پرخطرترین شهرهای سیل خیز جهان کدامند؟

سیلاب‌ پس از آتش سوزی، شایع‌ترین فاجعه طبیعی در جهان محسوب می‌شود که در فصل بهار نیز به دلیل افزایش بارش‌های موسمی، احتمال وقوع آن بسیار زیاد است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دلایل مختلفی در ایجاد سیل نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گرم شدن کره زمین اشاره کرد. در واقع با افزایش دمای زمین، رطوبت بیشتری در هوا ایجاد می‌شود، بارندگی کمتر و خشکسالی بیشتر اتفاق می‌افتد. در نتیجه در برخی مناطق، آسمان‌ رطوبت خود را به صورت بارش‌های متوالی و سنگین بروز می‌دهد که این موضوع باعث ایجاد سیلاب می‌شود.

همچنین فاکتورهایی نظیر باران‌های سنگین، تخریب سدها، ذوب شدن سریع برف‌ها، دخالت انسان‌ها در امور طبیعت و مواردی مانند نابودی جنگل‌ها از دیگر علل مهمی است که در ایجاد سیل نقش دارند. در نتیجه مادامی که کانال رودخانه‌ها و یا مسیر طبیعی جریان آب، ظرفیت طغیان را نداشته باشد، حجم آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد و فاجعه‌ای به وقوع می‌پیوندد که مصدوم شدن و مرگ انسان‌ها و همچنین تخریب منازل و بناها را به همراه دارد.

پرخطرترین شهرهای سیل خیز جهان در قاره آسیا

نتیجه بررسی‌های محققان دانشگاه "ساوت همپتون" بر روی۱۳۶ شهر ساحلی نشان می‌دهد که شهرهای نیویورک، میامی، نیواورلئان و بوستن در آمریکا در فهرست ۲۰ شهری هستند که با بیشترین خطر وقوع سیل ساحلی مواجه هستند. بر این اساس چنانچه آب سطح دریا در این شهرها تا سال ۲۰۵۰ افزایش یابد، خرابی ناشی از سیل‌های مکرر و گسترده در آن‌ها ایجاد می‌شود و اگر سطح آب دریا در بهترین حالت پیش بینی شده افزایش یاید، هزینه سالانه تعمیرات ناشی از سیل‌های ساحلی از یک تریلیون دلار تجاوز خواهد کرد.

به گفته محققان، شهر گوانگجو ، بمبئی و کلکته سه شهری هستند که در صدر پرخطرترین شهرها برای وقوع سیلاب قرار گرفته‌اند. موضوع قابل توجه دیگر اینکه یک چهارم پرخطرترین شهرهای سیل خیز در کشور آمریکا قرار دارند. همچنین یک پنجم شهرهای این فهرست را کشور چین و یک چهارم آن را  هند به خود اختصاص می‌دهد.

نتیجه بررسی‌های محققان نشان می‌دهد چنانچه در این شهرها اقدامات پیشگیری کننده نظیر افزایش ارتفاع کناره‌های رودخانه‌ها، نصب سدهای مقاوم دربرابر طوفان، ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر سیل و تبدیل مناطق کوتاه ساحلی به پارک‌ها صورت گیرد، هزینه صدمات سالانه به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که کاهش چشمگیری خواهد بود.

اقدامات احتیاطی در هنگام وقوع سیل

توصیه می‌شود به هنگام وقوع سیل افراد از فاضلاب‌ها و جویبارهایی که به ظاهر آرام است، دوری کنند، زیرا احتمال دارد این جویبارها به طور ناگهانی دچار سیلاب شوند. هنگام تشخیص سیلاب، افراد باید بسیار سریع عمل کنند و سعی کنند در مدت چند دقیقه جان خود و اطرافیان خود را نجات دهند. همچنین توصیه می‌شود در هنگام وقوع سیلاب  افراد ازروی پل‌های چوبی سست عبور نکنند. یکی از موضوعات مهم در هنگام وقوع سیل، قطع کردن جریان آب، برق و گاز است زیرا در این هنگام احتمال آب‌گرفتگی، برق‌گرفتگی و انفجار وجود دارد.

از آنجا که حتی ۱۵ سانتی‌متر آب در حال حرکت، ممکن است تعادل افراد را بر هم زند، توصیه می‌شود آن‌ها در جهت جریان آب راه نروند و حتی الامکان از مسیری حرکت کنند که آب جریان نداشته باشد. همچنین می‌توان برای حصول اطمینان از این موضوع که زمین جلوی پای آن‌ها استحکام کافی دارد، از یک تکه‌چوب‌ دستی استفاده کنند.

از دیگر اقدامات احتیاطی، رانندگی نکردن در مناطق سیل‌زده است. توصیه می‌شود در صورتی که سیل اطراف خودرو را فرا گرفته است، افراد خودروی شخصی خود را رها کنند و به یک منطقه مرتفع بروند تا جریان سیل آن‌ها را همراه با وسایل نقلیه با خود نبرد. همچنین افراد باید مناطق کم ارتفاع را سریع ترک کنند و به مناطق مرتفعی که به دور از رودخانه‌ها و نهرها است تغییر مکان بدهند.

اقدامات احتیاطی پس از وقوع سیل

توصیه می‌شود افراد از محل وقوع سیل دور شوند، زیرا آب سیلاب ممکن است با روغن، گازوییل یا فاضلاب آلوده شده باشد. همچنین از آنجا که استحکام خیابان‌ها و جاده‌ها ممکن است به خاطر جریان سیل ضعیف شده باشد، افراد باید به مناطقی که سیلاب عقب‌نشینی کرده است توجه داشته باشند.

توصیه می‌شود افراد از ساختمان‌هایی که اطراف آن توسط آب احاطه شده باشد، دور شوند و زمانی به منزل بازگردند که وضعیت، امن اعلام شده باشد. در هنگام ورود به منزل نیز باید احتیاط کامل صورت گیرد، زیرا ممکن است پی‌های ساختمان آسیب دیده باشد و خرابی ایجاد شده در ابتدا دیده نشود.

توصیه می‌شود افراد در طول روز به منزل برگردند که نیازی به استفاده از وسایل روشنایی نداشته باشند، اما چنانچه مجبور شدند شب به خانه برگردند بسیار محتاط باشند، از کبریت و مشعل برای روشن‌کردن محیط ساختمان استفاده نکنند و چراغ‌ قوه را قبل از ورود به ساختمان روشن کنند.

رانندگی در شرایط سیل آسا

نکته قابل توجه اینکه وسیله‌نقلیه، محل امنی برای در امان ماندن از فاجعه سیل نیست. بنابراین توصیه می‌شود چنانچه وسیله‌نقلیه شما به دلیل فرورفتن در آب یا گل متوقف شده است، سریع آن را ترک کنید و به جاهای مرتفع پناه ببرید.

از آنجا که حدود ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع آب ، باعث شناور شدن بیشتر خودروها می‌شود و ۶۰ سانتی‌متر آب در حال حرکت، موجب شناور شدن تمام خودروها می‌شود، توصیه می‌شود افراد در صورت بالا آمدن سطح آب، از توقف در آن منطقه پرهیز کنند.

باید توجه داشت که هنگام وقوع سیلاب، ترمز خودروها به خوبی کار نمی‌کند. بنابراین رانندگان باید در چنین مواقعی مراقب شیب‌ها و پیچ‌های جاده باشند و با دنده‌سنگین حرکت کنند. موضوع مهم دیگر این است که در بیشتر خودروها ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر آب به کف خودرو می‌رسد و احتمال متوقف شدن وسیله نقلیه جود دارد.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 371355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.