استفاده از اقتصاد دیجیتال به فرهنگ سازی نیاز دارد

مدیر عامل یک استارتاپ گفت: در حال حاضر بیشتر فعالیت های اقتصادی در جهان از طریق وب سایت ها و فضای مجازی صورت می گیرد اما استفاده از اقتصاد دیجیتال و وب سایت های خرید و فروش در ایران هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است.

علی حاج حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرهنگ سازی عاملی است که می تواند مردم را به خرید دیجیتال ترغیب کند و اصفهانی ها بیشتر از سایر ایرانی ها نسبت به خرید دیجیتال تردید دارند.

وی افزود: یکی از راهکارهای توسعه فعالیت های اقتصادی، دیجیتال کردن و تعریف آن در بستر فضای مجازی است و امروزه بسیاری از افراد پس از تجربه فروش حضوری چندین ساله، درگاهی آنلاین برای فروش محصولاتشان به راه می اندازند تا از این طریق نیز کسب درآمد کنند. فعالیت اقتصادی سنتی و آنلاین در کنار یکدیگر باعث می شود تا کسب درآمد از طریق فعالیت سنتی به توسعه فعالیت آنلاین کمک کند و "برند سازی" شکل بگیرد.

این کارآفرین و فعال اقتصادی اضافه کرد: خدمات و تسهیلاتی که در فضای حقیقی به مشتریان ارائه می‌کردیم را به فضای مجازی انتقال دادیم و فروشگاه های ارزانی را به بستر وب آوردیم و نتیجه آن جذب زیاد مشتریان به کسب و کار مجازی بود. رمز موفقیت استارتاپ ما نیز فعالیت اقتصادی سنتی و دیجیتال در کنار یکدیگر است.

وی با اشاره به سابقه ۱۰ ساله خود در زمینه خرید و فروش مواد غذایی، خاطر نشان کرد: باید همان‌گونه که اعتماد مشتری را در فضای حقیقی جلب می کنیم، به جلب اعتماد مشتری و ارائه تخفیف ها در فضای مجازی نیز توجه کنیم. آغاز فعالیت ما در فضای مجازی باید مبتنی بر کیفیت محصولات باشد.

حاج حسینی ادامه داد: تنوع در انواع کیفیت‌ها و برندها باعث می شود تا مشتری فروشگاه های مجازی راحت تر به انتخاب محصول مورد نظر خود بپردازد. احساس راحتی مشتریان در دراز مدت منجر به ایجاد اعتماد میان فروشنده و خریدار می شود. اعتماد نکردن کاربران ایرانی به استارتاپ ها و نرم افزار های خرید و فروش، راه اندازی و توسعه آنها را برای کارآفرین سخت می کند.

وی تصریح کرد: هزینه فعالیت اقتصادی در فضای مجازی کمتر از فعالیت اقتصادی در فضای حقیقی نیست و در بعضی از موارد لازم است تا چندبرابر پولی را که در فضای حقیقی برای توسعه کسب و کارمان هزینه می کنیم به فضای مجازی بیاوریم که نتیجه مطلوبی حاصل شود. پشتکار و امید به آینده در کسب‌وکارهای فضای مجازی عامل اصلی جلوگیری از ورشکستگی افراد است و برای آغاز یک فعالیت اقتصادی وب پایه سرمایه فراوان و سرمایه انسانی لازم است.

وی افزود: جذب مشتریان به یک استارتاپ جدید با خدمات نوین نیازمند زمان است و تا وقتی که زمان مذکور برای معرفی کامل کسب و کار نگذرد، منفعت اقتصادی مناسبی شامل حال مدیران کسب و کار نمی شود. ابتکارعمل و ارائه خدمات جدید در حوزه فضای مجازی که راحتی را برای مشتریان به ارمغان بیاورد می‌تواند گزینه خوبی برای راه اندازی یک کسب و کار در حوزه فضای مجازی باشد.

این کارآفرین تصریح کرد: نیروی انسانی متخصص برای به کارگیری در این زمینه در کشور وجود دارد اما متاسفانه نیروی انسانی متخصص در فضای مجازی و فعالیت های اقتصادی در کنار یکدیگر کمیاب است. بسیاری از جوانانی که اقدام به راه اندازی یک استارتاپ می کنند سرمایه اولیه زیادی ندارند و انتظار سود دهی در زمان کوتاه باعث می شود تا کسب و کارشان با شکست اقتصادی مواجه شود.

حاج حسینی اضافه کرد: باید یک پشتیبانی مالی از کارآفرینان و یک عامل فرهنگی برای فرهنگ سازی در نظر گرفته شود تا این نوع از کسب و کار ها در کشور ما نیز نتیجه دهد و توسعه اقتصاد دیجیتال را در بر داشته باشد.

کد خبر 371404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.