۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
جادوی معماری در پیشگیری از وقوع سیل

بشر امروزی با آگاهی از علومی مانند معماری قادر است از وقوع بلایایی مانند سیل پیشگیری و در نتیجه از به بار آمدن خسارات مالی و جانی بسیاری جلوگیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر ساله در سراسر دنیا جوامع بسیاری در معرض خطر سیلاب قرار می‌گیرند و با عواقب و تلفات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند. درواقع سیلاب زمانی رخ می‌دهد که ارتفاع آب رودخانه‌ها افزایش می‌یابد و این امر منجر به روان شدن آب و اشغال بخشی از دشت‌ها و زمین‌های حاشیه رودخانه‌ها می‌شود. درنتیجه، وقوع آن به عنوان یک بلای طبیعی شناخته می‌شود که با نفوذ آب به ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی خسارات زیادی را به بار می آورد. این رخداد طبیعی علاوه بر خسارات مالی، خسارات جانی بسیاری را نیز ناشی می‌شود؛ براساس آمار، از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ حدود ۳۹۰ هزار نفر در اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده اند که از این تعداد ۵۸ درصد مربوط به وقوع سیلاب می‌شود.

عوامل وقوع سیلاب

احتمال وقوع سیلاب در هر نقطه‌ای با میزان بارندگی زیاد، انتظار می‌رود اما برخی از مکان‌ها مانند مناطق ساحلی، سرزمین‌هایی با ارتفاع پست و یا مناطقی که در جوار رودخانه‌ها و دریاچه‌ها واقع شده اند، بیشتر از مناطق دیگر در معرض وقوع سیلاب قرار می‌گیرند. یکی دیگر از عوامل وقوع سیلاب، طوفان‌های سهمگین یا هاریکن‌ها (Hurricane) هستند که برروی اقیانوس های گرم حاره ای توسعه می یابند و دارای بادهای تقویت شونده‌ای هستند که سرعت آن‌ها حد اقل ۶۴ نات (۷۴ متر در ساعت ) است؛ این طوفان‌ها قابلیت تولید بادهای خطرناک و باران‌های سیل آسا و طغیان گرا دارند. برای مثال طوفان هاروی، سندی، فلورانس و کاترینا از جمله طوفان‌های سهمگین در طول تاریخ هستند که علاوه بر خسارات مالی، جان بسیاری از انسان‌ها را گرفته اند.

 جالب است بدانید که با گسترش شهرها، سیلاب‌ها بیشتر می‌شوند. زیرا زیربناهای شهری باعث تغییرات الگوی زهکشی طبیعی و جاری شدن سیل در نواحی شهری و آب گرفتگی معابر می‌شوند. اما با پیشرفت تکنولوژی و علومی مانند معماری و همچنین طراحی حساب شده سیل بندها و موانعی در برابر سیل‌ها، نگرانی وقوع سیلاب در کشورهای پیشرفته کاهش یافته است. در ادامه با سیل بند معروف انگلستان بر روی رودخانه تیمز(River Thames) آشنا می‌شویم که طراحی مدرن و چشمگیری دارد.

 مانعی در برابر سیل بر روی رودخانه تیمز در انگلستان

رودخانه تیمز در جنوب انگلستان و به طول ۳۴۶ کیلومتر جریان دارد. این رود از شهرهای آکسفورد، ریدینگ و ویندزور می‌گذرد و در نهایت به دریای شمال می‌ریزد. درسده های ۱۷ و ۱۸ میلادی، رودخانه تیمز راه اصلی بین لندن و وست مینستر بوده است. عمده شهرت این رودخانه به دلیل عبور از شهر لندن است و در واقع یکی از پررفت و آمدترین شریان‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

شهر لندن به دلیل بارش های فراوان و قرار گرفتن درسطحی هموار همیشه در معرض خطر سیلاب است. به همین دلیل مهندسان و معماران انگلیسی در سال ۱۹۸۲ شروع به بهره برداری از سدی متحرک و منحصر به فرد بر روی رودخانه تیمز کردند. این سد با ۵۲۰ متر طول و سه هزار و دویست تن وزن به منظور ایجاد مانعی مطمئن در برابر وقوع سیلاب های مهیب در زمان طغیان رودخانه در شهر لندن طراحی شده است.

این سامانه هیدرولیکی که از فولاد توخالی ساخته شده دارای دروازه‌هایی است که در مواقع عادی باز و کشتی‌ها قادر به عبور و مرور بر روی روخانه تیمز هستند اما در مواقعی که خطر سیلاب شهر لندن را تهدید می‌کند این دروازه ها بسته می‌شوند و ازورود آب به رودخانه و در نتیجه خطر طغیان آب جلوگیری می‌شود. گفتنی است که دروازه های سد تیمز بین سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۸۴ ساخته شده اند و تاکنون بیش از ۱۰۰ باراین دروازه ها به منظور جلوگیری از وقوع سیل در شهر لندن بسته شده اند.

کد خبر 371684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.