خسارت چندین میلیاردی بارندگی بر دوش سمیرم/ تمام امکانات در اختیار ستاد مدیریت بحران باشد

سمیرم- رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان سمیرم گفت: تا کنون تلاش ستاد مدیریت بحران شهرستان در راستای به حداقل رساندن خسارات بوده، اما متاسفانه بافت مسکونی شهرستان دچار مشکل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، محمدرضا عسگریان در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان که با حضور جمعی از مسئولان و رییس مدیریت بحران استان اصفهان برگزار شد اظهار کرد: در حوزه شهری سمیرم به آسفالت و درختان و پل های فلزی خسارت هایی وارد شده است همچنین مسیل‌ها پر شده است.

وی با اشاره به خسارت ۳۲ واحد تخریب شده در شهر ونک خاطرنشان کرد: این بارندگی ها و طغیان رودخانه ها به بخش لوله های انتقال آب و فضای سبز این شهر آسیب هایی وارد کرده است چنان که یک شب با قطعی آب داشتیم، اما با اقدام به موقع عوامل آب منطقه ای شهرستان سریع مشکل رفع و آب وصل شد.

وی با اشاره به فراگیری بارندگی در کل شهرستان خاطرنشان کرد: در شهر حنا به سیل بندها، زیرسازی معابر و فضای سبز خسارت وارد شده است و در و در حوزه شهرداری کمه نیز خسارت داشته‌ایم.

فرماندار شهرستان سمیرم با اشاره به اتصال آب در تمامی روستاهای شهرستان متذکر شد: تنها در دو روستای نقل و دنگزلوظرفیت تامین ۵۰ درصد  آب آشامیدنی وجود داشته که در این راستا سه دستگاه تانکر آبرسانی سیار از شهرستان های معین در سمیرم حاضر شدند. در بخش دنا کوه مشکل گل و لای و کدورت آب به زودی رفع می شود.

وی در حوزه آب منطقه ای شهرستان با اشاره به وضعیت سدهای سمیرم گفت: سدهای قرقاچ، کمانه و حنای این شهرستان نسبت به سال های گذشته وضعیت بهتری دارد.

عسگریان با اشاره به سیلابی شدن آبراه های شهرستان در روزهای اخیر گفت: به همین دلیل در حوزه منابع طبیعی در برخی از قسمت های شهرستان آب‌راه‌ها و بندهای آبی تخریب شده است.

رییس مدیریت بحران شهرستان سمیرم ادامه داد: در حوزه جهاد کشاورزی به مجتمع‌های پرورش ماهی‌، دام و اماکن نگهداری دام و زنبورداران خسارات زیادی وارد شده است.

وی با اشاره به میزان خسارت ها در حوزه قنوات و مسیرهای بین مزارع و خطوط انتقال گفت: در زمینه زراعت حدود ۱۷۱ هکتار، باغات ۶۷ هکتار و در مجموع ۲۳۸ هکتار از مزارع و باغات شهرستان خسارت دیده اند.

عسگریان در حوزه گاز شهرستان نیز خاطرنشان کرد: دو روستای رهیز و امیر آباد شهرستان در بخش دناکوه گاز قطع شد که با تلاش ماموران این اداره گاز این دو روستا وصل شده است.

وی با اشاره به تخریب سه پل ارتباطی در شهرستان تصریح کرد: پل روستاهای رودآباد، سیور، علی آباد و ماندگان و پل تنگ خشک به ده بزرگ و نقل، دنگزلو و همچنین پل روستای آب ملخ تخریب شد که با تلاش ماموران راهداری در حال بازسازی آن‌ها هستیم.

فرماندار سمیرم با اشاره به امدادرسانی نیروهای هلال احمر افزود: توزیع موکت، نایلون، بسته های غذایی، آب معدنی و هزار و ۵۰۰ قرص نان در بین آسیب دیدگان از اقدامات این سازمان بوده است.

وی افزود: تا کنون تلاش ستاد مدیریت بحران شهرستان برای به حداقل رساندن خسارات بوده، اما متاسفانه بافت مسکونی شهرستان دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به تهدید دیگر بلایای طبیعی از جمله زلزله برای بافت فرسوده شهرستان گفت: امیدواریم تمهیدات بلند مدتی در این حوزه اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام سیف‌الله دهقانی، امام جمعه شهرستان سمیرم در این جلسه با اشاره به وقوع این تخریب ها و حوادث در مناطق فرسوده شهرستان خاطرنشان کرد: پس از چندین سال کمبود بارش و خشکسالی این رحمت الهی در شهرستان نازل شد که متاسفانه به دلیل بی توجهی برخی افراد شاهد چنین مشکلاتی در سطح جامعه هستیم.

