موزه گرمابه رهنان میزبان مسافران و گردشگران نوروزی

نوروز بهانه‌ای شده تا گردشگران نوروزی، به آثار تاریخی شهر اصفهان سر بزنند و با تاریخ، فرهنگ و هنر نصف‌جهان آشنا شوند.

به گزارش ایمنا،‌ حمام بزرگ رهنان گرمابه دو قلو با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ متر مربع مشتمل بر حمام بزرگ و حمام کوچک است. به این صورت آقایان و بانوان می‌توانستند در تمام اوقات روز از حمام استفاده کنند، حمام بزرگ از غروب تا طلوع روز بعد در اختیار آقایان و در طول روز در اختیار بانوان و حمام کوچک برعکس بود.

درهای ورودی هم کاملا از یکدیگر مجزا هستند و در دو معبر متفاوت بنا شده‌اند تا رفت و آمد زنان و مردان جدا باشد. زمین گرمابه، زمینی وسیع و خوش قواره و بدون هیچ قناسی است و ورودی آن یک هشتی زیبا که با راهروی طویل پر پیچ و خمی که شاخصه‌ ی گرمابه‌های سنتی است و برای تنظیم دمای هوای بیرون و درون گرمابه طرح ریزی شده است و به سر بینه‌ای بی همتا می‌رسد.

وارد موزه حمام بزرگ رهنان که می شوید، مجسمه‌های انسان نما توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند. مجسمه‌هایی که هر کدام یادآور آداب و رسومی است که در حمام‌ها انجام می‌شد و اکنون هیچ خبری از آنها نیست. به دیوارهای حمام هم تابلوهایی نصب کرده اند که آداب آن زمان را در قالب تصویر نشان می‌داد. تابلوهایی که به نسل جدید می‌گفت: در گذشته حمام حنابندان داماد؛ حنابندان عروس، حمام زایمان، حمام چله بران و ... وجود داشته و هر کدام با آیین خاصی برگزار می‌شده است.

بازدیدکنندگان موزه حمام را مسافران و اصفهانی‌هایی تشکیل می‌دهند که تاکنون نام حمام رهنان را نشنیده اند. برخورد بازدیدکنندگان جالب است، بعضی‌ها از همان بدو ورود با مجسمه‌ها عکس می‌اندازند.

موزه گرمابه رهنان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ایام نوروز هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ عصر در محل رهنان، خیابان ابوذر میزبان عموم شهروندان و گردشگران و مسافران نوروزی است.

کد خبر 371452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.