دسترسی نسل ۳ و ۴ اینترنت همراه در بیشتر جاده‌های اصلی

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام اینکه بیشتر جاده‌های اصلی کشور تحت پوشش اینترنت نسل ۳ و ۴ قرارگرفته است، گفت: امسال جاده‌های بیشتری تحت پوشش قرار گیرند.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسین فلاح جوشقانی درباره اقدامات سازمان تنظیم مقررات برای توسعه دسترسی به اینترنت در سال گذشته، اظهار کرد: یکی از اهداف مورد توجه وزارت ارتباطات و بالطبع همه سازمان‌های زیرمجموعه به‌ویژه سازمان تنظیم- با توجه به وظایف ذاتی‌اش- توسعه دسترسی مردم به ارتباطات از طریق تأمین زیرساخت‌های مناسب باهدف بهبود کیفیت زندگی آن‌ها است.

وی افزود: ICT می‌تواند امکان توانمندسازی، توسعه فعالیت اقتصادی، ایجاد کسب‌وکارهای نوین، اشتغال بیشتر و در نهایت رفاه ایجاد کند که این مباحث در قالب «اقتصاد دیجیتال» معنا پیدا می‌کند.

 تکمیل دسترسی همه شهرهای کشور به نسل ۳ و ۴ در دولت دوازدهم

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای رسیدن به این اهداف باید به سمت تکنولوژی‌های نوین و استفاده از فناوری‌های جدید حرکت کنیم، گفت: در همین راستا اقداماتی انجام شده است، به‌ویژه از ابتدای دولت دوازدهم که مهم‌ترین آن تکمیل دسترسی همه شهرهای کشور به نسل ۳ و نسل ۴ تلفن همراه و ارتقا کیفیت و بهبود سرعت دسترسی بوده است.

فلاح جوشقانی افزود: بر اساس آماری که وجود دارد میانگین سرعت دسترسی اینترنت از طریق شبکه‌های تلفن همراه به حدود ۲۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است که این از میانگین جهانی نیز بالاتر است. بسیاری از کسب‌وکارهای که در حال حاضر در حوزه استارتاپی و شرکت‌های نوپا ایجادشده است بر بستر همین توسعه اینترنت و دسترسی مردم به خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان‌پذیر شده است.

وی گفت: البته در حوزه اینترنت ثابت باید واقعیت را گفت که متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به آنچه شایسته مردم ایران است برسیم. در حال حاضر حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون دسترسی به اینترنت پرسرعت داریم. بااین‌حال فناوری که در این حوزه استفاده می‌شود ADSL است و نهایت سرعتی که می‌تواند در اختیار مردم قرار دهد ۱۶ مگابیت بر ثانیه است.

فلاح جوشقانی افزود: این در حالی است که بر اساس اهداف تعیین‌شده برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: برای اینکه این هدف محقق شود باید به سمت استفاده از فناوری‌های جدید همچون VDSL و یا FTTX حرکت کنیم. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۶۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد

اتکای صرف به ظرفیت شرکت مخابرات روند پیشرفت را کند می کند

فلاح جوشقانی ادامه داد: شرکت مخابرات ایران اقداماتی در این راستا آغاز کرد و اپراتورهای بخش خصوصی هم در این مسیر گام‌هایی را برداشته‌اند به‌طوری‌که اکنون یکی از شرکت‌ها در حوزه VDSL با ظرفیت حدود ۷۰ هزار پرت کل شهر دزفول را تحت پوشش قرار داده است هرچند در حال حاضر حدود ۶ هزار پرت فعال است و یا در پردیس هم در همین حوزه شرکتی ظرفیتی حدود ۳۰ هزار پرت ایجاد کرده است.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در حوزه ارائه خدمات ارتباطات ثابت سیمی/کابلی اقداماتی آغاز شده است هرچند سرعت روند کار رضایت‌بخش نیست، گفت: در این حوزه چند اقدام باید انجام می‌شد و یکی از آن‌ها بسترسازی مقرراتی بود که مصوبه ۲۶۰ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره مقررات حاکم بر ارائه خدمات عمده‌فروشی بیت‌استریم در همین راستا بود.

وی تصریح کرد: همچنین این آمادگی را داریم که در سال جاری در حوزه دسترسی‌های فیبر با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سایر دستگاه‌ها همچون وزارت نیرو و شهرداری‌ها بتوانیم در حوزه اینترنت ثابت توسعه مناسبی داشته باشیم چون تنها اتکا به ظرفیت شرکت مخابرات روند پیشرفت و توسعه دسترسی را کند خواهد کرد.

فلاح جوشقانی بابیان اینکه یکی از عوامل مهمی که سال گذشته باعث کندی توسعه هم در حوزه ارتباطات ثابت و هم تلفن همراه شد ناشی از تحولات اقتصادی و افزایش قیمت ارز بود، گفت: ۷۰ درصد تجهیزات و سرمایه‌گذاری در حوزه ICT مبتنی بر ارز است؛ یعنی درآمدها کاملاً بر پایه منابع داخلی و هزینه‌ها عمدتاً مبتنی بر منابع ارزی که همین مسئله باعث نبود تناسب شده بود.

نسل ۳ و نسل ۴ اینترنت همراه در بیشتر جاده‌های اصلی کشور

معاون وزیر ارتباطات گفت: در حال حاضر بیشتر جاده‌های اصلی کشور، نسل ۳ و نسل ۴ اینترنت همراه قابل‌دسترس است. همچنین چیزی حدود ۷۵ هزار کیلومتر جاده‌های کشور پوشش نسل ۲ را دارند بنابراین آن حداقل سرویس‌هایی که مردم در جاده نیاز دارند موجود است.

وی درباره آمار دقیق جاده‌های تحت پوشش خدمات اینترنت همراه گفت: قبل از اینکه آمار دقیق ارائه کنم یک نکته لازم به یادآوری است و آن اینکه معمولاً در تست‌های جاده‌ای، مسیر رفت‌وبرگشت در نظر گرفته می‌شود به فرض اگر اتوبان تهران- قم ۱۲۰ کیلومتر باشد ما در آمار مسیر رفت‌وبرگشت را تست کرده و آن را ۲۴۰ کیلومتر اعلام می‌کنیم؛ بنابراین آمارهایی که اعلام می‌شود شامل هم مسیر رفت و هم مسیر برگشت است.

فلاح جوشقانی افزود: بر این اساس پوشش نسل ۲ مجموع همه اپراتورها، ۷۴۱۹۶ کیلومتر است. ۴۷۳۹۲ کیلومتر هم تحت پوشش نسل ۳ قرار دارد و ۲۴۱۸۶ کیلومتر هم تحت پوشش نسل ۴ اینترنت همراه قرارگرفته است. این آمارها شامل جاده‌های اصلی است که طبق پروانه باید تحت پوشش قرار می‌گرفتند.

توسعه ارتباطات در جاده‌های روستایی و فرعی با پروژه USO

وی تصریح کرد: ممکن است خیلی از جاده‌های روستایی و فرعی هم هنوز تحت پوشش قرار نگرفته باشند که در آینده نزدیک و در قالب پروژه خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (USO) تحت پوشش قرار خواهند گرفت. خدمات عمومی اجباری (Universal Services Obligation)، الزامی است جهانی که بر عهده دولت‌ها گذاشته می‌شود تا امکان استفاده از سرویس‌های مخابراتی، فناوری اطلاعات و پستی را برای آحاد کشور در هر نقطه که صرفه اقتصادی برای شرکت‌های خصوصی مخابراتی را ندارد فراهم نماید

کد خبر 371314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.