استدلال موافقان تفکیک استان اصفهان چیست؟

موافقان طرح تشکیل «اصفهان شمالی» با استناد به وسعت جغرافیایی، تعداد و مسافت زیاد شهرستان‌های استان اصفهان با مرکز این استان و شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر منطقه شمالی اصفهان این طرح را پیشنهاد داده و همچنان بر آن اصرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در جلسه علنی ۲۰ اسفند سال گذشته  مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

این طرح که از سوی سید جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل مطرح شد به امضای برخی نمایندگان از جمله حجت الاسلام احمد سالک کاشانی نماینده اصفهان، نوریان نماینده شهرکرد، محمدی نماینده تهران، حاجی بابایی نماینده همدان، بت کلیا نماینده آشوریان، قاضی‌پور نماینده ارومیه، احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر، جلودارزاده، طیبه سیاوشی، علیرضا محجوب، فریده اولاد قباد و پروانه مافی نمایندگان تهران، بختیار نماینده گلپایگان، کوچکی نژاد نماینده رشت، نوروزی نماینده رباط کریم، شیران خراسانی نماینده مشهد، آزادی خواه نماینده ملایر، بیرانوندی نماینده خرم آباد، عبادی نماینده بیرجند، پورابراهیمی نماینده کرمان، امیرحسنخانی نماینده فردوس، طباطبایی‌نژاد نماینده اردستان، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، آشوری تازیانی نماینده بندرعباس، نیکزادی پناه نماینده بم، سید محسن علوی نماینده فارس، بهمنی نماینده ساوجبلاغ، هزارجریبی نماینده گرگان، خاتمی نماینده ماهشهر، اختیاری نماینده زرتشتیان، نگهبان سلامی نماینده خواف و رنجبرزاده نماینده اسدآباد، رسید.

طرح اصفهان شمالی خوب است، اما رد می شود

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با ایمنا پیرامون دلایل موافقتش با این طرح اظهار کرد: استان اصفهان بسیار پهناور است و به سختی می‌توان این استان را مدیریت کرد، بنابراین حق بسیاری از شهرستانی‌هایی که از مرکز استان دور هستند، ضایع می شود.

وی افزود: تقسیم استان خراسان به چندین استان، قطعا باعث پیشرفت استان‌های جدید شد؛ در مورد این طرح نیز اگر با کارشناسی دقیق شهرستان‌های شمالی اصفهان با محوریت کاشان و با موافقت دولت تبدیل به استان شوند، می‌تواند طرحی موفق باشد، اما چون این مسئله  به صورت طرح در مجلس مطرح شده و با قانون اساسی  مغایرت دارد، رد می شود.

اگر اردستان مرکز این استان نباشد، مخالفم

سید صادق طباطبایی، نژاد نمایندهٔ مردم اردستان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرستان هایی که از مراکز استانها فاصله دارند با محدودیت های زیادی همچون بروکراسی شدید اداری نسبت به مراکز استانها و کمبود بودجه روبرو هستند.

وی افزود: بر اساس همین دلایل شهرستان‌هایی که خود را در این مباحث مستعد می‌پنداشتند به دنبال تشکیل استانی مانند کاشان بودند و طرحی را با عنوان اصفهان شمالی مطرح کردند که بر اساس آن چندین شهرستان شمالی استان از اصفهان جدا شده و استانی مجزا تشکیل دهند، طرح این پیشنهاد با پیگیری نماینده کاشان تقدیم مجلس شد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: البته اگر بنا بر این باشد که با استان شدن این  شهرستان‌های شمالی اصفهان وضعیت شهرستان های اردستان، نطنز، نایین تحت این مجموعه موقعیتی ضعیف تر پیدا کنند، قطعا با مخالفت نمایندگان این شهرستان ها مواجه می شود، اما در مجموع طرحی قابل مطالعه و پیگیری است.

وی افزود: البته بعید است این طرح به این راحتی مورد پذیرش قرار گیرد، زیرا حداقل جمعیت لازم برای استان شدن یک منطقه  یک میلیون نفر است و هرکدام از این شهرستان ها نیز  مدعی مرکز  این استان هستند، بنابراین بعید می دانم این شهرستان‌ها با انگیزه های متناقضی که دارند بتوانند به توافق برسند.

