۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
دربی اصفهان با طعم بیانیه

در نخستین دیدار سال ۱۳۹۸، روز سه‌شنبه – ششم فروردین ماه – از ساعت ۱۶، دو تیم سپاهان و ذوب آهن دربی فوتبال اصفهان را در ورزشگاه نقش جهان برگزار می‌کنند، البته قبل از برگزاری این دیدار، دوتیم با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای برای یکدیگر شاخ و شانه کشیدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صادر کردن بیانیه موضوعی بود که در سال ٩٧ ذهن فوتبال ایران را به خود مشغول و بخشی از توان تیم‌ها را صرف خود می‌کرد؛ استارت صدور این بیانیه با بیانیه امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم فوتبال سپاهان در کنفرانس خبری پیش از بازی با سپیدرود زده شد که آن بیانیه تحت عنوان «آخرین سنگر سکوت است» بر روی خروجی اکثر خبرگزاری‌ها قرار گرفت تا جایی که مسعود تابش، مدیر عامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفت: «یک بار بیانیه دادیم، ۶۰ بار حرف شنیدیم. آقایان ۶۰ بار بیانیه نوشتند و خواندیم.»

تمدید سند مظلومیت ذوب آهن

در ادامه نخستین دیدار لیگ برتر در سال ٩٨ باید روز سه‌شنبه – ششم فروردین ماه-  دیدار معوقه دو تیم سپاهان و ذوب آهن برگزار شود که تیم سبزپوش اصفهانی پس از مشخص شدن داور این دیدار شروع به انتقاد از تصمیم کمیته داوران کرد و با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص هشدار داد؛ در متن این بیانیه آمده است:

«با توجه به اینکه شهرآورد اصفهان روز ششم فروردین ماه امسال برگزار خواهد گردید و دو نماینده پرافتخار فوتبال اصفهان در تقابل با یکدیگر قرار خواهند گرفت، بی‌تردید نگاه همه فوتبال‌دوستان ایران زمین در این روز به این مصاف جذاب خواهد بود.

بر این اساس و با عنایت به حواشی پیش آمده در ارتباط با داوری‌های فصل جاری لیگ برتر، این انتظار می‌رود که داوری این مصاف جذاب بین دو قدرت فوتبال ایران فارغ از هر نگاه حاشیه‌ای به زیبایی این مصاف کمک نماید و اجازه ندهد زیبایی‌های این مصاف برای مردم کمرنگ شود. در سال نو هستیم و ضمن تبریک به همه فوتبال دوستان انتظار نگاه نو داریم که حال بد داوری های پارسال را از اذهان پاک نماید.

در این ارتباط همان‌گونه که جامعه فوتبال مستحضر است و به‌ زعم برنامه‌های تلویزیونی و تحلیل داوری‌های این فصل، ذوب‌آهن مظلوم‌ترین تیم به لحاظ داوری بوده که بیشترین و موثرترین ضرر را از این حیث متحمل شده است و دیگر دوست ندارد به خاطرات تلخ سال گذشته‌اش از بابت داوری رجوع کند.

این موضوع از یک‌سو و دغدغه‌های اخیر باشگاه سپاهان از سوی دیگر که اخیراً مسأله نگرانی از ۴ داور را مطرح کرده است، لزوم نگاه ویژه کمیته داوران و فدراسیون فوتبال برای برگزاری دیداری که شائبه و نگرانی‌های داوری را به حداقل برساند ضروری می‌سازد. محدود شدن داورانی که می‌توانند این دیدار را سوت بزنند در پی مصاحبه‌های اخیر نباید منجر به انتخاب داوری شود که نگرانی‌ها را افزایش دهد.

از این رو خواهشمند است کمیته داوران با ورود و نگاه ویژه به این مصاف اجازه ندهد اعتراضات اخیر داوری تاثیر خودش را در شهرآورد نشان دهد و سندی به مظلومیت ذوب آهن در این فصل اضافه شود.»

سپاهان، جاده صاف کن تیم‌های دیگر نیست

پس از بیانیه باشگاه ذوب آهن، باشگاه سپاهان نیز بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد:

«نوروز فوتبال ایران و لیگ برتر با دربی اصفهان آغاز خواهد شد و این فال نیکی برای هواداران فوتبال ایران است تا از یک بازی همیشه جذاب لذت ببرد.

اما نباید از یاد برد چقدر حرف‌های غیرکارشناسی می‌تواند حساسیت بیجا به این دیدار منتقل کند و از جذابیت‌ها کم کند.

باشگاه سپاهان هم با اینکه اکثر اشتباهات داوری به ضررش اتفاق افتاده و در بازی رفت برابر ذوب‌آهن باوجود پیروزی بیشترین ضرر از داور در یک بازی را متحمل شده سکوت پیشه کرد تا حاشیه تازه‌ای ایجاد نشود.

اما باشگاه محترم ذوب‌آهن با استناد به حرف‌های آقای قلعه‌نویی بعد از بازی با فولاد خوزستان و دستاویز قرار دادن یک سوتفاهم رسانه‌ای، بیانیه‌ای را صادر کرد که در آن سعی شده تیم داوری دربی اصفهان تحت تأثیر قرار بگیرد.

