تمهیدات مدیریت شهری اصفهان برای روز طبیعت

از گذشته‌های دور ایرانیان با آغاز فصل بهار و پس از چند روز دید و بازدید و تبریک سال نو برای تکمیل شادی خود در روز سیزدهم فروردین ماه با بیرون آمدن از خانه و در دامان طبیعت مراسم "سیزده به در" را برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌های مدیدی است که مردم ایران زمین در روز ۱۳ فروردین زیستن و تفرج یک روزه در دامان پر مهر طبیعت را با شوق گرامی می‌دارند؛ در این روز به طور معمول خانواده‌ها به صورت گروهی، گاه چند خانواده با هم غذای ظهر را آماده کرده و سبزه نوروز، آجیل و خوردنی‌های سفره هفت‌سین را با خود برداشته و برای تکمیل شادی‌های خود و دور کردن غم و غصّه به دامان طبیعت می‌روند.
در همین راستا مدیریت شهری اصفهان تمام نیروها و امکانات خود را به کار گرفته تا ۱۳ فروردین ۹۸ برای شهروندان اصفهانی به یک خاطره خوش تبدیل شود.

بازیافت سبزه‌های نوروز

«غلامرضا ساکتی» رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا تاکید می‌کند: در تمام مناطق ۱۵ گانه شهر تمهیدات لازم برای امروز در نظر گرفته شده و برنامه‌ جمع‌آوری سبزه‌ها اجرا می‌شود.

وی گفت: در سیزدهم نوروز "روز طبیعت" در ۵۶ نقطه شهر خودروهای بازیافت و خدمات شهری استقرار یافته و با نصب بنر اطلاع رسانی محل تحویل گیری سبزه های نوروز را به شهروندان یادآوری می کنند.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در این ۵۶ نقطه توزیع نایلون آرم‌دار برای جمع‌آوری پسماندها انجام می‌شود، می‌گوید: حدود یک تن نایلون آرم‌دار در نقاط یادشده توزیع خواهد شد و این میزان به غیر از تعداد نایلون‌هایی است که توسط پیمانکاران و پاکبانان در فضای سبز شهر استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان می‌کند: ۵۶ نقطه جانمایی شده محل‌هایی در نزدیکی پارک‌ها، بوستانها و منطقه تفرجگاهی ناژوان است که مردم می‌توانند سبزه‌های خود را به خودروهای دریافت پسماند تحویل دهند.

ساکتی با بیان اینکه خودروهای حمل پسماند خشک در روز ۱۳ فروردین در مناطق شهر تردد کرده و در مقابل دریافت پسماند خشک، نایلون های جمع آوری پسماند تحویل می‌دهند، می‌گوید: سبزه‌های تحویل گرفته شده در روز ۱۳ نوروز به محل کارخانه کود کمپوست برای بازیافت انتقال داده می‌شود که مهم‌ترین مزیت آن جلوگیری از رها شدن سبزه‌ها در معابر و خیابان‌ها است.

وی تاکید می‌کند: در روز سیزدهم نوروز برای حمل زباله، بین یک تا سه دستگاه خودرو اضافه بر ماشین آلات معمول منطقه در نظر گرفته شده است.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان تأکید کرد: در حالی که "۱۳ به در" روز آشتی با طبیعت است، اما متأسفانه در این روز مشاهده می‌کنیم برخی افراد آسیب زیادی به عرصه طبیعت و حاشیه پارک‌ها وارد می کنند، لذا از شهروندان انتظار می‌رود همه ایام به ویژه در روز طبیعت در حفظ درختان شهر و عرصه‌های طبیعی آن بکوشند.

وی با بیان اینکه تمام نیروهای اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در روز ۱۳ نوروز اعم از کارگران، پیمانکاران فضای سبز، ناظران مقیم و عالی به حالت آماده‌باش کامل در خواهند آمد، گفت: تمام نیروها تا ساعت ۲۰ به حالت آماده باش هستند و از آن پس سیستم شیفت برای جمع‌آوری پسماندهای شهر آغاز می‌شود.  

ساکتی از شهروندان درخواست کرد: در روز طبیعت بیشتر به حفظ طبیعت توجه داشته باشند و سعی کنند به چمن‌ها آسیب نزنند و از روشن کردن آتش در فضاهای سبز خودداری کنند، همچنین زباله‌ها را در محل‌های مخصوص و در کیسه های زباله بریزند.

