۲۵ سال است که "۱۳ به در" کنار خانواده‌ام نیستم

۲۵ سال است که سیزده به در و سال تحویل در کنار خانواده ام نبوده‌ام و در ایام نوروز هم کمتر از سه روز را با آنها گذرانده ام؛ آتش نشانی شغل نیست، عشق است و این عشق موجب شده تا کمتر به نفس خود توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی اصفهان در یکی از خوش آب و هوا ترین نقاط اصفهان حدفاصل پل آذر وپل فلزی قرار گرفته است؛ نوروز نیز نمی تواند این عنصر قدرتمند خدمات ایمنی را متوقف کند. همه عوامل ایستگاه آماده و گوش به زنگ نشسته‌اند تا در زمان مناسب بشتابند و به کمک مردم بروند.

ماشین های حاضر در ایستگاه با زبان بی‌زبانی می‌گویند که مدتی است به ماموریت نرفته اند و شکایت می‌کنند اما چشمان فرمانده ایستگاه از وضعیت نوروز و ماموریت ها راضی است و با غرور به نیروهایش نگاه می کند تا آمادگی‌شان را تشخیص دهد تا هر لحظه برای امداد رسانی آماده باشند؛ هفت سین زیبایی در جلوی درب ورودی ساختمان اداری قرار گرفته است و فرمانده آن را بهترین هفت سین ایستگاه‌های آتش‌نشانی معرفی می‌کند و از زحمات یکی از عوامل ایستگاه درباره چیدمان این هفت سین می‌گوید.

  در چوبی اتاق فرمانده که باز می‌شود روزنامه دیواری زیبایی روی میز دیده می‌شود که روی آن امضای تعدادی از دانش آموزان کلاس چهارمی است و بالای آن پر رنگ نوشته شده است:" به نام خدایی که دوستش داریم، ما دانش آموزان کلاس چهارم ۲ به احترام آتش نشان‌ها قول می‌دهیم چهارشنبه سوری هر جا که هستیم آتش روشن نکنیم و اجازه ندهیم ترقه‌ای زده شود.

علی صالحی فرمانده نوبت اول ایستگاه آتش نشانی روی صندلی اش می نشیند و از یک روز کاری اش در نوروز می گوید: حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و همه ماموریت ها بدون هماهنگی و همراه با استرس است به همین دلیل همه نیروهای یک ایستگاه آتش‌نشانی باید در طول خدمت آماده باشند؛ فعالیت نیروی های آتش‌نشانی در ایام نوروز به صورت ۲۴-۴۸ است؛ به این معنا که پس از هر ۲۴ ساعت کار، ۴۸ ساعت استراحت در نظر گرفته شده است و نیروها باید در تمام مدت آماده فعالیت باشند و امکان دارد که در زمان استراحت نیز فراخوانی برای حضورشان در ایستگاه یا نقاط حادثه خیز صورت بگیرد.

او ادامه می‌دهد: ساعت هفت صبح هر روز شیفت یا نوبت ایستگاه از تیم قبلی تحویل تیم جدید می شود و تمام وسائلی که داخل ایستگاه قرار دارد بررسی و امتحان می‌شود تا در شرایط ضروری مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که هر یک از وسائل ایستگاه نقص فنی داشته باشند برای روز کاری جدید این نقص رفع می شود تا سرعت خدمات رسانی در مواقع ضروری افزایش یابد.

صالحی از فعالیت ستاد فرماندهی ایستگاه های آتش نشانی هم می‌گوید: ستاد فرماندهی هر روز صبح ساعت هفت و ۳۰ دقیقه از طریق شبکه های رادیویی با عوامل ایستگاه ارتباط برقرار می‌کند تا از آمادگی کامل نیروهای انسانی و تجهیزات مطمئن شود. صبحگاه مشترک هر دو شیفت ایستگاه پس از اعلام دستور ستاد فرماندهی همراه با قرائت قرآن برگزار می شود. گزارش ۲۴ ساعته هر شیفت از عوامل حاضر در ایستگاه آتش نشانی نیز پس از مراسم صبحگاه توسط فرمانده شیفت قرائت می شود؛ حال و هوای بهاری ایام نوروز باعث شده است تا عوامل ایستگاه شوق بیشتری برای حضور در صبحگاه داشته باشند.

