چرا در  کشور توان مدیریت سیلاب‌ها وجود نداشت؟

باران با بهار ۹۸ مهمان ایران شد، مهمانی که همیشه با خودش شادی را به همراه داشت اما این بار هر چند ناخوانده نیز نبود، اما میزبانان را غافلگیر و شادی برخی را از این نعمت الهی تلخ کرد و با ایجاد موج‌های فراوان در همه استان‌های ایران خساراتی را در شهرها و روستاهای کشور به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  مرگ و میر انسان‌ها، تخریب پل‌ها، زیرآب رفتن شهر و روستاها، قطعی برق، قطعی آب و .... تنها گوشه‌ای  از خسارات مهمان پر سر و صدای مردمان ایران در نخستین روزهای بهار امسال بود که موجب قطعی آب بسیاری از روستاها شد و به گفته  معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور  ۱۷ شهر و ۶۳۵ روستا آب شرب ندارند و تاکنون تنها به ۸۴ روستا با استفاده از تانکر آبرسانی و یا با آب‌های بسته‌بندی آب شرب آنها تامین شده است.

 به منظور بررسی بیشتر خسارات بارندگی‌های اخیر در ایران گفت‌وگویی را با مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور و رییس سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید...

خسارت سیل در کدام استان‌های ایران گزارش شد؟

خسارت سیل در ۲۰ استان کشور اعلام شده اما باید گفت شرایط ۱۰ استان سخت‌تر است و در این میان استان‌های گلستان، مازندران و لرستان بیشترین آسیب را در بارش‌های اخیر متحمل شدند. هفت شهر گلستان، ۹ شهر مازندران و یکی از شهرهای لرستان آب لوله کشی ندارند. همچنین۳۱۵ روستا در گلستان، ۲۶۰ روستای مازندران و ۶۰ روستای لرستان نیز تأمین آب شربشان با مشکل مواجه شده است. در مجموع می‌توان گفت ۱۷ شهر و ۶۳۵ روستا آب شرب ندارند و تاکنون تنها توانسته‌ایم برای ۸۴ روستا با استفاده از تانکر آبرسانی انجام دهیم و یا آب مورد نیاز آنها را با استفاده از آب‌های بسته‌بندی تامین کنیم.

قطعی برق نیز در شهرهای کشور گزارش شده است؟

بله در حال حاضر در ۱۰ استان با قطعی برق رو به رو هستیم؛ ۱۳۰۶روستا برق نداشتند که با همکاری‌های صورت گرفته مشکل برق رسانی به بیشتر این روستاها حل شده و در حال حاضر تنها ۱۳۳ روستا برق ندارند. در برخی نقاط برق به صورت دستی قطع شده است تا با توجه به بارندگی‌ها مشکلی برای اهالی شهر و روستا ایجاد نشود.

برنامه‌ریزی وزارت کشور برای ساماندهی شرایط موجود و جلوگیری از ایجاد خسارت در بارش‌های پیش‌بینی شده بعدی چیست؟

موج اول و دوم بارش‌ها را پشت سر گذاشتیم و موج سوم بارندگی را در اوایل هفته آینده شاهد خواهیم بود. بر این اساس دستورالعملی را جهت آمادگی شهرداری‌های کشور برای مقابله با سیل و آب گرفتگی تدوین و ابلاغ کردیم که به نوعی دستور آماده باش کامل به همه شهرداری‌های کشور بود.

بر اساس این دستورالعمل حضور همه معاونان، مدیران و روسای سازمان‌های ذی ربط شهرداری در محل کارشان الزامی اعلام شد و بسیج همه امکانات و تجهیزات معاونت خدمات شهری در مسیل‌ها و رود دره‌ها  و همچنین مناطق پر خطر در دستور کار قرار گرفت.

نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها در خصوص پیشگیری از وقوع سیل احتمالی چگونه صورت گرفت؟

بیشترین توجه وزارت کشور در حوادث اخیر حضور در مناطق آسیب دیده بود و از این رو چهار تیم از وزارت کشور به استان‌های گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان اعزام شده و از نزدیک شاهد اقدامات صورت گرفته هستند.

