احیاء و معرفی میراث کهن و تاریخی نیازمند نگاه مردمی است

لنجان-یک فعال اجتماعی گفت: نسل جدید باید با فرهنگ اصیل ایرانی _اسلامی آشنا شوند چراکه در صنعتی همچون صنعت گردشگری، گردشگران برای سفر به دنبال سنت‌های بومی و محلی هستند.

میلاد موذنی در حاشیه ویژه برنامه نوروزگاه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با بیان اینکه میراث کهن، لنجان را به یک موزه غنی تبدیل کرده است، اظهار کرد: فرهنگ کهن مردم شهرها و روستاهای شهرستان لنجان مملو از آیین ها و آداب و رسوم با اصالت است که همه این آیین ها لذت بخش و همگون با منطقه جغرافیایی آن انجام می گرفته البته در گذر زمان برخی از این رسوم کهن به دست فراموشی سپرده شده و بعضی به همت مردم این دیار همچنان به قوت خود باقی است.

وی لنجان را خاستگاه مشاهیر و اندیشمندان دانست و افزود: مشاهیر و بزرگانی چون شیخ مرتضی ریزی، آیت الله شیخ محمود شریعت، مرحوم استاد علی پرورش ریزی، آیت الله العظمی سید ابوالحسن مدیسه ای، آیت الله آقا رحیم ارباب و... از این دیار برخاسته و رشادت‌ها و دلاورمردی های فراوانی را در سایه علم، ایمان و عمل خود انجام دادند و کمک بسیاری به اعتلای فرهنگ این مرز و بوم کردند و این مسئله سبب ماندگاری نام آنان در تاریخ شد.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه هیچ شهر و دیاری بدون تکیه بر فرهنگ غنی گذشتگان خود احساس افتخار و بزرگی نمی کند، تصریح کرد: رسوم کهن مردم لنجان که در گذشته وجود داشته همه حکایت از فرهنگ، تمدن، ایمان و حس انسان دوستی مردم این دیار دارند و باید با احیاء این رسوم به گونه ای عمل شود که یاد و خاطره آنها در دل نسل های آینده این شهرستان زنده و جاوید بماند چراکه در روزگاری که برخی افراد دچار بحران هویت می شوند یکی از راه های حفظ هویت فرهنگی، بازگشت به آیین ها، آداب و رسوم سنتی و کهن است.

وی با بیان اینکه احیاء و معرفی میراث کهن و تاریخی نیازمند نگاه مردمی است، عنوان کرد: نسل جدید باید با فرهنگ اصیل ایرانی _اسلامی آشنا شوند چراکه در صنعتی همچون صنعت گردشگری، گردشگران برای سفر به دنبال سنت‌های بومی و محلی هستند؛ سنت‌ و فرهنگ‌هایی که برخواسته از شرایط کار، زندگی، اقلیم و جغرافیایی هر منطقه است.

موذنی گفت: بزرگداشت روز لنجان حرکتی درخور برای احیاء و معرفی غذاهای سنتی، آیین ها و سنت های کهن، سوغات، غذاهای محلی، بازی های بومی و... است و قطعا برای کسب موفقیت بیشتر در این خصوص در گام بعد باید خود را از فضاهای اداری خارج کرده و با استفاده از ظرفیت های مردمی، زمینه ورود آحاد جامعه را برای برگزاری هرچه باشکوه اینگونه رویداد فرهنگی در شهرستان فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سرفصل برنامه‌هایی که برای اینگونه اتفاقات فرهنگی انتخاب می شود باید به گونه ای باشد که بتوانیم جایگاه واقعی شهرها و روستاهای شهرستان لنجان را با رویکرد فرهنگی، مذهبی، گردشگری و حتی جذب سرمایه‌گذار به مردم سراسر ایران زمین بشناسانیم.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: شناسایی خانه های قدیمی و مرمت آنها، شناسایی آیین کهن با استفاده از ظرفیت کهنسالان، شناسایی و معرفی مشاغل کهن و فراموش شده، تبلیغات وسرمایه گذاری جهت معرفی سوغات و برگزاری نمایشگاه از نوع زندگی مردمان این شهرستان از جمله راه‌های بهره مندی از این آیین ها و در نهایت افزایش جذب گردشگر است که باید مورد توجه قرار گیرد تا به موفقیت دست پیدا کنیم.

کد خبر 371479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.