۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
چرا ایران دریایی از آب شد؟

یک جغرافیدان اقلیم شناس گفت: بهار امسال، دو سیستم سودانی و مدیترانه ای، فعال و با هم وارد ایران شدند، از روز یک شنبه نیز سامانه بارشی جدیدی با قدرت کمتر وارد ایران می شود.

امیر گندمکار در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عامل بارش در جنوب و جنوب غرب ایران، سامانه بارشی مدیترانه ای و سامانه بارشی سودانی است، سیستم مدیترانه ای از سمت غرب و سیستم سودانی از سمت جنوب غرب وارد ایران می شود، اما در برهه زمانی حاضر هر دو سیستم فعال و با هم وارد ایران شده اند. به علاوه براساس نقشه، رطوبت دریای سرخ، دریای مدیترانه و خلیج فارس نیز در تقویت این سیستم ها موثر بوده اند.

وی در توضیح بارش های چند روز اخیر افزود: در طی چند روز گذشته خلیج فارس گرم شده و بخار آب فراوانی در این منطقه متراکم شده بود به علاوه، رطوبت دریای عمان، سرخ و مدیترانه نیز به رطوبت خلیج فارس تزریق شد. در نتیجه تراکم رطوبت، دو سامانه بارشی تقویت شده و بارش خود را بر روی ایران انجام دادند.

این جغرافیدان اقلیم شناس با اشاره به ورود همزمان دو سامانه بارشی به ایران، تصریح کرد: در این برهه زمانی، شرایط صعود سیستم های کم فشار مدیترانه ای و سودانی فراهم، رطوبت از همه جهات وارد شده و پس از صعود موجب ایجاد بارش می شود، همچنین این دو سیستم همزمان با یکدیگر وارد شده و یک منطقه همگرایی در ایران ایجاد کردند.

گندمکار گفت: سامانه بارشی دیگری در راه ایران است که از یکشنبه وارد کشور می شود، این سیستم اندکی از سیستم فعلی ضعیف تر خواهد بود اما همانند سامانه بارشی قبلی، دو سیستم مدیترانه ای و سودانی همزمان با هم وارد ایران شده و موجب ایجاد یک منطقه همگرایی و بارش های شدید می شود.

کد خبر 371655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.