باغبادران موزه تاریخ مدرن لنجان است

لنجان-شهردار باغبادران گفت: با توجه به سابقه تاریخی باغبادران، این شهر را می‌توان شهر «نخستین ها» دانست چراکه شهر زیبای ساحلی باغبادران به نوعی موزه تاریخ شهرستان لنجان به حساب می‌آید.

اردشیرمحمدی در حاشیه ویژه برنامه نوروزگاه ویژه شهرستان لنجان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت معرفی باغبادران به عنوان شهر نخستین های تاریخ این شهرستان اظهار کرد: باغبادران یکی از شهرهای بسیار قدیمی و زیبای استان اصفهان به شمار می آید و در طول تاریخ از فراز ونشیب های بسیاری برخوردار بوده به گونه‌ای که باغبادران قبل اسلام به بغ‌آدران مشهور بوده است.

وی افزود: براساس اسناد موجود تاریخی در نیمه دوم هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح عده ای از ساکنان فلات مرکزی ایران از منطقه اصفهان به جلگه حاصل خیز ایلام قدم گذاشتند و باید توجه داشت محل سکونت مردم باغبادران در شمال رودخانه زاینده رود بوده و به نام شمندگان شهرت داشته است و حکیم ابولقاسم فردوسی در خصوص این منطقه نیز سروده ای دارد.

شهردار باغبادران تصریح کرد: در سال ۵۹۰ میلادی زمانی که خسرو پرویز پادشاه ساسانی به سلطنت رسید دستور داد سرتاسر ایران آتشکده هایی بنا شود و ۱۲ هزار هیربد، یعنی خادم آتش برای زمزمه، ادعیه، سرودن اغانی و روشن نگاه داشتن آتش در آتشکده ها انتخاب کرد که یکی از این آتشکده ها را در باغبادران و در محل شمندگان به طول ۳۶ متر و عرض ۱۵ متر ساخته اند و نام آن را آتش آدُران گذاشتند.

وی یادآور شد: وجود مجموعه باقی مانده از آثار دیوارهای آتشکده، سنگ نگاره ای که در مجاورت آتشکده موجود است، ظروف سفالین و اشیاء دیگری که در دشت بشمگون بدست آمده، وجود قلعه چهار برج و... بزرگترین دلیل تردید ناپذیر قدمت تاریخی باغبادران است.

محمدی با بیان اینکه اهالی باغبادران با هزاران سال سابقه سکونت در این منطقه دارای ۵۵ سال سابقه شهر نشینی با فرهنگ و تمدن با سابقه هستند، گفت: پس از ویران شدن بغ آدران به دست قوم مغول مردمان منطقه که از چنگ مغولان جان سالم به در برنده بودند در جبهه جنوبی و شمالی زاینده رود به تاسیس شهر جدید باغبادران و ساختن خانه های مسکونی پرداختند و از آن زمان به بعد نام بغ آدران به باغبادران تغیر یافت.

وی با بیان اینکه باغبادران یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده و از فرهنگ و تمدنی بسیار غنی برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به سوابق تاریخی، باغبادران را می توان شهر نخستین ها دانست چراکه شهر زیبای ساحلی باغبادران به نوعی موزه تاریخ شهرستان لنجان به حساب می‌آید و به ما یادآوری می‌کند که هر آنچه امروز امری عادی به حساب می‌آید در چه بستری به ثمر نشسته و چگونه به بالندگی رسیده است.

وی ادامه داد باغبادران در بسیاری از حوزه‌ها شهر نخستین ها است و برگزرای آیین بزرگداشت روز لنجان در میدان نقش جهان این فرصت را در اختیار مدیریت شهری قرار داده تا با معرفی تاریخ، فرهنگ و آیین کهن، صنایع دستی، سوغات و... این شهر زیبا، مسافران نوروزی را بیش از پیش با باغبادران آشنا کند.

محمدی اضافه کرد: براساس اسناد موجود، نخستین مرکز بهداشتی و درمانی شهرستان لنجان بیش از نیم قرن پیش خدمات دهی به مردم ساکن بین پل زمان خان تا پل ورگان (فلاورجان) را در شهر باغبادران آغاز کرد در حالی که پیش از آن هم حکیمان و طیبیان باغبادران شهره شهرها و روستاهای اطراف بودند و بسیاری از بیماران برای معالجه به این مکان مراجعه می کردند.