 طباطبایی نژاد افزود: بنده به دلیل آنکه بحث مرکز استان اصفهان شمالی هنوز مطرح و مشخص نیست با مطالعه اجمالی که داشتم با کلیات این طرح موافق هستم، اما اگر بنا باشد شهرستانی به غیر از اردستان مرکز این استان باشد، با آن مخالفم.

تفکیک بخش شمالی ضرری به قسمت باقیمانده استان اصفهان وارد نمی‌کند

سید جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل که خود طراح و پیگیر اصلی طرح تشکیل «اصفهان شمالی» است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قبل از ارائه این طرح با نمایندگان استان گفت وگو کردیم، بسیاری از آنها با کلیت این موضوع مخالفتی ندارند و علل موجبه این طرح را تایید می‌کنند، زیرا به طور یقین تفکیک استان اصفهان  برای  هر دو جزء استان منافعی همراه دارد.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: استان خراسان رضوی هم بعد از تفکیک سرعت بیشتری در توسعه پیدا کرده است؛ لذا تفکیک استان اصفهان در حوزه شمالی ضرری به بخش باقیمانده این استان وارد نمی‌کند و به طور یقین استانداران دو استان با قدرت و حضور بیشتری در این استان ها خواهند توانست در بخش مدیریتی مانور دهند.

وی در توضیح علت انتخاب نام استان«اصفهان شمالی» گفت: نام اصفهان نشان از فرهنگ و تمدن ایران است و به عنوان پرچم پر افتخار ایران اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی تلقی می شود؛ برای اینکه نشان دهیم که مشکلی با نام اصفهان نداریم و علاقه مند به نام این استان و مردمان هنرمند آن هستیم، نام «استان اصفهان شمالی» که نشان از پیوستگی و قدرتمندی این منطقه است را برای این مجموعه برگزیده‌ایم که بتواند پیوستگی خود را در حوزه مشترک فرهنگی، دینی و مذهبی که از گذشته وجود داشته حفظ و با حذف بروکراسی های اداری، حفظ وحدت مردم، انسجام و سرعت بیشتر و با قدرت مسیر را طی کند.

تفکیک استان منطقی است؛ مخالفان دنبال اهداف انتخاباتی هستند

 ابوالفضل ابوترابی، نمایندهٔ مردم نجف آباد در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پهناوری استان‌هایی همچون اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس اجازه رسیدگی و مدیریت صحیح تمامی نقاط استان را از استاندارها و سایر مدیرکل‌ها گرفته است، لذا باید به سمتی برویم که برخی از این استان ها مثل سیستان بلوچستان به سه استان و استان هایی مثل کرمان، اصفهان و فارس به دو استان تقسیم شود؛ چرا که این تقسیمات باعث پیشرفت بیشتر این استانها و بودجه هر استانی به طور جداگانه از تهران تامین می شود.

وی افزود: در این راستا طرح «اصفهان شمالی» نیز هم به سود مردم اصفهان و هم به سود مردم  کاشان است؛ زیرا بودجه مجزا برای هر استان در نظر گرفته می‌شود و جدا از این استاندار  اصفهان می‌تواند زمان بیشتری را صرف شهرستان های  استان اصفهان کرده و مشکلات اصفهان را بهتر مدیریت کند.

 نماینده مردم نجف آباد ادامه داد: تقسیمات استان‌ها در کشور سابقه ای درخشان دارد؛ استان محروم خراسان با تقسیم به سه استان، پیشرفت متوازن هر استان و مدیریت بهتر همه نقاط این استان ها را تجربه کرد؛ همانطور که در گذشته استان چهارمحال به درستی از اصفهان جدا شد.

