جدیدترین ابتکارات جهانی برای مقابله با سیل

سیلاب‌ها پدیده‌های طبیعی هستند که در گذشته، هر ۱۰۰ سال یکبار رخ می‌دادند اما در حال حاضر تبدیل به رویدادی فصلی شده‌اند که مقابله با آن‌ها، خود مسأله‌ای چالش برانگیز است.  

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این معضل طبیعی که هر ساله رو به افزایش است، اکثر مناطق جهانی خصوصا نواحی کوهستانی و نزدیک به آب‌ها را در بر می‌گیرد و اصلی‌ترین شیوه مقابله با آن استفاده از کیسه‌های شن و ماسه است؛ هزاران کیسه ساخته شده از کرباس یا پلی پروپیلن که با شن و ماسه پر شده و در مقابل مسیر هجوم آب سیل، روی هم قرار می‌گیرند.

با توجه به مشکلات روزافزونی چون تغییرات جوی، کاهش تراکم خاک، از میان رفتن بافت گیاهی و قطع بی‌رویه درختان که جهان امروز بیش از پیش با آن‌ها مواجه است، احتمال آنکه روش‌های قدیمی پاسخگوی پیشگیری و یا مهار سیلاب نباشند بسیار زیاد است و نیاز به شیوه‌های نوین‌تر شدیدا احساس می‌شود.

به علاوه با توجه به قریب الوقوع بودن سیل و افزایش غافلگیری‌ها در این زمینه، در بیشتر مواقع نیاز به اقدام سریع و فوری وجود دارد. بنابراین لازم است دنیای پیشرفته و توسعه یافته امروزی شیوه‌های سریع‌تر ی برای مقابله با این پدیده داشته باشد. در ادامه به بررسی این شیوه‌ها می‌پردازیم.

 دروازه آب؛ سیستم کنترل سریع سیلاب

دروازه آب یک دستگاه "پی وی سی" هوشمند است که تعادل و استحکام آن به کمک فشار آب در حال عبور حفظ می‌شود. این محصول سبک تر از کیسه‌های شن و ماسه بوده، قابل استفاده مجدد است و نیازی به پر شدن با مواد خراب شدنی ندارد، بنابراین گرچه هزینه بالاتری نسبت به کیسه‌های شن دارد ولی ابزاری بسیار موثر برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از هجوم سیل است و می‌تواند به مدت چند ساعت در برابر سیلاب‌ها مقاومت کند.

دیواره‌های WIPP؛ دیواره حفاظی در برابر نفوذ آب 

دیواره‌های حفاظی برای ممانعت از نفوذ آب که WIPP خوانده می‌شوند، عبارتند از سیستم‌های بادوام ساخته شده از پلی استر است که حداکثر ۱۵۰ فوت طول دارند. ایده اصلی در ساخت این دیواره‌ها جنگیدن با آب در مقابل آب است. در ساختار داخلی این دیواره‌ها یک لوله بلند به کار رفته است که با وصل شدن به نزدیکترین منبع آب پر شده و به صورت مانعی سنگین در برابر هجوم سیلاب‌ها عمل می‌کند. این سیستم‌ها به سادگی جمع‌آوری و بسته‌بندی می‌شوند. 

 سد فوری؛ موانع جاری شدن سیل
سدهای فوری، سریع‌ترین وسیله حفاظتی ممکن در برابر هجوم سیلاب‌ها در شمال آمریکا محسوب می‌شود. این موانع کیسه‌هایی حاوی پودرهای فوق‌ العاده جاذب غیر سمی هستند که آب را به سمت خود می کشند و حالت ژله‌ای به خود می گیرند. این محصولات که می توانند برای چندین بار مورد استفاده قرار بگیرند، کارایی بالایی دارند و تا زمان خروج کامل سیلاب‌ها از محیط، قابلیت خشک نگه داشتن زمین را دارند.

سیل‌بندهای لگو مانند؛ راه حل جلوگیری از سیل‌های مدولار

یکی دیگر از اختراعات برای مقابله با سیلاب‌ها، سیل‌بندهای لگومانند است که می‌توانند با قطعات لگو، به هم متصل و چفت شده، خانه‌ها و فضاهای تجاری را از نفوذ سیلاب محافظت کنند. این وسیله، جعبه‌ای با قابلیت پر شدن اتوماتیک و کفپوش فوم است که با محصور کردن آب، مانع از تراوش آن به بیرون می‌شود. سیستم غیرپیچیده و سبکی این وسیله باعث می‌شود که جمع‌آوری آن نیازی به آموزش‌های ویژه نداشته باشد و آن را تبدیل به راه‌حلی با کیفیت و مؤثر برای مقابله با سیلاب کند.

آکوابکس؛ سیستم گارد سیل 
آکوابکس، رهبری جهانی در راه مبارزه با سیلاب‌ها است و شامل انواع وسایل برای مقابله با سیل می‌شود. این وسایل کمک بسیاری در راه مقابله با هجوم آب ناشی از سیل به حساب می‌آید و یکی از محبوب‌ترین آن‌ها نوعی خط دفاعی  است که برای جلوگیری از ورود آب در مقابل درها و پنجره‌ها نصب می‌شود. این موانع قابل استفاده مجدد هستند و همچون حفاظ های دائمی عمل می‌کنند.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 371436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.