دادگاه لوکزامبورگ علیه آمریکا و به نفع ایران رای داد

دادگاهی در لوکزامبورگ روز چهارشنبه درخواست آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از محل دارایی های ایران را رد کرد.

به گزارش ایمنا، این دادگاه در حکم خود اعلام کرد که ادله مورد استناد آمریکا در این پرونده برای لغو مصونیت جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی کشور، در مطابقت با قوانین بین‌المللی نیست.

دادگاهی در آمریکا پیش از این در حکمی سیاسی، ایران را به بهانه حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به پرداخت میلیاردها دلار خسارت محکوم کرده و نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی های ایران را توقیف کرده بود.

در ادامه اما به درخواست این دادگاه، یک قاضی لوکزامبورگی دارایی های ایران به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار نزد شرکت «کلیر استریم» در این کشور را تا زمان بررسی درخواست خواهان های آمریکایی توقیف کرد.

با وجود حکم روز چهارشنبه دادگاه در رد مصادره اموال ایران، هنوز به علت تحریم ها در خصوص امکان بازگشت این وجوه به ایران تصمیم گیری نشده است.

تهران همزمان دعوی خود را برضد اقدام آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری ثبت کرده و از دیوان خواسته است که غیرقانونی بودن احکام صادره را اعلام و واشنگتن را به خاتمه این روند ملزم کند.

منبع:ایرنا

کد خبر 371492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.