ابوترابی مدعی شد: هیچ نماینده ای از استان اصفهان نباید مخالف این طرح باشد؛ مگر آنکه به دنبال  مباحث سیاسی و موارد تبلیغاتی انتخابات برای کسب رای  باشد، زیرا این طرح از لحاظ عقلی قابل قبول است.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که اگر استاندار اصفهان تصمیم بگیرد اسامی فرمانداران شهرستان ها را به ذهن بسپارد، به دلیل تعداد زیاد شهرستان ها این امر مقدور نیست، اما با اجرایی شدن طرح تفکیک استان، بار استان اصفهان سبک‌تر می شود و مدیر کل های استان و استاندار نیز به خوبی به مابقی شهرستان های استان رسیدگی می‌کنند.

گزارش از: ابوالفضل مدنی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 371403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    13 1
    سلام.پشت این طرح یک خیانت بزرگ است.جدا شدن شهرستان های غربی اصفهان که سرچشمه های کارون و زاینده رود در آن است.قبلا هم با جداشدن شهرکرد با جمعیت 100 هزار نفری این خیانت رخ داد و زاینده رود بلعیده شد.نام اصفهان شمالی هم حیله کاشانی ها برای جلب نظر نمایندگان ساده لوح اصفهان است.با تشکیل اصفهان شمالی کاشان را به عنوان پاینخت فرهنگ و تمدن جهان معرفی خواهند کرد
  • م IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    11 1
    استدلال ها بسیار ضعیف و غیر منطقی است. آنچه در پس این طرح آشکار است و با مرور اسامی نمایندگان امضا کننده آشکارتر هم می شود تمایل بعضی از نماینده های استان برای جلب نظر مردم شهرستان هایشان با ارزانترین روش یعنی جارو جنجال رسانه ای و طرح های دهن پرکن نافرجام است. این کار قطعا به اتحاد نمایندگان استان در مورد موضوعات حیاتی واقعی مثلا موضوع آب هم لطمه جبران ناپذیر خواهد زد. مرور مواضع شمار دیگری از نماینده های غیر استان اصفهانی حاضر در این لیست هم به خوبی سوابق کینه و عداوت آنها با اصفهان رو نشان می دهد. در مغرضانه، جهت دار و البته پوچ، بی اهیمت و بی سرانجام بودن این طرح همین بس که سی نماینده از سایر استان ها و تنها 4 نماینده مستقیما ذینفع استان اصفهان این طرح رو ارائه کردند. اگر واقعا همچین کاری ممکن است که نمایندگان دیگر استانها در مورد تفکیک یک استان دیگر طرح و نظر بدهند بد نیست سی نماینده اصفهان هم درخواست تفکیک استان های دیگر مثلا چهارمحال بختیاری یا تهران را بدهند.
  • رضا زارعی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    16 2
    این طرح فقط و فقط خیانت به مردم استان اصفهانه من به عنوان ی خورو بیابانکی ترجیح میدم جز استان اصفهان باشم نه چیز دیگه ای ...
  • عباس محمدی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    9 0
    نماینده کاشان هدفی جز هدف انتخاباتی برای مطرح کردن این موضوع ندارد و به این آگاه است که حتی این طرح به مجلس دهم نمی رسد
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    7 0
    این طرح فقط خیانت است
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    13 2
    خیانت و اصفهان ستیزی
  • محمد علی رجبی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    5 0
    ایجاد ادارات کل و مراکز پر هزینه خیانت به مردم است . اگر به بعضی از مناطق عقب افتادگی دارد تکه تکه کردن نیست بلکه تقسیم بودجه به هر منطقه باید به نسبت تعداد جمعیت و با در نظر گرفتن ضریب های خاص مثل دوری از مرکز کشور، دوری از مرکز استان ، وضع اب و هوا ،وضع عقب افتادگی ، امکانات موجود و رعایت آبادی مرز ها وو و می باشد.
  • چ IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 7
    لطفا ادب را رعایت کنید این طرح طرحی بسیار مناسب جهت توزیع عادلانه تر بودجه است . طرح استان شدن منطقه کاشان قدمتش به قبل از انقلاب می رسد و این حق منطقه بزرگ است که استان شود زیرا از لحاظ اقتصادی ، تاریخی و گردشگردی و غیره بسیار سرآمد است . در ضمن اگر زمینه قومی هم منظور شود مردم این مناطق نسبتی با اصفهان ندارند .