وی تصریح کرد: دولت باید به این موضوعات توجه ویژه داشته باشد و در صدد رفع این مسائل اقدامات لازم را انجام دهد.

اصغر سلیمی، نماینده مردم‌ سمیرم در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به وضعیت نامناسب معابر شهر سمیرم در منطقه قلعه و کوه سیاه قلعه تصریح کرد: افرادی که در زمان انتخابات برای رای گرفتن به این مناطق می آیند چرا هنوز فکری برای آسفالت کشی یا شن ریزی این مناطق نکرده اند و باید وضعیت آن بسیار تاسف بار باشد.

وی گفت: مسئولان باید در بین مردم حاضر شوند و وضعیت مردم را به خوبی و از نزدیک مشاهده کنند تا درد آن ها را متوجه شوند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشابه چنین وضعیتی در سایر شهرستان های استان و حتی کشور وجود دارد، گفت: این مشکلات و نابسامانی ها تنها با اتحاد و همکاری مردم و مسئولان رفع می شود.

وی با اشاره به لزوم مطالبه گری مردم از مسئولان خاطرنشان کرد: مسئولان را مردم فعال می کنند و باید از مسئولان شهری بخواهیم و آن ها را بیش از پیش فعال کنیم.

سلیمی گفت: مسئولان و افرادی که می خواهند در شهرستان فعالیت کنند باید درد مردم را بشناسند و با آنها زندگی کنند.

نماینده مردم‌ سمیرم در مجلس با اشاره به زندگی مردم در بافت فرسوده شهرستان متذکر شد: این زندگی ها و این خانه ها برای وجهه شهرستان خوب نیست و حق مردم ما نیست باید به فکر مردم باشیم و درد آن ها را درمان کنیم.

وی با بیان اینکه تخریب خانه های کوشک و قلعه سمیرم موضوع بسیار مهمی است، متذکر شد: ارگان ها و ادارات باید با مسئولیت بیشتری انجام وظیفه کنند. 

نماینده مردم شهرستان سمیرم عنوان کرد: تمامی مسئولانی که در حال خدمت در شهرستان هستند باید خود را وقف مردم کرده و حتی ذره ای غفلت پذیرفته نیست.

سلیمی با اشاره به وجود منابع مالی مناسب در کشور گفت: هر کسی که پیگیری کند می تواند این منابع را به صورت درست دریافت و مصرف کند اما اگر شهرستانی کم کاری کند شهرستان های دیگر این منابع را برای خود جذب خواهند کرد.

منصور شیشه فروش، رییس مدیریت بحران شهرستان سمیرم در این جلسه با اشاره به خسارت وارد شده به استان در اثر بارندگی های اخیر تصریح کرد: تا کنون بالغ بر ۱۶۵ میلیارد تومان خسارات سیل در استان اصفهان برآورد شده است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: خسارت کامل افرادی که بیمه باشند در تمامی بخش های خسارت دیده توسط بیمه پرداخت خواهد شد و باید بر اساس ضوابط پیگیری و اجرا شود.

وی با اشاره به خسارات وارده در حوزه پرورش ماهی در شهرستان افزود: جهاد کشاورزی گزارش میزان خسارت را آماده کرده و به استان اعلام کند تا این خسارت ها جبران شود.

رییس مدیریت بحران استان اصفهان در رابطه با منازل مسکونی خسارت دیده تصریح کرد: تمامی واحد هایی که در سطح استان اصفهان بیمه کمیته امداد، بنیاد مسکن و بهزیستی باشند خسارت آن‌ها به صورت کامل پرداخت خواهد شد.

شیشه فروش با اشاره به حمایت هلال احمر از مردم اظهار کرد: جمعیت هلال احمر استان اصفهان و شهرستان سمیرم موظف هستند نیازهای افرادی را که منازل آنان تخریب شده یا وضعیت منازل آنان بحرانی است را رفع کنند.

وی با اشاره به اقدامات خوب اداره آموزش و پرورش برای اسکان اضطرای مردم در مدارس گفت: برای اسکان مردم در مدارس، ورزشگاه ها و یا حتی تامین هزینه اجاره خانه تمهیدات لازم انجام شود و با بررسی‌های لازم مشکلات این بخش برطرف شود.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: بیش از دو هزار منزل فرسوده در سمیرم نیاز به بازسازی و مرمت دارد و تا این لحظه بالغ بر یکصد خانه تخلیه و ساکنان آن‌ها در مدارس شهرستان اسکان یافته‌اند.

وی افزود: تعداد یکصد واحد مسکونی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند و لازم است تا اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت در این زمینه اندیشیده شود.

کد خبر 371582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.