آخرین وضعیت بارش ها و حوادث در شهرستان های استان اصفهان

باران، این نعمت الهی که مردم ایران از حدود دو دهه پیش، چشم به راه آن بودند تا مرهمی نهد بر زخم‌های ۲۰ ساله، در نوروز ۹۸ رکورد بی سابقه ای را ثبت کرد، در بعضی نقاط خنده به لب مردم سرزمین پارسی آورد و در گوشه ای دیگر اشک و غم را میهمان سفره نوروزی آنان کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماجرا از استان‌های گلستان و مازندران شروع شد که شاید شاهد عجیب‌ترین بارندگی چند دهه گذشته بودند؛ گفته می‌شد که حجم بارندگی یک‌سال به یکباره بر سر مردم این دو استان نازل شد. حاصل این بارندگی شدید، سرریز چند سد بزرگ در استان گلستان بود که سیل جاری شده از سه سد، آب فراوانی را راهی شهر گنبدکاووس و چند روستای اطراف‌ آن کرد. آب دو سد دیگر از جمله سد وشمگیر نیز به آق‌قلا رسید و رفته رفته، آق‌قلا و روستاهای اطراف آن در کانون بحرانی‌ترین مناطق سیل‌زده استان گلستان قرار گرفت.

سیل در مناطق کوهستانی هم اتفاق افتاد و مسیرهای دسترسی به ده‌ها روستا در شرق گلستان را مسدود و آب و برق چند روستا را نیز قطع کرد. سیل با عبور از روی سد به سمت جنوب استان حرکت کرد، اما بر اساس توپوگرافی مسیر رودخانه‌ها باید تغییر می‌یافت و با کمترین آسیب به شهر آق‌قلا به سمت خلیج گرگان حرکت می‌کرد، اما به دیوار بلند مسیر راه‌آهن بندر ترکمن به اینچه برون برخورد و دوباره به سمت شهر آق‌قلا بازگشت و آن را غرق کرد.

ولی کابوس سیل به گلستان و مناطق شمالی محدود نماند و اندک اندک خواب آرام مردم شمال غرب، غرب، جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق کشور را نیز آشفته کرد. در این میان امواج سیل  به شهرستان های استان اصفهان نیز رسید و مشکلات و حوادثی را به وجود آورد که آخرین وضعیت بارش ها، سیلاب و حوادث را در ادامه می خوانید.

سمیرم: بالغ بر ۵۰ میلیمتر باران در سمیرم ثبت شد، دریچه‌های زیر سطحی سد پارک دریاچه این شهرستان بازگشایی شد تا در صورت خطر آماده باشد و پیش‌بینی‌های لازم برای مواجه با شرایط برودت هوا اندیشیده شد و میزان کافی شن و نمک برای مسیرهای شهری آماده شد.

در این میان مردمی که در خانه های فرسوده و تخریبی در کوه زیربند شهر سمیرم ساکن بودند خالی از سکنه شد و اهالی آن ها در مدارس و مساجد اسکان داده شدند.

فریدونشهر: بارش‌ها در فریدونشهر سبب خروش رودخانه این شهر در محل خروجی تونل چشمه‌لنگان شد.

باتوجه به این که ارتفاع برف در روستاهای گوگان، کمران و کلوسه به سه متر رسید، نیروهای مدیریت بحران به ویژه راهداری شهرستان برای بازگشایی مسیر راه این سه روستا در حال تلاش هستند.

تیران و کرون: مسافران جاده های غرب استان اصفهان به دلیل بارش زیاد باران در مراکز سرپوشیده تیران شامل مدارس، ورزشگاه‌ها، مساجد و سایر مراکز سرپوشیده اسکان یافتند و پیش بینی‌های لازم نیز توسط دستگاه‌ها و نهادهای خدمات رسان انجام شد البته متاسفانه این شهرستان نیز از بارندگی های اخیر در امان نماند و ۱۰ خانه قدیمی بدون سکنه و دامداری سنتی تخریب شد.

نطنز: بارش شدید باران در ۲۴ ساعت گذشته موجب جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های فصلی روستاهای چیمه رود و برزرود بخش مرکزی نطنز شد.