استقرار ۱۲۰ دستگاه خودروی امداد و نجات آتش نشانی در نقاط مختلف شهر

«محسن گلابی» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: باتوجه به شرایط آب و هوایی مهم‌ترین توصیه در روز سیزدهم فروردین برنامه‌ریزی برای بهتر گذراندن لحظات در روز طبیعت و استفاده از کانال‌های هواشناسی و بررسی شرایط جوی برای انتخاب مناسب مکان تفرجگاهی است.

وی تاکید می‌کند: شهروندان و مسافران نوروزی به هیچ عنوان در این روز حواشی رودخانه زاینده رود بیتوته نکنند چون احتمال بارندگی وجود دارد و طی نیم ساعت بارش باران، حجم آب چند برابر خواهد شد.

مسئول کمیته ایمنی و حوادث ستاد خدمات سفر شهر اصفهان با بیان اینکه شهروندان باید از بستن طناب به درختان خودداری کنند چرا که احتمال پارگی طناب و سقوط افراد وجود دارد، تصریح می‌کند: در این راستا می توانند از تاب‌های استاندارد در محل بازی کودکان که در بیشتر پارک‌های شهر تعبیه شده، استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: خانواده‌ها باید مراقب کودکان و فرزندان خود همچنین افراد سالمند باشند و از رفتارهای پرخطر در هنگام رانندگی خودداری کنند.

گلابی با تأکید بر اینکه رانندگان باید از توقف و پارک خودرو در مکان هایی که احتمال خطر و سقوط درختان وجود دارد امتناع کنند، تأکید می‌کند: در روز ۱۳ نوروز تعداد ۱۲۰ دستگاه خودروی امداد و نجات آتش نشانی در نقاط مختلف شهر مستقر خواهند شد و تمام نیروهای این سازمان آماده‌باش خواهند بود تا شهروندان و مسافران نوروزی روز طبیعت را در آرامش و ایمنی سپری کنند.

از برخورد با متکدیان تا ممنوعیت فروش قلیان

«حسن محمدحسینی» ‌مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان می‌گوید: با توجه به جاری بودن زاینده رود در این ایام و روز سیزده به در، مردم استفاده بیشتری از پارک ها و محل های روباز حاشیه رودخانه می‌کنند از این رو گشت‌های خدمات شهری تخلفات را به صورت ویژه رصد و با آنها برخورد می کنند.

وی ضمن تاکید بر برخورد با خودروهای وانتی که اقدام به فروش محصولات و سد معبر می کنند، تصریح می‌کند: علاوه بر این موضوع در محل های تجمع مردم با موضوعاتی مانند دست‌فروشی، تکدی گری، فروش قلیان و ... مواجه هستیم که این موضوعات سبب آزار و اذیت مردم و شهروندان می شود، با هماهنگی لازم که با سازمان پارک‌ها و فضای سبز در این خصوص انجام می گیرد برخوردهای لازم با این موارد صورت خواهد گرفت.

مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: همچنین در محل هایی مانند پارک ناژوان، کوه صفه و ‌میدان نقش جهان به صورت ویژه گشت‌‎‎های پیاده، دوچرخه، موتورسیکلت و خودروهای گشت‌زنی مشغول فعالیت می‌شوند تا فضایی برای آرامش مردم ایجاد شده و مردم بتوانند از بودن در طبیعت بدون هرگونه تخلف و مزاحمتی لذت ببرند.

وی تصریح می‌کند: بیشترین تخلف‌ها شامل روشن کردن آتش در ناژوان، فضاهای سبز یا کوه صفه، خسارت به فضای سبز و المان‌‎های موجود، فروش برخی اقلام و دستفروشی‌ها در سطح پارکها و مواردی از این دست است.

کلام آخر اینکه ...

سیزده به درِ پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن و زیست بوم مقدس آنان بوده است؛ در حالی که امروزه به روز ویرانی و تباهی طبیعت تبدیل شده است!

با آرزوی جشنی فرخنده برای همه شهروندان‌ امیدواریم امسال با رعایت نکات ذکر شده، حیات دوباره در بهار را از چمن ها، گلها و درختان شهرمان نگیریم چرا که اگر در سیاست شکست و بن بستی ایجاد شود، باز می‌توان زندگی کرد، اگر منابع اقتصادی تمام شود و همه فقیر شوند، می‌توان با بهره‌گیری از طبیعت به حیات ادامه داد اگر فرهنگیان حرف جدیدی تولید نکنند، زندگی می‌تواند حتی در کمبود اندیشه‌های والا ادامه پیدا کند اما اگر طبیعت نابود شود، به راستی چگونه می‌توان به زندگی ادامه داد. پس بیاییم دیده‌بان طبیعت سرزمین خود باشیم!

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 371708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.