کل آورد تونل بهشت آباد به اندازه خروجی یک روز سد دز است

دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: هم اکنون دبی خروجی سد دز ۱۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه است که به دریا می‌ریزد و در طول یک روز معادل حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب می‌شود در حالی‌که قرار است تونل بهشت آباد سالانه ۱۵۲ میلیون مترمکعب آب به حوضه زاینده‌رود بیاورد.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پروژه بهشت آباد که مخالفت‌های زیادی با آن می شود، قرار است در طول سال معادل خروجی یک روز سد دز را با خود به حوضه زاینده‌رود بیاورد. این مهم نشانگر آن است که این مقاومت‌ها که عمدتا به دلیل ناآگاهی و مسائل سیاسی انجام می گیرد، کاملا غیر کارشناسی است.

وی پیرامون افزایش ورودی دو تونل یک و دو کوهرنگ برای انتقال سرریز آب سدهای خوزستان، گفت: اینکه این دو تونل آب بیشتری بیاورد یا کمتر به هرحال به ظرفیت آب آوری این دو تونل وابسته‌است که شاید اکنون نیز در حال انجام است، اما بهترین و عقلانی ترین کار این بود در شرایطی که سیلاب های سنگین، خوزستان را اذیت می‌کند و اکنون دبی خروجی سد دز ۱۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه شده، از امکانی همچون تونل یک و دو کوهرنگ استفاده کنند.

دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان افزود: این یک اقدام برد- برد است زیرا این طرف نیاز آبی دارد و آن طرف نیز وجود بیش از اندازه آب خسارت به بار می آورد ، خوزستان را تهدید می‌کند و در مجموع حوضه کارون از زیادی آب رنج می برد.

امینی خاطر نشان کرد: می توان تمهیداتی اندیشه کرد که به جای شیرین سازی آب و ...، تونل های انتقال آبی را از حوضه کارون به حوضه فلات مرکزی ایجاد کنیم نه برای اینکه در طول سال آب بیاورد، بلکه به عنوان تونل‌های کمکی یا جایگزین در مواقعی که پیک تولید آب در خوزستان است و خطر این استان را تهدید می کند و از این طرف نیز نیاز آبی شدید وجود دارد، یکی دو ماهی آب را انتقال بدهند و بعد نیز دوباره بسته شود.

آورد کم زاینده‌رود به دلیل وجود بندهای آبخیزداری است

دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: دلیل عمده اینکه آورد زاینده‌رود به رغم بارندگی‌های خوب سال آبی اخیر، کم است وجود بندهای کوچک و بزرگی تحت عنوان طرح‌های آبخیزداری است که اینها علاوه بر حجم آبی که دپو می‌کند، به مقدار چند برابر آن از تجمیع آب و ایجاد روان‌آب ها جلوگیری می‌کند.

امینی افزود: این بندها مانع آب‌های کوچکی است که باید به هم بپیوندد تا حجم آب لازم برای روان آبی را رقم بزند که مسیر طولانی برای رسیدن به سد را طی کند. این بندها در اصفهان و چهارمحال و بختیاری، تعداد زیادی دارد که ارتفاع برخی از آنها به ۱۴ تا ۱۵ متر نیز می‌رسد.

وی اضافه کرد: در بستر رودخانه و سرشاخه‌های اصلی، وجود بندها، انشعابات، انحراف یا پمپاژ آب به مسیرهای دیگر باعث شده که به رغم بارش‌های زیاد، آب زاینده‌رود به نسبت میزانی که در کارون می رود، نباشد.

دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان ادامه داد: دلیل دیگر این است که تعداد زیادی چاه‌ در مناطق بالادست زده شده که در اثر خشکسالی های اخیر بسیار تشنه مانده‌اند، همچنین وجود آبخوان‌هایی که در بالادست به دلیل کمبود بارندگی فقیر شده‌اند، همین چاه‌ها و آبخوان‌ها بخش زیادی از آب‌ها را مصرف می کنند.

امینی گفت: سومین دلیل فصل زمستان و کاهش روان‌آبی به دلیل یخبندان است. البته با گرم شدن هوا و بارندگی از نوع باران، استارت ذوب برف ها زده شده و شاهد بیشتر شدن آب خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: هر چند با توجه به یک‌هزار و ۸۰۰ میلی متر بارندگی از ابتدای سال آبی ( از یک مهر ۱۳۹۷ تا ۳۱ شهریور سال بعد) نباید موجودی سد ما این میزان باشد. بی شک اگر از این دست مشکلات در سرشاخه ها نبود، اکنون باید روان آب‌های بیشتری داشتیم.

دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان تصریح کرد: در پایین دست سد، در ورودی‌ها نیز اتفاقاتی مشابه افتاده که جزو ذخایر سد محسوب نمی شود و سهم محیط زیست است که متاسفانه آن هم با مشکلاتی مواجه است.

کد خبر 371728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • GB ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
    10 1
    لطفا این صحبتها را بگوش مردم خوزستان هم برسانید
  • افشین ویسی زاده IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    2 4
    سلام بهتر است مردم شریف اصفهان واقعیت را هم در نظر بگیرند و برای گرد و خاک و نفت و دیگر مسائل و مشکلات در خوزستان هم کارشناسی کنند و فقط به فکر آبادی استان خود نباشند . در سال گذشته تنها زاینده رود مشکل نداشت و ارومیه و کارون و شادگان در همین خوزستان مشکل داشتند .