۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
سمّ سفید محبوب

شکر، ماده‌ای فرآوری شده از نیشکر یا چغندر قند است که برخلاف طعم دلچسب، در درازمدت برای بدن به عنوان ماده‌ای سمی عمل می‌کند.

به گزارش ایمنا، این ماده سفید دوست‌داشتنی از دیرباز در قالب چای شیرین میهمان سفره صبحانه تمامی مردم ایران بوده و از محبوبیت خاصی برخوردار است. البته مصرف آن در میان افرادی با رژیم غذایی لاغری و یا دارای بیماری‌های خاص همچون دیابت شیرین همیشه با احتیاط کامل همراه است چرا که کمابیش همگان از مضرات مصرف آن آگاهی دارند و حتی علم به آن‌ لقب "سم سفید" را اختصاص داده است.

فرآیند فرآوری این ماده با تفکیک سایر مواد مغذی، مواد معدنی، املاح، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و آنزیم‌های مفید موجود در ماده خالصی که از نیشکر و یا چغندر همراه است و در نهایت آنچه باقی می‌ماند ماده‌ای غلیظ است که به صورت بلورهای کریستالی در قالب نام‌های گوناگون همچون شربت ذرت، کنسانتره، آگاو، مالت، مالتوز، ساکاروز، دکستروز، لاکتوز، فروکتوز و گلوکز برای انواع مصرف در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

موارد مصرف شکر به طور عموم عبارتند از مصارف خانگی، انواع نان صنعتی، غلات صبحانه، انواع سس ها، شیرینی‌جات و شکلات‌ها، غذاهای کنسروی و یخ زده، تنقلات و غیره که می‌توان به طور رسمی از آن‌ها به عنوان منابع شکر اضافه بر میزان مورد نیاز بدن نام برد.

این میزان برای کودکان برابر با ۱۲ ، بانوان ۲۰ و آقایان ۳۶ گرم است که البته باید به طریق طبیعی و با مصرف میوه‌ها، غلات، حبوبات و سبزیجات تأمین شود چرا که انواع فرآوری شده آن با تأثیر بر متابولیسم ، ایجاد اختلال در سیستم ایمنی، دخالت در تعادل املاح بدن، اختلال در عملکرد آنزیم‌ها و افزایش میزان تری گلیسیریدها سبب بروز بیماری‌های مختلف جسمی و روحی-روانی می‌شود.

از جمله این بیماری‌ها می‌توان به افزایش تنش و اضطراب، کند ذهنی و اختلال در روند یادگیری، بیماری‌های قلبی-عروقی، چاقی، دیابت شیرین، پری و چربی کبد اشاره کرد. از طرفی شکر با افزایش ترشح دوپامین در مغز می‌تواند اعتیادآور باشد و وابستگی زیادی به وجود آورد. همچنین این ماده در ترکیب شیمیایی با پروتئین‌های الاستین و کلاژن می‌تواند موجبات پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در پوست را فراهم آورد.

 جالب آنکه عده زیادی گمان می‌کنند شکر قهوه‌ای این مضرات را ندارد ولی باید گفت هر چند این نوع شکر به دلیل داشتن مواد معدنی، ساکاروز و کالری کمتر نسبت به شکر سفید از مضرات کمتری برخوردار است باز هم تفاوت چندانی با شکر سفید ندارد و بهتر است در مصرف آن شرط تعادل را به کار برد.

 البته از آنجایی که شکر قهوه‌ای به دلیل طبیعی بودن دارای برخی خواص درمانی برای بیمارانی با چربی خون بالا یا مشکلات گوارشی است، جوشاندن آن با زنجبیل در آب می‌تواند به درمان سرماخوردگی نیز کمک کند. در صورت تمایل به استفاده از شکر، نوع قهوه‌ای آن را که دارای رنگ طبیعی و بافت نرم‌تر است، جایگزین نمونه سفید و فرآوری شده آن کنید که البته تشخیص آن در بازارهای امروزی کار آسانی نیست. هر چند باید گفت که مصرف زیاد شکر قهوه‌ای نیز عملکردی شبیه به مواد مخدر داشته و باعث کندی ذهن می‌شود، بنابراین لازم است در مصرف آن نیز دقت کرد.

کد خبر 371741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.