وی عنوان کرد: در حوزه ارتباطات نیز باغبادران جزء نخستین ها است چرا که سابقه مخابرات و پست در باغبادران به بیش از ۱۰۰ سال پیش بازمی گردد، به گونه ای که تنها خط ارتباطی بین دربار ایران با خوانین بختیاری، خط تلفن شهر باغبادران بوده که پیک مخابرات باغبادران کار ایجاد ارتباط بین پایتخت و خوانین بختیاری را به عهده داشته است.

شهردار باغبادران عنوان کرد: نخستین لوله کشی و انتقال آب بهداشتی در شهرستان لنجان همزمان با شهر اصفهان در شهر باغبادران شبکه گذاری شد.

وی خاطرنشان کرد: هجدهمین دبستان دولتی استان اصفهان که شامل استان های  یزد، چهار محال و اصفهان فعلی بوده در ۹۰ سال پیش در باغبادران تاسیس شده که نخستین دبستان دولتی در شهرستان لنجان به شمار می آید، البته پیش از آن نیز مکتب خانه های متعدد شهر باغبادران محل رفت و آمد دانش آموزان منطقه بود.

محمدی یادآور شد: نکته جالب و حائز اهمیت در حوزه علم اعصاب و روان آن است که پدر علم اعصاب و روان ایران مرحوم دکتر ابراهیم چهرازی از اهالی شهر باغبادران است که آوازه این شهر را به جهان مخابره کرده است.

وی افزود: مردم باغبادران در حوزه جهاد، ایثار و شهادت نقش به سزایی داشته اند و سردار شهید نادعلی ترکی نخستین شهید دفاع مقدس در شهرستان لنجان و معلم شهید مسعود امیری نخستین شهید فرهنگی و همچنین شهید مدافع حرم پویا ایزدی نخستین شهید مدافع حرم در شهرستان لنجان به شمار می آیند که نام باغبادران را جلوه ای دیگر بخشیده اند.

شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: قطعا برگزاری این ویژه برنامه تحت عنوان روز لنجان می تواند موجب هویت بخشی و تشخص تاریخ کهن شهرستان لنجان و شهر باغبادران باشد، از این رو تلاش شد با یک برنامه درست، تاریخ و مفاخر، صنایع دستی و سوغات باغبادران که مایه افتخار و مباهات شهروندان این شهر است در دید عموم به نمایش درآید.

وی متذکر شد: باغبادران به لحاظ پتانسیل و تاریخ قطعاً‌ این قابلیت را دارد که به آن افتخار کنیم و هرکسی که اندکی به گذشته، مفاخر و مسائل اقلیمی و تاریخی باغبادران آشنایی داشته باشد می‌داند که این شهر قابل احترام، افتخار و مباهات است، بنابراین روز بزرگداشت لنجان با هدف‌گذاری‌ معرفی شایسته باغبادران به مردم ایران اسلامی برگزار شد.


محمدی یادآور شد: البته با برگزاری روز لنجان در یک روز نمی‌توان درباره نتایج و خروجی‌های آن نظر دارد، باید افق دیدمان در برگزاری اینگونه برنامه ها بلند مدت باشد تا با برنامه ریزی‌های صحیح و مداوم شاهد اتفاقات مثبت فرهنگی و معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های باغبادران باشیم.

وی اضافه کرد: حضور قدرتمند باغبادران در این آیین بزرگداشت و معرفی صحیح ظرفیت های گردشگری آن، نه تنها بسیاری از مسافران نوروزی مشتاق حضور در این شهر زیبا شدند بلکه شاهد رغبت برخی سرمایه‌گذارها در این شهر ساحلی بودیم و قطعا تحقق این حرکت ها سبب رونق سرمایه گذاری خواهد شد به گونه‌ای که در آینده نه چندان دور می توان انتظار داشت چندین برابر بودجه شهرداری توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در باغبادران سرمایه‌گذاری شود.

کد خبر 371464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.