چرا در اکثر شهرهای کشور توان مدیریت سیلاب‌ها وجود نداشت؟

سال‌های سال مشکل ما خشکسالی بود و بیشتر کارگروه‌های خشکسالی در استان‌های مختلف فعال بود،  کارگروه‌های جلوگیری از سیلاب که زیر مجموعه وزارت نیرو می‌شود به دلیل نبود ترسالی فعال نبود و تدابیر میان مدت و بلند مدت لحاظ نشده بود. همچنین در طول دهه‌های مختلف در مسیل و خیلی از حریم رودخانه ها ساخت و ساز های خلاف را داشتیم که شاید بایستی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در موقع خودش برخورد می‌کردند که نکردند، که این‌ها مزید بر علت شده است.

در حال حاضر چگونه می‌توان سیل را در شهرهای کشور مدیریت کرد؟

نمی‌توانیم در مدت محدود کارهای بلندمدت انجام دهیم؛ بیشتر باید اقدامات کوتاه مدت انجام بدهیم تا اینکه مشکل مرتفع شود اما در آینده باید به دنبال کارهای میان مدت و بلند مدت باشیم. البته باید توجه داشت که عوامل تشدید کنننده سیلاب دو دسته عوامل میزان بارش‌های مدام و رگباری و فعالیت‌های انسانی است و باید توجه داشت که از میان بردن پوشش گیاهی  و به ویژه جنگل‌ها به جاری شدن سیلاب کمک قابل توجهی دارد.

در حال حاضر تلاش مدیریت بحران در کشور کاهش عوامل تشدید کننده بلایای طبیعی است و سعی دارد زمینه‌های تشدید کننده این حوادث را از بین ببرد. سعی داریم از بارش‌های موجود نهایت بهره برداری را داشته باشیم و برنامه‌ریزی‌ها در این راستا در حال انجام است. بر این اساس ضروری است احداث سازه‌هایی مانند سیل بند، رسوب برداری از مسیل‌ها، احداث سدهای کنترل سیلاب، اصلاح مسیل و مقطع رودخانه‌ها را در دستور کار قرار دهیم. البته نباید از اقدامات مدیریتی مانند، بیمه سیل، تهیه شناسنامه خطر سیلاب، نقشه‌های پهنه‌بندی خطر سیلاب استان‌ها و مسایلی از این قبیل غافل بمانیم.

با توجه به پیش‌بینی بارش‌های ۱۰۰ ساله در کشور از سوی سازمان مدیریت بحران کشور، نیاز به سدسازی در ایران احساس می‌شود؟

تصمیم‌گیری در این زمینه باید بر اساس نیاز سنجی انجام شود، اثرات سیلاب بسیار زیاد است، این حادثه طبیعی اثرات برگشت ناپذیر دارد و یک سری اثرات برگشت‌پذیر؛ تلفات انسانی از جمله تلفات برگشت ناپذیر و بسیار دردناک است، با توجه به شرایط فعلی به ساخت سد در برخی از شهرها نیاز است و در جاهایی که دبی رودخانه‌ها اجازه می‌دهد باید این پروژه‌ها اجرایی شود.

تاکنون خسارت سیل اخیر در کشور برآورد شده است؟

گروه‌های ارزیاب در استان‌ها مشغول ارزیابی خسارات سیل هستند، اما باید توجه داشت که تاکنون هیچ برآوردی از میزان خسارات اعلام نشده است. همچنین برای کمک به استان‌های سیل زده تنخواه در نظر گرفته و برای آنها پرداخت کرده‌ایم تا در صورت لزوم استفاده کنند.

آیا آماری از روستاهایی که در بارش‌های اخیر به صورت کامل زیرآب رفته در دست دارید؟

هنوز در این خصوص نیز آمار دقیقی ارایه نشده و تنها یک روستا در چهارمحال و بختیاری به صورت کامل زیر آب رفته و روستای دیگری در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر رانش زمین خسارات زیادی دیده است.

کد خبر 371426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.