۶ ماه اسارت با طعم امید

آغاز سال ۹۸ با به ثمر نشستن تلاش‌های ایران برای آزادی مرزبانان ربوده شده همراه بود و چهار نفر از شش سرباز اسیر به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آخرین ساعات سال ۱۳۹۷ در حالی که ایرانی‌ها منتظر تحویل سال جدید بودند، خبر آزاد شدن چهار مرزبان دیگر که توسط گروهک تروریستی جیش العدل به گروگان گرفته شده بودند، نه تنها خانواده گروگانها بلکه قلب همه مردم را شاد کرد. ارتش پاکستان روز چهارشنبه ۲۹ اسفند ماه در بیانیه‌ای خبر داد که عملیات اطلاعاتی موفقی در شهرستان چاغی این کشور انجام داده که منجر به آزادی چهار مرزبان ربوده شده ایرانی شده است. به دنبال آن در نخستین روز فروردین ماه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه از آزادی چهار تن از مرزبانان ربوده‌ شده ایرانی خبر داد و از دولت و ارتش پاکستان نیز قدردانی کرد.

یکی از گروگان‌های آزاد شده «کیانوش بابایی» مرزبان ساکن اصفهان است؛ خبرگزاری ایمنا در زمان اسارت وی (۵ آذر ماه ۱۳۹۷) گفت‌وگویی با پدر وی انجام داد. پدر و مادر کیانوش که در آن زمان نگران وضعیت فرزند خود بودند و زیاد بی تابی می کردند، اکنون از آزادی او بسیار خوشحال هستند و یکبار دیگر از این خبرگزاری درخواست مصاحبه کردند تا مردم را در شادی خود شریک کنند، اما این بار با کیانوش؛ آنچه در ادامه می خوانید مصاحبه با این مرزبان وطن است که دقیقا در روز بازگشتش به منزل (۶ فروردین ماه) انجام شده است؛ او از روزهای اسارت، اهداف جیش العدل و مرارتهای آن روزها می گوید:

لطفا از دوران اسارات در دست جیش العدل برایمان بگویید، این شش ماه چگونه گذشت و چه کارهایی انجام می دادید؟

در شش ماهی که در زندان گروه جیش العدل دوران اسارت را می گذراندیم، مدام دعا و قرآن می‌خواندیم تا  هر چه زودتر به دامان خانواده و وطن برگشته و بتوانیم دوباره به مرز و بوممان خدمت کنیم. چون ما سربازیم و کارمان حفاظت و حراست مرزهای وطن است و در هر سنگری باشیم قصدمان خدمت و مجاهدت در راه وطن است. من به عنوان یک سرباز کوچک خوشحالم که از مرزهای وطنم حراست کرده‌ام.

بیشتر بخوانید در:

فرزندم به مرزبانی وطن متعهد بود/او را برگردانید

استقبال از مرزبان آزاد شده کیانوش بابایی

 چه عواملی باعث شد که گروه جیش العدل موفق شود چنین عملیاتی علیه مرزبانان ایرانی انجام بدهد؟

همان طور که سپاه پاسداران در نخستین اطلاعیه خود اعلام کرده بود خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک های ضد انقلاب موجب شد که ما چنین اتفاق دردناکی را تجربه کنیم. در این شش ماه از نظر جسمانی اذیت و شکنجه نشدیم، اما از لحاظ روحی و روانی همگی ناراحت و در فشار بودیم و روزهای بسیار بدی را تجربه کردیم.

 عملیات ارتش پاکستان  ناشی از فشار دولت ایران به مقامات پاکستان بود. در اثر این فشارها، بالاخره ارتش این کشور علیه جیش العدل عملیات نظامی کرد و با درگیری با آنها، ما چهار نفر را از دست این گروه نجات و به دولت ایران تحویل داد.

در جریان هستید که دولت ایران برای آزادی شما از دست گروه جیش العدل چه اقداماتی انجام داد؟

بله فشار دولت به مقامات پاکستان موجب شد که ارتش این کشور علیه جیش العدل به عملیات نظامی کند و ما چهار نفر را از دست این گروه نجات و به دولت ایران تحویل داد؛ در لحظات درگیری بین ارتش پاکستان و گروه جیش العدل بسیار نگران، اما امیدوار بودیم که از این مهلکه جان سالم به در بریم و آزاد شویم. این امید در چشمان همه ما موج می زد. در طی این شش ماه خاطرات تلخ زیادی داشتیم، اما درگیری بین گروه جیش العدل وارتش پاکستان، امید ما را به آزادی چند برابر کرد و این امر  خاطره ای خوب و رضایت بخش از آخرین لحظات اسارت بود.

 دوست دارید دوباره به مرزهای ایران برای خدمت بازگردید؟

بله چون معتقدم که سربازان ایرانی برای دفاع از خاک و ناموسشان راهی خدمت مقدس سربازی می شوند و مرزهای ایران هم بسیار امن و مستحکم است. حادثه گروگانگیری هم که برای ما اتفاق افتاد نه ناشی از نا امنی مرزها، بلکه نتیجه خیانت یک فرد یا افراد نفوذی و خود فروخته بود که باعث چنین مشکلاتی شد. اقدام این خیانتکاران که سبب شد خانواده هایی چشم به راه نگه داشته شوند و چنین هزینه ها و سختی‌هایی برای کشور و خانواده ها به وجود بیاید کاری وقیحانه و ناجوانمردانه است. 

مرزهای ایران بسیار امن و مستحکم است؛ حادثه گروگانگیری هم که برای ما اتفاق افتاد نه ناشی از نا امنی مرزها، بلکه نتیجه خیانت یک فرد یا افراد نفوذی و خود فروخته بود که باعث چنین مشکلاتی شد.آیا پیام یا صحبتی با خانواده دو مرزبان دیگر که هنوز در اسارت گروه جیش العدل هستند دارید؟

پیام من به دو خانواده مجید نارویی و عباس عابدی این است که ان شاء الله به همت مسئولان این دو سرباز عزیز وطن هم آزاد و به دامان خانواده بر خواهند گشت؛ زمانی که ما آزاد شدیم این دو نفر را از ما جدا کرده بودند و در واقع آنها هنوز نمی دانند که ما آزاد شده ایم و به وطن برگشته‌ایم.

گروه جیش العدل چه هدفی از این گونه عملیات‌های ایذایی در مرزهای ایران دارد ؟

گروه جیش العدل هدف مشخصی ندارد، خودشان هم هدف خاصی را برای خود تعریف نکرده‌اند و نمی‌دانند چرا دستاویز شده‌اند. خیلی روزها پیش می‌آمد که چیزی جز نان خالی برای خوردن نداشتند، به ما نان خالی می دادند، خودشان هم می‌خوردند. به گفته برخی اعضای جیش العدل هدف آنها از این گروگانگیری آن بود که تعدادی از افراد آنها که در ایران زندانی هستند آزاد شوند و همچنین دولت ایران قاچاقچیان گازوئیل را آزاد بگذارد.

آیا درخواستی از مسئولان کشوری دارید؟

لازم می دانم از همه مسئولان و دولتمردان کشورم و همه کسانی که برای آزادی سربازان گروگان در دست گروه جیش العدل زحمت کشیدند تشکر کنم و امیدوارم که برای آزادی دو مرزبان اسیر دیگر «مجید نارویی» و «عباس عابدی» همه تلاش و هم و غم خود را به کار بگیرند تا هرچه زودتر این دوسرباز هم به آغوش خانواده و دامان وطن برگردند.

کد خبر 371411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.