این آتش نشان اضافه می‌کند: ورزش صبحگاهی شیفت جدیدی که به ایستگاه آمده اند نیز در مدت ۲۰ دقیقه در محوطه ایستگاه اجرا می شود، البته هوای خوب بهاری باعث شده تا نیروهای ایستگاه شور و نشاط بیشتری برای ورزش کردن داشته باشند. کلاس های آموزشی عوامل ایستگاه را نیز در ایام عید به محوطه ایستگاه آورده ایم تا استفاده از این هوای خوب برای نیروهای ایستگاه به حداکثر برسد. افزایش شناخت نسبت به تجهیزات و ایجاد آمادگی در پرسنل ایستگاه از مهم ترین اهداف برگزاری کلاس های ضمن خدمت است؛ در بسیاری مواقع برنامه های مذکور به دلیل به صدا درآمدن زنگ ایستگاه ناتمام می ماند و عوامل با سرعت زیاد برای اعزام شدن به ماموریت آماده می شوند؛ در ایام نوروز نیز نیروها با سرعت بیشتری برای ماموریت ها آماده می شوند زیرا به هیچ وجه دوست ندارند در این ایام که همه مردم شاد و خوشحالند، یک حادثه موجب اندوه خانواده ای شود.

صالحی خاطرنشان می‌کند: تا کنون در مواردی نیز زنگ حریق ایستگاه در زمان صرف نهار یا اقامه نماز به صدا درآمده است و نیروهای ایستگاه با رها کردن نماز یا غذا برای ماموریت آماده شده اند. حساسیت فعالیت های آتش نشانان اصفهانی در ایام نوروز افزایش می‌یابد، زیرا اصفهان هر سال گردشگران زیادی را به خود جلب می کند و افزایش جمعیت در نوروز موجب افزایش احتمال وقوع حادثه و خطر است.

او از استراحت پرسنل می گوید: پرسنل ایستگاه می توانند از ساعت ۱۴ الی ۱۶ استراحت کنند، البته آتش نشانی تنها شغلی است که استراحت در آن به معنای آسودگی و راحتی از کار نیست بلکه آتش نشانان در زمان استراحت نیز باید هوشیار و آماده باشند تا در زمان مشخص با سرعت برای نجات خانواده ها از خطر بشتابند؛ ادامه برنامه های ورزشی و آمادگی جسمانی برای پرسنل ایستگاه در نوبت بعد از ظهر فعالیت شیفت صورت می گیرد. آتش نشانی شغلی است که لازم است شاغلان آن همواره در آمادگی جسمانی کامل باشند، بنابراین ورزش در راس برنامه های هر ایستگاه قرار دارد.

او ادامه می دهد: خانواده افرادی که تازه به آتش نشانی آماده اند کمی از شیفت های کاری در نوروز گله دارند و می خواهند تا فرزند یا همسرشان زمان بیشتری را در این ایام در کنار آنها بگذارند اما در حقیقت یک آتش نشان از خانواده اش برای کار دور می شود تا جان دیگر خانواده ها در سلامت کامل و امن از هر گونه حادثه ای باشد.

خانواده های پرسنل با تجربه تر نیز "خودشان یک پا آتش نشان شده اند" و تمام شرایط و حساسیت های کاری آتش نشانان در نوروز را درک می کنند؛ من خودم ۲۵ سال است که سیزده به در و سال تحویل را کنار خانواده ام نبوده‌آم، در طول ایام عید هم کمتر از سه روز با آنها بوده ام زیرا آتش نشانی شغل نیست، عشق است و این عشق و ادراک صحیح از آن موجب می شود تا انسان کمتر به نفس خود توجه کند و بیشتر برای منافع اجتماعی تلاش کند.

کد خبر 371688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.