۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
چند قدم مانده به دروازه‌های شهر...

چند کیلومتر مانده به دروازه‌های شهر، حال و هوای جاده تغییر می‌کند. تابلوها با رنگ‌ها، طرح‌ها و نقش‌های گوناگون به مسافران خوش آمد می‌گویند...

به گزارش خبرنگار ایمنا، رنگ و بوی عید و سفرهای نوروزی از چند کیلومتری اصفهان مشخص است، درست قبل از رسیدن به دروازه‌های ورودی شهر تابلوهای خوش‌آمدگویی به مسافران نوروزی دیده می‌شود. هر کدام با نقش متفاوت از میراث‌های فرهنگی نصف جهان به مسافران خوش‌آمد می‌گویند و ستاد اسکان و هدایت مسافران را برای آن‌ها مشخص می‌کند.

از نیروی انتظامی تا راهنمایان گردشگران، جلیقه پوشان، هدایت‌کنندگان اسکان همه در ورودی شهر گرد هم جمع شدند تا مسافران را به سمت مکان‌های امن اسکان و جاذبه‌های گردشگری نصف جهان هدایت کنند.

شهر اصفهان پنج ستاد اسکان و هدایت مسافران نوروزی دارد که دو ستاد در شمال و سه ستاد در ورودی‌های شرقی، غربی و جنوبی شهر استقرار یافته‌ است. در هر ستاد کیوسک‌های مختلفی مانند اطلاع رسانی، اسکان، نیروهای انتظامی و همچنین خدمات شهری قرار گرفته‌اند که وظیفه کمک و اطلاع رسانی به مسافران را دارند. ورودی ستاد پر از خودروهایی است با پلاک‌های مختلف که از اطلاع از امکانات اصفهان در این نقطه توقف کرده‌اند؛ " از بندرعباس به اصفهان سفر کردم و در راه از شهرهای مختلفی گذشتم، در هیچ شهری ستاد به منظمی اینجا ندیدم. از آن‌ها آدرسی خواستم که روی نقشه مشخص کردند و راه به من نشان دادند. "

 اصفهان همواره جز پر طرفدارترین مقاصد سفر برای گردشگران نوروزی بوده است. این شهر به دلیل دارا بودن جاذبه‌های فراوان و همچنین قرار گرفتن در مرکز فلات ایران یکی از پرتردد ترین شهرهای کشور در تعطیلات عید است. بسیاری از مسافرانی که قصد سفر از شمال به جنوب و یا از شرق به غرب کشور و با برعکس را داشته باشند، گذری به اصفهان نیز خواهند داشت. اما امسال نوروز اصفهان رنگ و بوی دیگری دارد، زاینده رود بار دیگر جاری شده و زیبایی شهر را دوچندان کرده است. همین زیبایی ها باعث شده تا برای پذیرایی از مسافران و گردشگران برنامه‌ریزی اصولی شود.

در کیوسک‌های اطلاع رسانی نقشه، راهنمای جامع گردشگری و محل‌هایی که می‌توان در آن‌ها چادر زد به مسافران داده می‌شود. همچنین کیوسکی برای اجاره دادن خانه‌های قانونی نیز وجود دارد. یک مسافر که از بوشهر آمده اظهار می‌کند: " ابتدا از ستاد درباره قیمت‌ خانه‌ها پرسیدیم، اما بعد که به ورودی شهر رسیدیم عده‌ای برای اجاره منزل ایستاده بودند پس از مقایسه قیمت‌ها تصمیم گرفتیم به ستاد برگردیم و از همین‌جا خانه بگیریم."

در همین حال مسافر دیگری وارد ستاد می‌شود، " قصد داشتم به شیراز شهر مادری‌ام سفر کنم که خبر سیل را شنیدم و در حالی که تنها ۴۰ کیلومتر با شهر فاصله داشتم دور زدم و برگشتم و اصفهان را انتخاب کردم، چون شنیدم زاینده رود را هم باز کردند؛ الان هم به جز چادر چیزی ندارم، اما آدرس ورزشگاهی که برای چادر زدن در نظر گرفته‌اند را روی نقشه تلفن همراهم مشخص کردند که به آنجا بروم."

مسافران شیرازی در این ستاد بسیار دیده می شوند، یکی از این مسافران تصریح می‌کند "صحنه‌های سیل تکان دهنده بود و همه شهر را در شوک فرو برد. پس از اینکه اوضاع یکم آرام شد از شهر بیرون آمدیم و بدون برنامه ریزی قبلی سفر کردیم تا به اصفهان رسیدیم. اکنون هم توانستیم در ستاد اسکان و هدایت مسافران یک خوابگاه دانشجویی بگیریم و شب را آنجا سپری کنیم."

در تمام ستادهای هدایت و سفر مسافران اصفهان، کارکنان در بخش‌های مختلف به صورت شبانه روزی و در هر شرایط جوی در حال کار و هدایت مسافران هستند.

" امسال تصمیم گرفتیم بعد از چندین سال عید به مسافرت برویم، وقتی شنیدم زاینده رود را باز کردند، اصفهان را انتخاب کردیم، خدا رو شکر قبل از اینکه وارد شهر شویم، اینجا آدرس چند منزل و ورزشگاه را دادند تا در شهر گم نشویم، خیلی نگران بودیم که شب سرگردان شویم اما اینجا خوب راهنمایی مان کردند"

این ستادها وظیفه بسیار مهمی در معرفی اصفهان برعهده دارند، زیرا نخستین است محلی که مسافران در زمان ورود به شهر با آن روبرو می‌شود، پس نوع برخورد و راهنمایی مسافران در تجربه سفر آنان تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

کد خبر 371687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.