رودخانه‌های فصلی نیز جاری شده و آب‌های حاصل از این بارش‌ها به دشت‌ها هدایت شده است و تمامی نیروهای ستاد مدیریت بحران در حالت آماده‌باش بودند، همچنین براثر تداوم باران طی دو روز اخیر بخشی از کوه شاگرد خلیفه در نطنز ریزش و موجب مسدود شدن محور نطنز-بادرود شد. میزان بارش‌ها در ابیانه نیز طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۶ میلی متر بوده است.

شهرضا: درباره احتمال وقوع سیل، آبگرفتگی معابر و اختلال در مسیرهای تردد درون‌ و برون‌شهری شهرستان شهرضا در نتیجه بارندگی هشدار داده شد. سه هزار و ۷۰۰ نفر از مسافران مسیر شیراز به اصفهان، شب گذشته در این شهرستان اسکان داده شدند. آبگرفتگی ۱۰ نقطه شهری باتلاش پنج تیم عملیاتی مهار شد. در شب گذشته ۴۰ نفر دچار حادثه شدند، اما این حوادث هیچ مصدومی به همراه نداشت.

دهاقان: در پی بارندگی ها در این شهرستان نیز پل کمال آباد روستای قهه این شهرستان تخریب شد همچنین وقوع سیلاب در روستاها باعث تخریب چندین آثار تاریخی نیز شد.

اقداماتی برای هدایت روان آب‌ها به رودخانه و جلوگیری از بروز حوادث انجام شد و خوشبختانه خسارت جانی و مالی در شهرستان دهاقان گزارش نشده است.

لنجان: علی‌رغم تعدیل و کاهش خروجی آب سد زاینده رود بر اثر ورود سیلاب‌ها به رودخانه، رودخانه زاینده رود با حجم آب تقریبی ۶۰ متر مکعب بر ثانیه از باغبادران عبور کرد، از این رو تخلیه ویلاهای باغبادران که در بستر رودخانه قرار داشتند برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار انجام گرفت.

میزان بارندگی شب گذشته در زرین شهر ۳۶.۱ میلی متر گزارش شد همچنین بارش‌های شب اخیر باعث جریان دوباره آبشار شاهلولاک و خروش آبشار فصلی معروف به هلکی شد.

چادگان: با تلاش شبانه‌روزی نیروهای شهرداری چادگان در دو روز گذشته آبگرفتگی سطح معابر و خیابان‌های شهر دفع شد.

همچنین بارش‌های روز گذشته باعث خروش رودخانه زاینده‌رود در پل اورگان چادگان (از آبریزهای سد زاینده‌رود) شد.

نجف‌آباد: میزان بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته در بخش مرکزی شهرستان به حدود ۳۱ میلی‌متر رسید و این میزان در بخش مهردشت حدود ۵۰ میلی‌متر برآورد شد.

باوجود بارندگی‌ شدید هیچ گونه حادثه و مشکلی خاصی در سطح روستاها و شهرهای این بخش گزارش نشد و تمامی دستگاه‌های مسئول در حالت آماده‌باش قرار داشتند.

خوانسار: در ۲۴ ساعت گذشته میزان بارش باران ۹۵.۸ و ارتفاع برف به ۱۲ سانتیمتر رسید البته پیش بینی شده بود در صورتی که بارش‌ها به شکل رگبار تگرگ ببارد احتمال سیل وجود دارد.

بارش تگرگ در مدت ۱۵ دقیقه به اندازه ۲۴ ساعت بارش باران خسارت وارد می کند.

اردستان: جریان روان آب در روستای کچومثقال، مار، مارچوبه و درباغ گزارش شده، اما در منطقه برزاوند و روستای کیسار حجم روان آب سنگین‌تر بود.

پیش بینی احتمال رعد و برق و همچنین در بعضی مناطق مستعد تگرگ و وزش باد شدید و طوفان لحظه ای و ایجاد روان آب های سنگین و سیلاب نیز شده بود.

کد خبر 371385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهتاب IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    0 0
    با سلام و تبریک سال نو گزارش فوق العاده عالی بود ان شاالله خداوند به همه ما رحم کند