آیا ویتامین دی برا ی سالمندان مضر است؟

نتایج پژوهشی جدید نشان می دهد که مصرف بیش از حد ویتامین دی می تواند سرعت واکنش در افراد مسن را کاهش دهد و به این ترتیب خطر افتادن را نیز برای آن‌ها افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین دی از عناصر ضروری برای بدن است که در ساخت و حفظ استخوان ها یاری رسان است؛ بدون این ماده، بدن نمی تواند کلیسم جذب کند. علاوه براین، ویتامین دی بدن را در برابر سرطان و دیابت مصون می‌دارد. بدن انسان می‌تواند از طریق نور، ویتامین دی مورد نیاز خود را به دست بیاورد اما میزان جذب ویتامین دی به عواملی نظیر مکان زندگی، فصل و رنگدانه های پوست بستگی دارد. انسان می‌تواند ویتامین دی خود را به جز نور خورشید از غذاهای دریایی نظیر ماهی سالمون، ساردین، صدف و میگو به دست بیاورد. 
محققان دانشگاه راتگرز آمریکا به منظور یافتن تاثیر ویتامین دی بر خطر افتادن سالمندن مطالعه ای را انجام دادند. آن‌ها تاثیرات ویتامین دی را بر سه گروه از زنان ۵۰ تا ۷۰ ساله مورد بررسی قرار دادند؛ گروه اول ۶۰۰ واحد بین المللی، گروه دوم دو هزار واحد و گروه سوم چهار هزار واحد از ویتامین دی را به صورت روزانه دریافت کردند.

نتایج نشان می داد در افرادی که میزان بالایی از ویتامین دی را دریافت کرده بودند، نشانه هایی از بهبود حافظه و یادگیری دیده شد اما در مقابل زمان سرعت واکنش در آن ها کاسته شده بود. این کاهش سرعت واکنش با افزایش خطر افتادن و شکستگی استخوان این زنان نیز مرتبط بود؛ این همان نتیجه ای بود که محققان پیش از این به دنبالش بودند. 

به گفته دانشمندان، مصرف روزانه چهار هزار واحد ویتامین دی برای جوانان مشکلی ایجاد نمی‌کند اما می تواند توانایی راه رفتن و تعادل را در افراد مسن تحت تاثیر قرار دهد.

این پژوهش در مجله " Gerontology " منتشر شده است.

کد خبر 371260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.