبر 371761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.