بهتر است فراموش نکنیم این رفتارها - که البته ما آنرا منتسب به ذوب آهنی‌های اصیل نمیدانیم - فقط به نمایش پاک یک میدان مسابقه لطمه میزند و بهتر است حرفه‌ای‌گری را جای احساسات لحظه‌ای بگذاریم که گاه منجر به مجیزگویی‌های اغراق‌آمیز از داوری می‌شود و گاه به رفتارهای گل‌درشت کنار خط می‌انجامد.

فارغ از هر نتیجه‌ای باشگاه سپاهان و اعضای این تیم  جاده صاف کن تیم‌های دیگر نیستند بلکه وارد مبارزه‌ای پاک و جوانمردانه ای می شوند که انتهای آن سود و بهره‌اش به مردم شریف اصفهان برسد.

دربی اصفهان قرار نیست مثل باقی دربی‌ها یک بازی پر از استرس و بی‌کیفیت باشد.

اینجا همه چیز پاک است و حرف‌ها در زمین زده خواهد شد.

و در پایان اینکه سپاهان به احترام اهالی فوتبال قصد نداشت بیانیه ای پیش از این جشن فوتبالیِ پاک صادر کند اما بعد از بیانیه باشگاه ذوب آهن و بعضی از مصاحبه‌های شائبه‌دار بر خود واجب دانستیم که نکاتی را برای روشن شدن اذهان عمومی مطرح کنیم.»

جنگ، جنگِ برادرکُشی است

سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن که در اواخر سال حواشی زیادی اطرافش به وجود آمد و حتی از هیئت مدیره نیز کنار گذاشته شد و در روزهای اخیر برخلاف همیشه یکی از فعالترین‌های اینستاگرام شده است با انتشار تصویری از پیرلوئیجی کولینا، داور بازنشسته ایتالیایی و برجسته فوتبال جهان که مدتی است ریاست کمیته داوران فیفا را برعهده دارد، نوشت:

«مسابقه شروع می‌شود یک نفر آن میان تاثیر گذارترین عنصر است، او نامش آقای داور است، همه چشم ها برای ایفای اساسی‌ترین نقش این نمایش بزرگ به او دوخته شده است، او منصف است و عادل یک انسان فرهیخته که با کمترین امکانات باید سخت‌ترین وظیفه این رویداد را به عهده بگیرد، تمامی تلاشش اجرای عدالتی است که در آخر بازی مورد قضاوت قرار می گیرد، اینکه او تا چه اندازه موفق به اجرای عدالتی است که انجامش آنچنان سخت است که از عهده کمتر کسی بر میاد زمانی امکان پذیر است که دیگر فرصت جبران نیست نه برای خودش و نه برای آنان که در این بازی درگیرند. این حساسیت وقتی به اوج می‌رسد که یا بازی با طعم داربی باشد یا با طعم سقوط و یا طعم قهرمانی، خدایا چه باید کرد، از سویی تلاش برای اجرای بی چون و چرای عدالت و از سویی اعمال قوانینی که تعیین کننده سرنوشت خودش، خودشان و خودمان است چه سخت است ولی باید رفت میان معرکه و دمید در سوت عدالت.

عدالتی که گاها قبل از شروع اعمالش با شبهات زیادی همراه است اما بی خیال.

باید جنگید باید تلاش کرد، کلید موفقیت در دست خودمان است و درهایی که باید بست یا باز کرد را می‌توان خوب انتخاب کرد، نباید جریان بازی را به سمت بن بست برد جایی که هیچ کلیدی را یارای بازگشودن در آن نباشد حتی کلید......

آری باز هم داربی اصفهان و باز هم هیجان این بار با طعم‌های چند گانه ولی انتخاب کمیته داوران را باید با احترام به دیده منت گذاشت، پیام حیدری را باید باز هم کمک کرد مانند بازی پدیده که ما را با شکست بدرقه کرد ولی ما سبز دل متواضع هستیم.

رقیب بزرگ است و با احترام، جنگ، جنگ برادر کشی است ولی جنگ با شرفهاست از معدود جنگ هایی که دلاوران تا آخرین لحظه مردانه برای پیروزی تلاش می‌کنند، زیرا از مکتب ورزش و فلسفه ورزش اصفهان یاد گرفته اند که برای بردن باید شرافتمندانه میان میدان سبز کارزار جنگید، اعتقادشان این است که نتیجه را آن وسط رقم می‌زنند و هر دم و بازدمی که از سینه داور جوان بازی با صدای سوت عادلانه بیرون می‌آید قابل احترام است. البته تماشگران فرهیخته سبز و زرد می‌دانند که ممکن است پیام جوان در یکی از داربی‌های بزرگ ایران هنوز امتحان پس نداده باشد ولی می گذارند تا جوانانی مثل او در کوره داغ قضاوت آبدیده شوند چون به قهرمانان شان اعتقاد دارن از همه وجود.

این که هنوز قدرت تشخیص دهنده ای در ساختار فوتبال ما نمی توانند عظمت داربی اصفهان را درک کند، مقصرش پیام جوان نیست ولی کیست؟ گزینش پیام حیدری جوان با چه معیاری است برای این جنگ شرافتمندانه؟ کسی می‌داند؟ ولی بیایید کمک کنید به داور جوان.»

کد خبر 371183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.