برنامه غذایی مناسب برای بیماران کلیوی

کلیه‌ها اعضایی کوچک ولی قوی در بدن هستند که با برعهده داشتن وظایفی حیاتی سلامت بدن را تضمین می‌کنند و اختلال در عملکرد آن‌ها برای بدن مشکل‌ساز است.

به گزارش ایمنا، کلیه‌ها دو عضو لوبیایی شکل هستند که جای آن‌ها در پهلوها و در دو طرف ستون مهره‌ها است و وظیفه آن‌ها تنظیم آب و مایعات بدن؛ هم‌چنین تصفیه خون و دفع مواد زائد سوخت و ساز بدن در تشکیل ادرار است. علاوه بر آن ساخت گلوکز از اسیدهای آمینه هنگام گرسنگی‌های طولانی‌ مدت و ترشح برخی هورمون‌ها در سیستم گردش خون برای تنظیم بعضی عملکردهای بدن نیز از دیگر وظایف کلیه‌ها است. بنابراین می‌توان گفت این دو عضو کوچک نقش‌های بزرگی در بدن بر عهده دارند و ایجاد اختلال در آن‌ها بدن را با مشکلات جدی مواجه می‌سازد.

مواد معدنی مضر 

سدیم یکی از اجزای اصلی نمک طعام است که کلیه آسیب دیده نمی‌تواند آن را پالایش و دفع کند؛ در نتیجه سبب بالا رفتن فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. پتاسیم نیز همین فرآیند را دارد؛ بنابراین مصرف این دو نباید از دو گرم در روز بیشتر شود.

همچنین فسفر اضافی در بدن باعث آسیب می‌شود و میزان آن باید به ۰.۸ تا یک گرم در روز محدود گردد. کلیه آسیب دیده امکان دفع کامل مواد زائد حاصل از سوخت و ساز پروتئین در بدن را ندارد و محدودیت مصرف آن لازم است البته بدن افراد دیالیزی به پروتئین بیشتری نیاز دارد. برای جلوگیری از تجمع آب در بدن هم لازم است مصرف مایعات به شدت کنترل شود و فقط موقع احساس تشنگی آب نوشیده شود.

مواد غذایی مضر 

سایر مواد غذایی حاوی پروتئین از جمله ماهی، مرغ، گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ، غذاهای فرآوری دارای نمک طعام مثل سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی، همبرگر، پنیر، نان و غذاهای آماده و خوراکی‌هایی با میزان پتاسیم بالا همچون آجیل‌ها، محصولات سبوس‌دار، لبنیات، سبزیجاتی مثل بروکلی، سیب‌زمینی، اسفناج و گوجه‌فرنگی و آبمیوه‌ها و میوه‌هایی همچون موز که منابع غنی پتاسیم هستند، غذاهای حاوی فسفر، شکلاتهای کاکائویی، نوشیدنی‌های معمولی و الکلی همگی باید از رژیم غذایی بیماران کلیوی حذف شوند و یا میزان مصرف آن با مشورت پزشک باشد.

رژیم غذایی مناسب 

از جمله خوراکی‌های مفید در برنامه غذایی بیماران کلیوی می‌توان به سبزیجاتی همچون گل کلم اشاره کرد که سرشار از ویتامین‌های C، K و B و منبعی غنی از فیبر است و مقادیر پایینی از سدیم، پتاسیم و فسفر در پخته آن یافت می‌شود. همچنین قرار دادن مصرف سیر، گندم سیاه که برخلاف دیگر غلات فسفر زیادی ندارد، بلغور، خیار، کاهو، کلم برگ، شلغم، پیاز، فلفل دلمه‌ای و تربچه در برنامه غذایی این افراد توصیه می‌شود.

از سوی دیگر باید مصرف میوه‌هایی همچون کرن‌بری(توت خرس) که از عفونت پیشگیری می‌کند، انگور قرمز با خواص آنتی اکسیدانی، بلوبری(زغال اخته آبی) کم سدیم و نارنگی، سیب، گیلاس، هلو، توت‌فرنگی، تمشک، گریپ‌فروت، آناناس و لیمو که کم پتاسیم هستند در برنامه غذایی این افراد جای داده شود.

بیماران کلیوی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن خود لازم است از گوشت بدون پوست و تازه سینه مرغ که پتاسیم، فسفر و سدیم کمتری نسبت به بقیه گوشت مرغ دارد استفاده کنند یا از سفیده تخم مرغ تغذیه کنند، همچنین روغن خوراکی مصرفی خود را به روغن زیتون تغییر دهند که به دلیل خواص بی‌نظیر خود در کل انتخابی مناسب برای پخت و پز است.

کد خبر 371745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا CA ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    9 0
    ممنون از اطلاعات بسیار مفید و آموزنده شما در زمینه سلامتی و صحیح استفاده کردن از مواد غذایی برای عضو مهمی مثل کلیه ها .